O jakém antijudaismu je řeč
Pro vývoj křesťanského antijudaismu je třeba sledovat
polemiky prvních církevních myslitelů. Ve 2. stol. n. l. se v církvi rozhojnil
literární druh, zvaný Adversus Iudaeos,
dlouhá pojednání, zaměřená na vyvracení názorů a praxe židovství. Někdy mají
tyto traktáty formu dialogu mezi Židem a křesťanem; ten je ovšem pouhou fikcí,
protože se zde dočteme nikoli o tom, co říkali sami Židé, ale co jim křesťané
kladli do úst.
Křesťané také užívali seznamy textů, které dokazovaly
správnost křesťanského čtení Písma. Nejstarší dochovaný soupis pochází od
biskupa Cypriana z Kartága z r. 250. Má 24 nadpisů a každý článek detailně
podává diskusi z křesťanského pohledu. Zde jsou některé příklady:
Židé
upadli pod hněv boží, neboť opustili Pána a uctívali modly (1. článek); nevěřili
prorokům a zabíjeli je (2. článek); bylo předpověděno, že nepoznají Pána,
nepochopí jej, nepřijmou jej (3. článek); nechápou svatá Písma, která se jim
stanou srozumitelnými teprve na konci časů, po příchodu Krista (4. článek);
nepochopí nic z Písem, dokud nejprve neuvěří v Krista (5. článek); ztratí
světlo Páně (7. článek); zrušena je obřízka těla a nahrazena příslibem obřízky
ducha (8. článek); zákon, daný skrze Mojžíše, je zrušen (9. článek); starý
křest pomine a nový začne (12. článek); byly předpovězeny dva národy, větší a
menší, starý lid Židů a nový lid, který se bude skládat z nás (19. článek);
církev, která byla neplodná, bude mít více dětí z pohanů, než měla předtím
synagoga (20. článek); Židé ztratí chléb a kalich Kristův a všechnu jeho
milost, zatímco my je přijmeme a jméno křesťanů bude požehnáno na zemi (22.
článek); pohané, nikoli Židé, dosáhnou království nebeského (23. článek); Židé
mohou obdržet odpuštění za své hříchy pouze tehdy, očistíli se křtem od krve
zabitého Krista, přestoupí do církve a budou poslušni Kristova učení (24.
článek).
Tyto seznamy nebyly určeny pouze k vyvrácení židovských
názorů, ale také k tomu, aby o zbytečnosti židovství a neslučitelnosti s
křesťanstvím přesvědčily křesťany z pohanů, kteří se cítili i Židy (právě s
takovými polemizuje často apoštol Pavel). Ve druhém a třetím století najdeme
ještě další body „žaloby", např. exil Izraele je důkazem zavržení Židů, zničení
chrámu je činem božího soudu, zachovávání obřízky a šabatu nikdy nemělo být
bráno doslova, uctívání zlatého býčka bylo příčinou jejich zavržení a vedlo k
tomu, že dostali soubor rituálních přikázání za (boží) trest.
Ani exegetické diskuse ani textová kritika nedokázaly
rozřešit spory obou stran. Křesťané se nakonec uchýlili k prostému tvrzení, že
Židé jakožto zavržený boží lid jsou slepí ke smyslu jejich vlastního Písma.
Pokusy o diskusi byly ty tam, začalo se s invektivami.
O radikální rozchod s judaismem se pokusil Markion a
křesťanští gnostikové. Markion vyřadil z biblického kánonu hebrejské Písmo a s
ním i otázku, zda je křesťanství legitimním dědicem starozákonních zaslíbení
Izraeli. Také systematicky odstranil všechna místa v evangeliích a Pavlových
dopisech, která zviditelňovala kontinuitu s Izraelem a odůvodnil svůj zásah
tím, že tyto pasáže byly zkaženy vsuvkami, psanými judaizujícími křesťany.
