Vyšší sociálně pedagogická a teologická škol Jabok umožňuje
svým studentům i vzdělání v oblasti teologie. Studují ji i zájemci bez církevní
příslušnosti, a práce, kterou tito studující zpracovávali v předmětu Liturgika,
se týkaly toho, jak se jim - jako vnějším pozorovatelům - jeví křesťanská liturgie.
Mám před sebou čtyři takové práce z letošního roku (autorkami jsou S.
Hausvaterová, V. Novosadová, I. Škodová a M. Vignerová). Nejde zde samozřejmě o
pohledy zcela „laické" - všechny pisatelky absolvovaly poměrně podrobný výklad
o smyslu a dějinách liturgie, takže v této oblasti možná předčí leckterého
tradičního návštěvníka kostela. Jde však o pohledy „zvenčí" v tom smyslu, že
zde píší lidé, kteří s církví a její bohoslužbou nejsou plně identifikováni,
třebaže pro ni mají - větší či menší - pochopení, zajímají se o ni, dokonce
svým způsobem v Boha věří a leckdy prošli obdobím, kdy ho hledali i v církvi.
Už proto, že jde o nadprůměrně poučené a vesměs sympatizující
pozorovatelky, nemá smysl jejich názory zobecňovat a považovat je za věrný
obraz názorů naší široké veřejnosti. Ty jsou totiž pravděpodobně mnohem
mlhavější a cyničtější. Ale jako zrcadlo nastavené naší bohoslužebné praxi tyto
práce použít lze. Proto stojí za to několik pasáží prací studentek Jaboku ocitovat.
Seskupeny jsou tematicky tak, aby vynikly hlavní okruhy problémů a pocitů,
které si tyto nečlenky církve s kostelem a bohoslužbou spojují. Za každým
citátem jsou uvedeny iniciály autorky.
Co od návštěv kostela může „cizinec" očekávat? Na prvním
místě zřejmě příjemnou, uklidňující a rozjímavou atmosféru. Člověk nemusí
rozumět všemu, co se zde odehrává, ani s tím nemusí souhlasit, ale skutečný
hluboký zážitek se přesto za jistých okolností dostaví. Je možné, že není „náboženský"
v užším smyslu slova, ale přesto pozitivně působí na duchovní rovině.
Bohoslužeb
jsem se zúčastnila několikrát. Bylo to v době, kdy jsem hledala boha a kostel
se mi jevil jako přístav a ztělesnění církve. Šla jsem tam s docela naivní
představou, že budu odcházet a „věřit". Musím sama sobě přiznat, že jsem sice
slova vnímala polovičatě, ale celkový dojem byl pro mě úžasný. Atmosféra mě
natolik zaujala, že jsem se rozhodla návštěvu bohoslužby zopakovat. Později
jsem však začínala vedle atmosféry vnímat i slova. (MV)
Nejraději
chodím na mše svaté během adventu a o Velikonocích. Těším se na sváteční
atmosféru, která je v celém kostele i v lidech, a cítím, že jsme si všichni tak
nějak bližší. Odcházím potom s pocitem radosti, lásky a pohody. (. . .) I když jsem nevěřící,
bohoslužba je pro mě jakýmsi znamením a začátkem nového života. Vždycky si tam
uvědomím svoje chyby a snažím se urovnat myšlenky. Je to pro mě taková vnitřní „zpověď"
a cítím se poté uvolněná, plná energie a životního optimismu. (IŠ)
Několikrát se objevila zmínka o hudbě jako podstatné složce
liturgického „gesamtkunstwerku". Ať už je to klasická hudba katolické liturgie
nebo křesťanský bigbít na charismatickém shromáždění, hraje podstatnou roli při
oslovení muzikálně vnímavých přítomných. - Samozřejmě je podstatné, že tato
hudba se provozuje v jistém kontextu: jinak by pisatelky zřejmě mívaly podobné
pocity vytržení také při poslechu walkmana.
