Sociolog náboženství Zdeněk R.
Nešpor uveřejnil knihu Ne/náboženské naděje intelektuálů s
podtitulem Vývoj české sociologie náboženství
(nakladatelství Scriptorium). A
nejen sociologie v úzkém smyslu, musíme dodat; podrobná a pečlivě
rešeršovaná práce popisuje víc než století českého
náboženského myšlení i ve filozofii, religionistice, ba i
marxistickém „vědeckém ateismu". Samozřejmě že kniha, která
přináší vše od zhodnocení Masarykova náboženského-filozofického
vývoje až po statistiku počtu příspěvků o náboženství v
jednotlivých ročnících Rudého práva, nemůže všechny oblasti
prozkoumat do maximální hloubky. Právě svým širokým záběrem
však vedle zajímavé četby může sloužit i jako encyklopedie
„kdo byl kdo" v českém náboženském myšlení a může
inspirovat další vědce k badatelským výpravám na některá
dosud jen spoře zmapovaná území českých dějin.
Další
velice užitečná historická práce obhlíží epochu o něco
starší a území západně od nás: Hugh McLeod se v knize
Sekularizace v západní Evropě (1848-1914),
vydané nakladatelstvím CDK Brno zaměřuje na tři západní země,
Francii, Anglii a Německo, a pečlivě rekonstruuje jednotlivé
aspekty tamního procesu zesvětštění. Nezajímá ho jen role
politiků a intelektuálů, ale všímá si také sociologických
charakteristik jednotlivých důležitých sociálních skupin nebo
dobové lidové kultury. Velmi zajímavý příspěvek k otázce, jak
se Západní Evropa z role centra křesťanství dostala do pozice
centra světového ateismu. Malou ukázku z knihy, přehled vědeckých
přístupů k sekularizaci, přinášíme níže.
Antropoložka
z bristolské univerzity Fiona Bowie vydala česky učebnici
Antropologie náboženství s
podtitulem Rituál, mytologie, šamanismus, poutnictví
(nakladatelství Portál). Je psána na úrovni vhodné pro studenty
nižších ročníků vysoké školy, ale zároveň nabízí dost
nových informací i vzdělanějšímu čtenáři, zejména pokud
není antropologem - přehledy zajímavých výzkumů, poznatků a
metodologických přístupů. Důraz je na feministickou perspektivu
sledované látky, ale přes jistou módnost takového přístupu
kniha působí promyšleným, celistvým dojmem.
Ondřej
Beránek a Pavel Ťupek jsou dva arabisté nejmladší badatelské
generace. Jejich společná práce Dvojí tvář islámské
charity (CDK Brno) se zaměřuje
především na odvrácenou tvář této charity, tedy financování
různých teroristů a džihádistů z peněz na dobročinné
účely; nezanedbává však ani obecněji užitečný teoretický
úvod o charitě v abrahamovských náboženstvích a zejména v
islámu.
Slovinský
levicový filosof Slavoj Žižek dal rozhovor svému českému
kolegovi Michaelu Hauserovi, a ten byl pod názvem Humanismus
nestačí vydán v útlé
brožuře spolu s Žižekovým esejem K materialistické teologii
(nakl. FILOSOFIA). Ačkoli prý Žižekova rodina je českého původu
a jeho předek se jmenoval Žižka, je tento filosof-provokatér v
Česku poměrně málo znám, přestože již patří k předním
světovým myslitelům dneška. Téma eseje je navíc velmi
křesťanské, jakoby v něčem navazující i na domácí tradice
Milana Machovce a dalších marxistů hledajících pozitivní
inspiraci u kolegů z teologických fakult.
Vyšlo
druhé číslo ročníku 2008 revue Souvislosti.
Tématem je srpen 1968, hlavní literární blok patří polskému
malíři a spisovateli jménem Józef Czapski (1896-1993), náhodou
také jednomu z mála polských důstojníků v sovětském zajetí
konce třicátých let, kterým se podařilo uniknout smrti rukou
Stalinovy tajné policie.
JaS
Poslední komentáře