Toto řešení bylo tvrdě zamítnuto. Vývoj tím byl postrčen dál -
paradoxně ovšem ve směru antijudaistickém: Písmo je podřízeno Novému zákonu, neboť
je to zákon Starý. Za zachování židovské bible zaplatila
církev velkou cenu. Židovský Bůh byl zachráněn jen za cenu protižidovského
mýtu. Nejvýrazněji to vyplývá z Tertullianova spisu Proti
Markiónovi. Nejvíc jej rozpálila teologie dvou bohů. Starozákonního
Boha obhájil tvrzením, že tvrdost Mojžíšových zákonů nebyla zapříčiněná tvrdým,
zákonickým Bohem, nýbrž neposlušností lidu. Zákon měl kontrolovat tento vzpurný
a odbojný nevěřící lid. Zrušení těchto zákonů neznamená uctívat nového Boha,
ale nahradit tyto odpadlíky v poslušné víře. Bůh je antijudaista!
Základní články antijudaismu církevních Otců:
1. Židovské dějiny jako stezka dlážděná zločiny.
Mojžíšův zákon slouží jako uzda židovské zkaženosti, aby
nepropadli ještě většímu modlářství. Eusebius: „Všechno, co jim Mojžíš zakázal,
dělali předtím bez omezení". Zlaté tele je modelem židovské mánie po modlách. Katalog
zločinů vrcholí tím, že Židé zabili božího Mesiáše. Většina Otců zdůrazňuje, že
až do tohoto okamžiku měli naději na odpuštění, nyní jsou nezvratitelně
zavrženi a nahradí je jiný lid boží, pohanská církev.
2. Dvojí lid ve Starém zákoně
Prorocká dialektika soudu a zaslíbení ve Starém zákoně je
vztažena na dvojí lid, dva národy: Židy a budoucí církev. Všechny výroky
proroků o božím hněvu a soudu jsou čteny schizofrenicky. Každý negativní soud
či hrozba se bez ohledu na kontext týká prostě „Židů". Pozitivní stránka
prorocké zvěsti, víra, pokání, budoucí zaslíbení, to vše se týká nikoli Židů,
nýbrž budoucí církve. Ze židovské bible, která ve skutečnosti obsahuje
židovskou sebekritiku, se tak stává záznam nelítostné obžaloby Židů, zatímco
církev je představována jako zcela dokonalá a ztrácí tak prorockou tradici
sebekritiky. Hrdinové Starého zákona jsou součástí rodokmenu církve, zatímco Židé
jsou jenom ti, kteří proroky nepřijali. Jak tento dokument o židovské Zvrhlosti,
ale mohli zachovávat a předávat si lidé, kteří nikdy proroky neslyšeli a nikdy
jim nerozuměli?
3. Vyvolení pohanů
Snad přímo smyslem antijudaistické tradice je důkaz o
vyvolenosti církve z pohanů, která je dědicem vyvolení zavržených Židů. Jedná
se o vztah nahrazení - substituce. Ovšem pro patristickou tradici je
charakteristické i to, že pohanskou církev vidí implicitně obsaženou již ve
Starém zákoně. Pohanská církev byla vždy smyslem existence Izraele. Proroci
předpověděli, že vyvolení Židů je dočasné a provizorní, a že Židé budou nakonec
zavrženi. Existuje jen jedna smlouva, zaslíbená Abrahamovi, předpovězená
proroky a naplněná v církvi z pohanů, která přijala Mesiáše.
Základní hermeneutickou metodou, která k takovému porozumění
textů Písma vede, je všem textům, které pojednávají o Izraeli jako o „světle národům",
rozumět jako o proroctví, týkající se pohanské církve. Není již jiné místo pro
synagogu, nežli místo v oslovské lavici, které zviditelňuje darebáky a dokládá
převahu (vyvolenost) silnějšího.
V období po „zestátnění" církve jako náboženství římské říše
dostává tento argument nový, politický tón. Křesťanská říše začíná být
ztotožňována s tisíciletým královstvím Kristovým na zemi. Všechny národy se shromáždí
v tomto království, pouze Židé jsou v exilu mezi svými nepřátely. Všechny národy
jsou vykoupeny, kromě Židů!
Chrysostom zvlášť pěstuje tento triumfalistický tón, který
dělá rovnítko mezi církví a Kristovou vládou nad celým světem. V tom se odráží
vysoce ideologické čtení církevních úspěchů. Výsledkem je směs mesiášského a
říšského univerzalismu. Ale již před Nicejským koncilem můžeme najít „důkazy" o
tom, že Bůh je na naší straně (neboť misie církve je úspěšná, Jeruzalém padl).