Přemýšlela
jsem, co mě vždycky oslovilo, co mě zaujalo, a vím, co to je. Hudba. (MV)
Při
vystoupení další hudební kapely jsem se opět dostala někam mimo prostor a čas.
Začala jsem přemýšlet o svém životě a v duchu jsem mluvila s Bohem. Mé pocity
byly velmi silné, cítila jsem mrazení po celém těle a chtělo se mi křičet
radostí. Najednou jsem si uvědomila, že pláču. Slzy mi tekly po tvářích a já
jsem nevěděla proč. Snažila jsem si je rychle setřít, ale další a další slzy mi
stékaly po tvářích. A tak jsem Chvály probrečela. Nevěděla jsem, zda jsou to
slzy radosti nebo smutku, ale myslím, že ostatní přítomní měli podobné pocity.
(. . .) Je možné, že jsem se na
bohoslužbě Křesťanského společenství setkala s Bohem, nebo to byl jen silný
požitek z hudby? (.
. .) Napadlo mě,
jestli to není způsob, jak skrze hudbu dostat věřící do krásných pocitů a
zmanipulovat je. (SH)
Chrámová atmosféra může vyzařovat i po skončení bohoslužeb.
dvě pisatelky referují o svých rozjímavých pobytech v kostele mimo dobu
bohoslužeb. Chrám se stává jakousi oázou uprostřed všedního života, kde lze
spočinout, „přeladit se" na jinou vlnu a rozjímat o sobě.
Večer po mši jsem dokázala hodiny sedět v kostele a bavit se
s Bohem, a strašně jsem si myslela, jak mě poslouchá. (.
. .) Kostel pro mě znamenal klid, Boha a dům splněných přání.
(VN) Do kostela chodím celkem často, protože mě zdejší interiér a atmosféra dovedou
příjemně uvolnit a mohu si zde v klidu přemýšlet o svých životních krocích,
rozhodnutích, chybách i problémech. Bohoslužeb se účastním pouze zřídka. (IŠ)
Sousedé v kostelních lavicích jsou vnímáni většinou s pocitem
odcizení, nepochopení a snad i trochu (mravní či intelektuální) nadřazenosti.
Jindy mohou naopak mezilidské vztahy do církevního prostředí přitahovat, jak naznačuje
pisatelka, kterou v jejích šestnácti letech pro kontakt s farností motivovala
účast chlapeckých vrstevníků.
Při
liturgii mi chybí sociální kontakt, pocit, že tam sedíme se stejnými nebo aspoň
podobnými pocity. Sedím vedle lidí, kteří mi připadají strašně cizí a vzdálení.
(MV)
Jako
šestnáctiletou (.
. .) mě to do
společenství lákalo stále víc a víc, ale rozhodně ne kvůli Bohu, ale kvůli
klukům, kterých tam chodilo dost. Náhle nastal obrat, a já zjistila, že prvotní
je pro mě Bůh. (VN)
Celkové vnímání bohoslužby je - přes již zmíněnou příjemnou
atmosféru některých liturgických slavností - spojeno s nudou a „pěknou otravou".
Jakoby ono posvátné divadlo (jak liturgii charakterizoval Guardini) už nebylo schopno
zprostředkovat svoji nadzemskou dramatičnost ani zasvěceným účastníkům, takže
nedochází ani k emočnímu přenosu k účastníkům nezasvěceným.
Můj
názor na mši, že je to pěkná otrava, přetrvával i nadále. Nedokázala jsem
pochopit, jak někdo může mši prožívat a mluvit s Bohem a cítit jeho přítomnost.
Nechápala jsem, jak někdo může pronést svoji soukromou modlitbu přede všemi.
(VN)
Celé
to na mě působí dosti jednotvárně a ne příliš poutavě. Přijde mi, že řada
věřících modlitby stejně jenom automaticky odříkává, aniž by je prožívala. (IŠ)
Někdy
mě zaráží formálnost a neprostupná „bariéra" mezi předsedajícím a zúčastněným
lidem. Chybí mi zde větší verbální kontakt mezi oběma stranami. Někdy mám
takový pocit, že všechno během bohoslužby je tak hrané, naplánované a neosobní.
