I letošní konec církevního roku a
nastupující advent bude - mimo jiné - připomínkou
apokalyptického druhého příchodu Pána a konce tohoto systému
věcí. V době rychle sílících celosvětových hospodářských
problémů možná budeme my i lidé kolem nás snáze chápat, že
nic, čím se člověk na tomto světě zajišťuje, nelze považovat
za zcela spolehlivé a neměnné. A zároveň budeme potřebovat také
více naděje, vedoucí k boží jistotě uprostřed nejistoty
světa. Líbilo se mi, že anglikánská církev na rostoucí zmatek
nejen londýnských finančníků promptně reagovala zvláštní
„modlitbou za současnou finanční situaci" na svých webových
stránkách
:
Pane
Bože, žijeme ve zneklidňující době:
všude po světě ceny
stoupají,
dluhy rostou, banky se hroutí,zaměstnavatelé
propouštějí
a křehká bezpečnost je ohrožena.
Milující
Bože, přijmi nás plné strachu a vyslyš naši modlitbu:
buď
pevnou věží uprostřed tekutých písků,
buď naším světlem
ve tmě;
pomoz nám přijmout tvůj dar pokoje
a zaměřit
srdce tam, kde je k nalezení pravá radost:
v Ježíši Kristu
našem Pánu. Amen.
Naše číslo začíná
krátkým představením u nás nepříliš známého amerického
morálního teologa Charlese E. Currana. Narodil se roku 1934, zvolil
si dráhu kněze, sloužil jako odborný poradce druhého
vatikánského koncilu a profesor teologie. Jak sám píše ve svém
článku o potřebě katolického disentu, uvědomil si v 60. letech,
že tradiční katolické učení zejména v oblasti bioetiky a
sexuální etiky neodpovídá současnému stavu poznání a vývoje
společnosti. Své názory odmítl opustit i přes vyšetřování
Vatikánem, a tak byl vyloučen z katolického školství. Třebaže
zůstává katolickým knězem, učí teologii na metodistické
univerzitě v Dallasu.
Článek Krize
spirituality a renesance náboženství v Číně od
religionisty Xu Jilina (anebo Sü Ťi-lina v české transkripci)
navazuje na text o dějinách křesťanství v Číně, který jsme
uveřejnili v minulých Getsemanech. Tentokrát se píše o současné
náboženské situaci nejlidnatější země světa: jak Číňané
reagují na rychlé společenské proměny své země, spojující
takříkajíc pod jednou střechou divoký kapitalismus
manchesterského ražení a tuhou komunistickou ideologii, bující
mrakodrapy velkoměst a primitivní venkovskou zemědělskou
malovýrobu?
Martin Šály píše
ve své úvaze o janovském pojmu jednoty o tom, že jednotu je možno
a snad nutno chápat především jako vnitřní jednotu, celistvost,
pravdivost a ryzost. Inspirací mu jsou antický novoplatonik
Plótinos a současný psychoanalytik Ronald Fairbairn. Je zajímavé,
jak ze zdánlivě odlehlých oblastí vědění mohou tryskat
zajímavé osvětlující paralely.
A zvu vás na oslavu
dvoustého čísla Getseman. Pozvánka je v čísle vzadu.
http://www.episcopalchurch.org
Poslední komentáře