Nutně dochází i zde k schizofrenickému čtení: perzekuce církve je svatým
mučednictvím, zatímco perzekuce Židů je projevem božího hněvu.
4. Věčné zavržení Židů
Zavržení je nezvratitelné, konečné a věčné. Znamením zavržení
je zrušení Tóry Bohem, oni jsou však tak zvrácení, že ji stále dodržují. Jejich
kultické centrum je v troskách. Na židovská záda musí stále dopadat rány v
odplatě za bití Krista. Pokud jde o pokračující naděje Židů v očekávání
Mesiáše, to je marnost a zvrácenost. Podle většiny Otců Židé ve skutečnosti
vědí, že Mesiáš přišel. Nechtějí se však kát za své zlé cesty. Mesiáš, kterého
vyhlížejí, je tedy vlastně Antikrist. Židé, kteří zabili Krista, stojí na
straně démonů, které přišel Kristus porazit.
5. Podřadnost a zbytečnost zákona
Židovské chápání zákona je tělesné, povrchní, vnější. Zákon
je sám o sobě nedobrý, jeho účelem není zachránit, nýbrž pouze trestat. Je
nejen morálně podřadný, ale též Bohem limitovaný v čase (od Mojžíše po Krista,
protože v době před Mojžíšem byli všichni lidé více či méně ctnostní), místě
(Palestina) a v užití (pouze pro Židy). Naproti tomu duchovní zákon Kristův je
univerzální časově, prostorově i určením. Křesťané na rozdíl od Židů pochopili vnitřní
smysl zákona, nezachovávají tedy vnější formu, a přece jsou jeho pravými
posluchači.
6. Christologické naplnění Písem
Církev nenachází v hebrejské bibli pouze zaslíbení
ježíšovského mesiáše, ale také každý detail jeho života, utrpení, smrti a
vzkříšení; světlo kristovské zkušenosti tyto momenty zpětně zjevuje. Tato
interpretační metoda popírá schopnost Židů porozumět svému vlastnímu Písmu.
Pohybujeme se tak v hermeneutickém kruhu: protože nejsou ochotni přijmout boží
zjevení v Kristu, nemohou ani nahlédnout vnitřní smysl jejich Písem, který je
christologický. Kristus je inkarnací božího Slova, a jestliže jej Židé
nepřijímají, prozrazují na sebe, že nikdy boží Slovo nepřijali.
2. Zákony, týkající se Židů
Stručný výběr z židovské politiky Říma před Konstantinem:
Caracalla (211-217) vydal Constitutio
Antoniniane (212), Židé říše se stali římskými občany.
Alexandr Severus (222-235): Tak vstřícný
k Židům, že synagoga v Římě dostala po něm jméno; sám měl přezdívku „archisynagogus".
Dioklecián (284-305) Zarputilý nepřítel
křesťanů, manichejců a Samařanů, naopak byl přátelský k Židům (tak praví
Talmud).
Spory církve a synagogy mohly být pouhou vzrušenou debatou,
strkanicí, verbálním urážením, kdyby křesťanství a judaismus zůstaly
minoritními náboženstvími v pohanském státě. Ve 4. stol. se však křesťanství
stalo oficiálním náboženstvím římské říše. To, co bylo do té doby pouze
teologií a biblickou hermeneutikou, stalo se nyní zákonem a sociální politikou.
Ne však hned.
Edikt milánský (červen 313) vyjadřoval
všeobecnou toleranci a soužití různých náboženství. Deklarovaným záměrem bylo
zaručit et Christianis et omnibus svobodu vyznání
každé osobě dle její volby. Dle definice božství se to týkalo jak
monoteistických náboženství, tak i osvíceného pohanství (božství je Summa
Divinitas či Divinitas in sede caelesti).
Výslovně se tu prohlašuje, že tím nesmí být dotčeno ničí postavení ani
náboženství.