(IŠ)
Podstatnou složkou liturgie je osobnost předsedajícího. I „cizinec"
dokáže ohodnotit kvality charismatického a oslovujícího duchovního (i když v
popisu bohoslužby Křesťanského společenství zazněla i obava z manipulace). Na
druhou stranu se ve dvou ze čtyř prací objevila zkušenost ztráty víry, na níž
se podílel právě liturg: v jednom případě necitlivý zpovědník, ve druhém případě
kazatel, který hlásání evangelia zaměnil za paušální kritiku mladé generace.
Velice
záleží na knězi, který liturgii přednáší. Mluvím o charismatu, umění „oslovit",
schopnosti vyjadřování.
. . (MV)
Jinak oceňuji předsedající, kteří dovedou
během obřadu improvizovat. Není to potom každý den tak stereotypní. (IŠ)
Často jsem byla účastna liturgie, kdy kněz
nejenže nemluvil o textu, který byl přečten, ale úplně změnil téma. (MV) Všimla
jsem si také, jak hodně záleží na předsedajícím. Já sama nemám zrovna dobrou
zkušenost. Je to sice paradox, ale kdysi mě jeden kněz v našem kostele doslova
odradil od celé víry. O nedělních kázáních si jenom stěžoval na „mladé", na
jejich nechuť chodit do kostela, na nesprávné pokřižování se, sepnutí rukou
během bohoslužby atd. (IŠ)
A
jednoho dne přišel zlom v celém mém chápání Boha. Chtěla jsem jít ke svatému
přijímání a nemohla jsem, protože jsem nikdy nebyla u zpovědi. Náš farář mě
připravoval k mé první zpovědi asi týden, a pak mě vyzpovídal a já se cítila
ještě hůř než předtím. Dodnes nechápu důvod zpovědi a rozhodně s ní
nesouhlasím. Za svůj život jsem absolvovala pouze dvě zpovědi, ta druhá mě
přesvědčila, že s církví nechci mít už nic společného. Když mi zpovědník hned
na začátku řekl, že jestli se neobrátím, skončím v pekle, přešlo mě veškeré
nadšení chodit do kostela. (VN)
(Mimochodem, současné velké obtíže konvertitů i ostatních
věřících s katolickou zpovědí jsou známým faktem. Iroskotská klášterní forma
ušní zpovědi, jaká se víceméně dodnes praktikuje, zřejmě od zpovědníka i
penitenta vyžaduje víc, než kolik mnozí dnešní katolíci zvládnou. Ne že by snad
byli horší a méně zbožní než jejich předchůdci; ale současná kultura prostě vyžaduje
více, než přeříkat pár předem připravených položek zpovědního zrcadla. Obnova
zpovědní teorie a liturgie je důležitým úkolem.)
Shrnutí: Také pro mnoho lidí mimo křesťanské prostředí má
kostel a liturgie svoji důležitost. Je pro ně místem kontaktu: s vlastním
životem ve chvíli rozjímání nad sebou samým, s neurčitým transcendentnem
zprostředkovaným hudbou a atmosférou místa, se skutečným křesťanským Bohem, s
církví. Tento kontakt může být přínosný a plodný, může však skončit i duchovní
katastrofou. Aby tomu tak nebylo, je v první řadě odpovědností liturga. Ano,
bohoslužba je v první řadě určena lidem již věřícím, je „soukromou" hostinou
bratří a sester. Použiji-li Ježíšova podobenství, je však též hostinou
náhodných kolemjdoucích, kteří byli hostitelem sehnáni, kde se dalo, když se
přizvaní hosté nedostavili. Slovy jedné ze studentek (IŠ): myslím
si, že by se bohoslužba mohla více zpřístupnit i těm, kteří teprve „hledají". Poněvadž
podle víry křesťanů také sám Hostitel hledá je.
Poslední komentáře