„Nepodaří se
vám to, nechtějí se přece vystavit nebezpečí" - tuto větu
slyší člověk pořád dokola, když dělá výzkum o konvertitech
od islámu ke křesťanství v Německu. Velikonoční křest
italského žurnalisty egyptského původu Magdiho Cristiana Allama
papežem Benediktem XVI. na téma změny náboženství dočasně
upozornil veřejnost. Jinak to však je tabu. A má to svoje důvody.
„Odpadnutí od islámu" je pro pravověrné muslimy nepřijatelné.
V islámem ovládaných státech jako je Saúdská Arábie nebo Írán
se trestá smrtí. Ale i v Německu se konvertité bojí o život, ví
Aytac Güzelmansur. Teolog tureckého původu je sám konvertita a
pracuje ve Frankfurtu v Kanceláři pro křesťansko-islámské
setkávání a komunikaci.
Zatímco přestupy
k islámu se často slaví velice hlasitě, „dávají bývalí
muslimové často přednost tichému křtu," vysvětluje
Güzelmansur. Zná i případy, kdy konvertité ze strachu křest
přeložili do Spojených států nebo cestu k nové víře úplně
přerušili. Také Friedmann Eissler z Evangelické ústřední
kanceláře pro otázky světového názoru potvrzuje: „Není vůbec
snadné přestoupit z islámu ke křesťanství." Noví křesťané
se v Německu často setkávají jen v soukromí svých domovů.
V jiných evropských zemích - třeba v Itálii nebo Francii -
je tomu ovšem jinak.
„Nebezpečí sahá
od šikany až v extrémních případech k ohrožení života,"
vysvětluje Michaela Wuggazerová z augšpurské diecéze. Pokud se
projeví intenzivní odpor v příbuzenstvu nebo v muslimské obci,
je třeba být opatrný a v případě potřeby konzultovat policii.
Johannes Mahmood Zakaria skutečně před několika lety policii
volal. Čtyřiapadesátiletý ekonom dostával hrozby smrtí poté,
co v novinách oznámil svůj přestup ke křesťanství. „Nemám
strach, chci vydat svědectví," vysvětluje. Chce tím také
muslimům „vzít strach z přestupu, opět jim darovat jejich
svobodu lidí milovaných Bohem."
Farář Christoph
Biskupek z farnosti Sv. apoštolů v Kolíně nad Rýnem, který v
rýnské arcidiecézi pečuje o konvertity, varuje před paušálními
soudy. „Existují katakomby, ale většina lidí může bez
překážek žít jako křesťané," říká. Křesťanství podle
něj má velkou přitažlivost a je pociťováno jako osvobozující.
Cesty k nové víře
jsou různorodé. Popudem může být četba bible nebo manželství,
nezřídka je to setkání s angažovanými křesťany. U Memduha
Uysala, obyvatele Kolína nad Rýnem původem z Turecka, to byl jistý
americký voják, kterého poznal ve své vlasti. Dnes je Uysal
členem kolínské evangelikální obce. V Německu se cítí v
bezpečí, i když mu „turečtí islamisté a fundamentalisté již
mnohokrát posílali nadávky a hrozby e-mailem".
Přesný počet
konvertitů není znám, přestupy se nikde centrálně
nezaznamenávají. Güzelmansur odhaduje ročně kolem 200 případů
na katolické a 300 na evangelické straně. Německá biskupská
konference na jednu stranu povzbuzuje „šířit odvážně Krista,
světlo života," varuje však zároveň před jakýmkoli náznakem
nátlaku. To Biskupek považuje za významné: „Kandidát křtu
nesmí víru přijmout z odporu k islámu, ale na základě
pozitivního vnitřního přesvědčení."
Poslední komentáře