Pokojná koexistence ale neměla dlouhého trvání. Konstantius
II. 339 - zakázal sňatek mezi Židy a křesťany. (Sněm v Elvíře
kolem r. 314 zakázal společenský styk křesťanů a Židů.) Židé nesměli vlastnit
křesťanské otroky. Tady vůbec nešlo o odmítnutí otroctví jako instituce. Šlo o
zastavení vlivu Židů na křesťany. Teologicky bylo totiž nepřijatelné, aby
zavržený lid držel v poddanosti lid, který byl Kristem osvobozen. Vyplývalo z
toho, že otrok mohl dosáhnout propuštění konverzí, což se velmi brzy začalo
dít. Bez otroků ale nebylo možno hospodářsky konkurovat, resp. přežít. Židé
začali ekonomicky ztrácet. Projevilo se to především v oblasti zemědělství.
Zákon nasměroval Židy na cestu obchodu.
Zákony také výslovně zakazovaly křesťanům, aby sloužili o
sabatu v synagogách. Další zákaz se týkal proselytismu. Konvertovat k judaismu
nebo ke konverzi napomáhat se stalo zločinem, majetek takového člověka byl konfiskován,
ztratil právo na závěť. Některé zákony určovaly trest smrti za proselytismus.
Za Juliána Odpadlíka (361-3)
obnovení náboženské svobody; císař chtěl znovu postavit Chrám a vybudovat
Jeruzalém. Motivací ovšem nebylo židomilství, ale truc proti křesťanství.
Po restauraci křesťanství řádně přituhlo. Církev reagovala na
vzmach pohanství a privilegia pro židovství utažením šroubů.
Za vlády Theodosia I. (378-95)
byla náboženství pohanů a heretiků postavena mimo zákon. Jejich chrámy a
svatyně byly zničeny nebo zabaveny.
Židovství bylo jediné nekřesťanské vyznání, které zůstalo v
křesťanském světě legální. Mělo jedinečné postavení tolerované a omezované
menšiny. Vyplývalo to z někdejšího postavení judaismu v pohanském římském
zákoně a také ze vztahu křesťanství a židovství v teologii. Ekonomicky
zaujímali Židé ještě různorodá postavení.
V r. 393 zákon zakázal Židům polygamii. I když to sice na
tehdejší praxi už nic neměnilo, přece to představovalo intervenci do soukromého
života náboženské komunity. Císař se ale důrazně stavěl proti ničení synagog.
Nejznámější incident se odehrál v r. 388, kdy byla davem na
podnět biskupa zničena synagoga v městě Kallinicum. Císař nařídil biskupovi,
aby se postaral o opravení synagogy. Sv. Ambrož milánský za to císaře
napomenul. Argumentoval i božím hněvem za stranění božím nepřátelům (viz
Juliánův osud). Císař se zalekl hněvu církve a nařídil, aby alespoň vrátili
ukradené věci s tím, že o znovupostavení synagogy se postará stát. Ani to
nebylo pro Ambrože přijatelné. Trval na tom, že viníci nesmí být potrestáni.
Využil pak jednou přítomnosti císaře v milánské katedrále, sestoupil k němu od oltáře
a vyhlásil, že nebude pokračovat, dokud císař neposlechne. Císař se podvolil.
Sem také patří osm Chrysostomových kázání proti Židům, jejich
synagogám, proti křesťanským přátelům židovství (v Antiochii
[386-7]).
Teologie sice vyhlásila zavrženost Židů před Bohem, ale
nepřála si jejich zmizení či zničení. Naopak, judaismus měl trvat až do konce
času, ale jako vyprázdněné náboženství, které ztratilo status vyvolení a
vnitřní duchovní sílu. Rozptýlený a zubožený Izrael se měl stát svědectvím o
současném vyvolení a konečném triumfu církve. Augustin tento
motiv teologicky zpracoval ve spise O obci boží.
.Kdyby proti Němu nezhřešili. . . a
neodpadli tím, že se klaněli modlám a nakonec zavraždili Krista, zůstali by v
tom samém království, a pokud by nenabývali na velikosti, nabývali by na
blaženosti. A pokud jde o jejich současné rozptýlení po všech zemích a
národech, je to dílem prozřetelnosti pravého Boha proto, aby se vyjevilo, že až
budou zničeny všechny modly, oltáře, chrámy falešných bohů, stalo se tak na
základě proroctví židovských Písem. Vylučuje se tak možnost, že kdybychom to četli
jen v našich knihách, mohla by se proroctví pokládat za náš výmysl."
