Vyrostl jsem jako typický katolík
před II. vatikánským koncilem. Vstoupil jsem do semináře ve
třinácti a o jedenáct let později jsem se stal knězem, aniž
bych kdy zpochybnil nějakou církevní nauku. Avšak jako morální
teolog v šedesátých letech jsem začal vnímat věci jinak a
nakonec jsem došel k závěru, že katolíci sice musí držet jádro
učení své víry, ale mohou a občas i mají vystoupit proti
okrajovějším církevním naukám.
Bohužel vůdcové katolické církve
smýšlejí jinak. V létě 1986 vatikánská Kongregace pro nauku
víry pod tehdejším kardinálem Josephem Ratzingerem, mocně
prosazujícím naukovou ortodoxii po celém světě, uzavřela
sedmileté vyšetřování mých spisů. Papež Jan Pavel II.
schválil závěr, že „toho, kdo jako vy nesouhlasí s učitelským
úřadem církve, není vhodné ani možné pověřit výukou
katolické teologie". Kardinál Ratzinger, nyní papež Benedikt
XVI., řekl Americké katolické univerzitě, aby mi odebrala licenci
učit teologii pro mé „opakované odmítnutí přijmout to, co
církev učí".
Dostal jsem výpověď. Bylo to poprvé,
kdy byl takto cenzurován nějaký americký katolický teolog. Šlo
o můj nesouhlas s naukou církve ve věci „nezrušitelnosti
konzumovaného svátostného manželství, potratu, eutanazie,
masturbace, umělé antikoncepce, předmanželského pohlavního
styku a homosexuálních aktů," jak praví závěrečný dokument
o mém případu. Je pravda, že jsem zpochybnil myšlenku, že
takové činy jsou vždy nemorální a zcela nepřijatelné - i
když jsem se domníval, že můj nesouhlas v těchto záležitostech
byl velmi nuancovaný.
Naneštěstí Vatikán, který se již
pohyboval směrem k větší disciplíně a ortodoxii, na nuance
nedbal. O sedm let dříve potrestal švýcarského teologa Hanse
Künga za jeho učení o neomylnosti církve. Později kardinál
Ratzinger na rok „umlčel" brazilského františkána Leonardo
Boffa, obhájce teologie osvobození. A není to tak dávno co
Ratzinger řekl jezuitovi ze Spojených státu Rogerovi Haightovi, že
nemůže učit katolickou teologii, dokud nezmění své chápání
role Ježíše Krista.
Od roku 1986 mi žádná katolická
instituce nenabídla práci. I když zůstávám pokřtěným
katolíkem a katolickým knězem - papež a kardinál nezašli tak
daleko, aby mě svlékli ze sutany - můj případ vyslal
katolíkům po celém světě jasnou a jednoznačnou zprávu, že
odchylky se už tolerovat nebudou.
Oficiální katolická nauka vždy
vyvolávala dojem, že papež a biskupové nechtějí a nemohou
měnit nauku o morálce, protože tato nauka je založena na božím
zákonu. Papež Benedikt XVI. na tom jistě bude trvat také.
Ale tak by tomu nemělo být. Historie
ukazuje, že katolická církev časem změnila svoji morální nauku
v celé řadě záležitostí (aniž by ovšem připustila, že její
předchozí postoj byl špatný). Velmi smutnou stránkou katolických
dějin například je to, že papež a církev více než 1800 let
neodsuzovali otroctví. A až do 17. století papežové
nejsilnějšími slovy odsuzovali půjčky na úrok jako
odporující božímu zákonu.
Historie není jediným argumentem pro
změnu katolické morální nauky. Katolíci obecně uznávají, že
mnohé (ne-li vše) z katolické morální nauky patří do kategorie
„nikoli neomylných" učení. Přes „plíživé zneomylňování",
které se snaží stále víc a více článků nauky vyjmout z
diskuse, je skutečností, že mnohé mravní otázky jsou otevřeny
reinterpretaci a novému promýšlení.
V posledních dvou stoletích došlo k
dramatickým změnám některých aspektů papežského sociálního
učení. Papež Řehoř XVI. v encyklice z roku 1832 odsoudil svobodu
svědomí ve společnosti jako „absurdní a mylnou nauku nebo spíše
šílenství". Papež Lev XIII. v 19. století odsuzoval „moderní
svobody" a byl proti rovnosti občanů i proti jejich účasti
na veřejném životě a politice. Lid, napsal, je „nepoučená
masa", kterou je třeba „řídit autoritou zákona". Druhý
vatikánský koncil však přijal náboženskou svobodu pro všechny.
V otázkách občanského, politického
a ekonomického života dává současná papežská sociální
nauka velkou váhu historii a myšlence, že společenské ideje se
mohou měnit v čase. V těchto oblastech teď církevní učení
zdůrazňuje svobodu, rovnost a účast lidí a hlásá „vztahový"
model, který člověka chápe jako zapojeného do mnoha vztahů
k Bohu, k blízkým i vzdáleným bližním, k přírodě i k
sobě samému.
Ale v papežské pohlavní etice pořád
převažuje stará metodologie. Neměnná lidská přirozenost a
věčný boží zákon, žádný historický vývoj člověka chápaný
ve světle vztahů, to jsou základní východiska. Pravdu mají
mnozí pozorovatelé uvnitř i vně katolické církve, kteří
vnímají jistý rozpor mezi papežskou sexuální a sociální
naukou. V těchto dvou oblastech se pracuje odlišnou
metodologií.
V pohlavní etice by logicky došlo ke
změnám, kdyby tato nauka začala používat stejnou metodologii
jako papežská sociální nauka. Ani papežská sexuální etika
stejně jako sociální nauka by si nemohla nárokovat absolutní
jistotu ve složitých odborných otázkách.
Historie nám připomíná, že změny
katolické morální nauky vždy vycházely zdola. Rozhovory s
obyčejnými katolíky, kteří roku 2005 truchlili nad smrtí Jana
Pavla II., ukazovaly, že i ti, kteří ho obdivovali a milovali,
silně nesouhlasili s některými specifickými prvky jeho morální
nauky. I nejzarytější obhájci papežského zákazu umělé
antikoncepce pro manželské páry uznávají, že velká většina
katolíků papeže v tomto bodě nepřijímá.
Z
anglického originálu A Catholic Call for Dissent (Los Angeles Times
21. dubna 2005, online
http://articles.latimes.com/2005/apr/21/opinion/oe-curran21)
přeložil JaS
Komentáře
Co je to za článek?
Nechápu, jak na těchto stránkách může být vůbec dovoleno prezentování se tohoto odpadlíka. Getsemany jsou antikatolické stránky? Pochopil jsem to dobře?
Nepochopils vůbec nic.
Nepochopils vůbec nic.
Ale vůbec nic! Přečtěte
Ale vůbec nic! Přečtěte si knihu od Vassuly Ryden Opravdový život v Bohu. Církev není ani katolická ani protestantská ani pravoslavná, je pouze jedna a to církev Kristova. Její rozdělení je hříchem lidí a znevěrohodňuje šíření evangelia.