Theodosius II. (408-50) vydal první
úřední sbírku císařských nařízení, která shrnovala období od Konstantina až po
rok 438. Tento Theodosiův zákoník byl přijat i Valentiniánem III. na Západě.
Prudce se tak zhoršilo právní postavení Židů. Od té doby bude trendem stálé
zhoršování. Práva, která Židé ztratili, již nikdy neměli získat zpět. Teprve v
osvícenství se tento vývoj zvrátil.
O Židech se pojednává v kapitolách 8 a 9 knihy 16. „De
Judaeis, Caelicolis, et Samaritanis". Theod. první zákon z roku 408 je namířen
proti slavení svátku Purim, jelikož se mělo za to, že Židé při něm pálí obrazy
a symboly kříže.
V roce 415 byl zrušen úřad židovského patriarchy jako veřejně
uznávaného hodnostáře. Tím byla rozrušena komunikace Židů v diaspoře.
Roku 423 bylo zakázáno stavět nové synagogy či opravovat
staré.
Roku 423 bylo židovství prohlášeno za tolerovaný kult za
předpokladu, že nepohoršuje křesťanské náboženství.
V roce bylo 425 nařízeno zachovávat křesťanskou dobu půstu a
křesťanské svátky.
Avšak r. 438 bylo vydáno významné nařízení, které označuje
Židy za .nepřátele římských zákonů a svrchovaného majestátu". To drasticky
ovlivnilo sociální postavení Židů. Byli vyloučeni z veřejné občanské a vojenské
služby, nesměli vykonávat právní a soudní praxi, jejich právo svědčit u soudu bylo
postupně omezováno. Princip teologický - Žid nemá právo stát, byť ve svěřené
funkci, nad křesťanem (jako nadřízený, soudce, velitel.
. .). Politicky a sociálně byli Židé degradováni a tlačeni ke
dnu společnosti. Možnost ekonomické prosperity se rovněž snižovala.
V 5. stol. rovněž začali být Židé nuceni navštěvovat
křesťanská kázání, zaměřená na jejich konverzi. Katechumenát, který byl původně
kratší než u pohanů (Židé jako monoteisté na poloviční cestě ke křesťanství),
se v této době prodlužuje, neboť Židé jsou démonštější a vůči křesťanské pravdě
méně otevření.
Justinián I. (527-65) vydal Corpus
Iuris Civilis a jeho novely; obsahovaly legislativní úpravu vztahů k Židům,
která pozměňovala zákoník Theodosiův.
Novela 37 (535) zakazuje Židům a heretikům v
nově dobytých oblastech severní Afriky praktikovat své náboženství. Synagogy a
prostory heretiků měly být konfiskovány a po příslušném vysvěcení předány k
užívání církve. Změna oproti dosavadnímu přístupu - Židé jako heretici. Tato
novela nebyla uvedena do praxe, precedens to ale byl nebezpečný.
Novela 45 (537) zakazuje Židům, Samařanům a
heretikům možnost vyvázat se ze služby v státních (obecních) orgánech jako
dekurioni. Předtím nemuseli s ohledem na to, že slouží ve své vlastní komunitě.
Výhody dekurionů (imunita před tělesným trestem a vyhnanstvím) jim ale nebyly přiznány.
„Židé nesmí nikdy okoušet ovoce úřadu, pouze trpět jeho břímě." Křesťané, aby
se službě vyhnuli, se stali kněžími či mnichy. Židovští rabíni osvobozeni
nebyli.
Novela 131 (545) Synagogy, postavené na půdě,
která pak připadne církvi, podléhají konfiskaci.
Novela 146 (553) Patrně v reakci na žádost
Židů zakazuje trvat na tom, aby čtení z Pentateuchu se konalo pouze v
hebrejštině ze svitků Tóry. Lze číst i latinsky, řecky či v jiném jazyce. Dále
zakázáno užití deuterosis,
tj. Mišny, jakožto exegeze. Justin tvrdil, že to není božsky inspirovaný text a
může jenom zavádět. Rabínské výklady přece šíří bludy. Jakmile pomine toto
rabínské oslepování, Židé uslyší přímo křesťanský smysl jejich Písma. Byzantský
císař je tu rozhodčím nejen křesťanské praxe, ale i jediného povoleného náboženství
na jeho území. Pokus regulovat, vnutit Židům křesťanskou interpretaci svatých
textů a samého židovství.
Vedle těchto novel Justinián zakázal slavení Paschy, pokud by
to připadalo na dobu před Velikonocemi.
Židé jsou stále římskými občany, ale za Justiniána ztrácí
judaismus právní postavení. Nyní bylo vždy na císaři samém, zda se rozhodne
přiznat židovství status legality. Svátostná dimenze křesťanství vedla k
závěru, že Židé stojí vně tohoto řádu společnosti a ve skutečnosti tak patří k
jakémusi paralelnímu, antisakramentálnímu řádu - k synagoze Satanově. To se
projevuje i v označení, jaká nacházíme v zákonech: v Theodosiově zákoníku pro synagogu
slangové označení bordelu, židovství obdařeno přívlastky „feralis secta" a „Synagoga
Satanae".
Křesťanští císařové nebyli sekulárními vládci, ani jen
nástroji církve, i když je občas církev postrkovala víc, než by si přáli. Spíše
vystupují jako exponenti teologického pohledu na Židy. Křesťanský teologický
koncept přesazený do veřejné sociální politiky - jako zrcadlo. I společensky
mají být Židé stálým důkazem božího zavržení, svědectvím pro křesťanství a pro
Židy samotné.
Západ - papež Řehoř Veliký formuloval židovskou politiku papežství.
V kázáních si hořce stěžoval na zatvrzelost Židů, jejich kamenná srdce, dbal na
přísné dodržování kanonických omezení. 28 z jeho dochovaných dopisů se zabývá
židovskou otázkou. I když schvaloval první vizigótská opatření proti Židům,
trval na lidském zacházení s nimi a na potvrzení jejich práv. Italští Židé se
opakovaně domáhali u Řehoře ochrany. Byl proti boření synagog, zavrhoval
násilné křty, ale podporoval materiální zvýhodňování nadějných konvertitů. „Jsou
sice ve své víře neupřímní, ale jejich děti vyrostou už jako křesťané."
Vizigótské Španělsko za katolického Rekkareda: násilné
konverze Židů ke křesťanství se staly integrální součástí politiky vizigótského
státu. Všechna církevní protižidovská nařízení proměnili v zákon. Judaismus byl
jako zákonné náboženství zrušen. Byly povoleny všechny metody k vyslídění Židů.
Církev se od těchto extrémních postupů distancovala.
Diametrálně jiné zacházení v muslimských zemích. Rozpínáním
Islámu nastala pro Židy zcela nová světová situace, neboť „celý svět" se stal
monoteistickým; polyteismus i se svou relativní náboženskou tolerancí byl
nahrazen monoteismem muslimským a křesťanským. Více než 90 % židovské populace se
ocitlo v muslimy ovládaných zemích.
Svědectví o trvajících židovsko-křesťanských vztazích z pera
arcibiskupa Agobarda z Lyonu (od 814): „Věci se dostaly
tak daleko, že nevzdělaní křesťané tvrdí, že Židé káží lépe než křesťané.
Někteří křesťané dokonce slaví šabat se Židy, a porušují tak svatý odpočinek
nedělní. Rolníci se nechávají zavádět množstvím bludů, když pokládají Židy za
jediný lid boží a tvrdí, že mají pravdivější víru a čisté náboženství
zachovávají lépe než my."
Pro křesťanství nebyl antijudaismus pouze obranou proti
útoku, nýbrž vnitřní potřebou sebepotvrzení. Antijudaismus se stal součástí
křesťanské exegeze, křesťanské nauky vůbec. „Antijudaismus je funkcí
křesťanského triumfalismu" (D. J. Hall). Pokud se chceme vyhnout tomu, abychom
se vymezovali proti židovství, musíme se vyvarovat „sedmi horších duchů", kteří
by si rádi v prázdném domě zařádili.
Poslední komentáře