Úvodní poznámky
V jakém vztahu je vůbec politika k náboženství, jak se má
židovství a křesťanství ke správě obce?
Židovství a polis
Od prvního exilu s malými epizodními přestávkami až po vydání
Herzlova manifestu Židovský stát se
židovství nezabývalo tématem židovské státnosti. Základním postojem v diaspoře
byla jeremjášovská loajalita k místní obci - „hledejte pokoje
města toho, kamž jsem zavedl vás, abyste v jeho pokoji měli svůj pokoj.
. ." (Jer 29, 7). Exil byl kontextem
života, o plnoprávné účasti na exilové polis Židé ani neuvažovali. V rámci
římské říše mělo židovství cejch partikulárního subverzivního kultu. Židovské
komunitě v Judsku/Izraeli/Palestině šlo také často o makkabejsko-zélótskou
obranu čistoty země a kultu.
Křesťanství a polis
Křesťanství (naroubované na židovský proselytismus) dovedlo
universalistické tóny prorockého judaismu na jedné straně k pojetí církve jako
zduchovnělého římského impéria a na druhé straně k ideji i praxi křesťanského státu!
Historický exkurs
Hovořit v minulosti o žido-křesťanských „vztazích" je
eufemismem, šlo povýtce o utlačování.
Židé měli v diaspoře postavení menšiny uprostřed
pohanské, islámské a křesťanské většiny. To je onen prorocký zbytek, zůstatek v
rozptýlení (Sf 2, 9)
Historicky jsou doloženy různé modely soužití od
pronásledování k toleranci. Z židovského pohledu je zřejmá existence „židovské
otázky" i před křesťanstvím (razie r. 19 v Římě, pogrom v r. 38 v Alexandrii,
vyhnání Židů v r. 49 za Claudia (přehled viz: Židovská menšina v
dějinách. české vyd. 1997). Tvrzení, že „křesťané se naučili od
pohanského Říma nenávidět Židy" (F. Urbánek - „Věčný
Žid a Židé", 1903) může znít na konci 20. století
alibisticky. Avšak křesťanským antijudaismem, který byl tak trochu náboženským „mindrákem",
dostala .židovská otázka" nové ostří. Ostatně i Lutherův antisemitismus byl
důsledkem zklamání nad tím, že Židé nepřijali myšlenky reformace.
Osvícenství (toleranční patent 1781, berlínský edikt 1812, v
Rusku 1917) přineslo Židům emancipaci, jejímiž dětmi byl židovský nacionalismus
- sionismus i socialismus. Četní kritikové
socialismu rádi užívali protižidovského tónu („proti rase,
která všude pronikne a všechno otráví" - tak Proudhon v polemice
s Marxem, ovšem i Marx se vyjádřil velmi ostře proti „burzovním
Židům"). Měli k tomu záminku, neboť na straně
socialismu a komunismu byli mnozí Židé. Svůdnost komunistického
internacionalismu byla reakcí na pogromy v Rusku i později na hrůzy
nacionálního socialismu. K tématu vztahu antisemitismu a křesťanství v této
době odkazuji k základnímu přehledu, který zpracoval M. Prudký (Záhuba
Židů a postoje křesťanů, SR ČCE 1995)
Izrael a diaspora
Poznámka: Naše téma lze prakticky vymezit
také třemi vrcholy - Izraelem, USA a americká židovskou diasporou. (viz E.
B. Glick, Triangular Connectivity America, Israel, American Jews, 1982)
Perspektiva Izraele
Izrael je židovský stát ve smyslu národním a
náboženském (o důsledky toho se vede politický a právní spor).
Kdo je židem? Případ bratra Daniele je notoricky známý:
Daniel Rufeisen během války konvertoval a vstoupil do karmelitánského řádu. V
r. 1962 rozhodl nejvyšší soudce Silberg takto: přestože podle Sanh.
44a .Žid byť zhřeší, zůstává židem", nelze konvertitu
pokládat za Žida a přiznat mu izraelské občanství.
Kým jsou pro ostatní křesťany arabští křesťané, jimž je
Spasitelovo židovství kamenem úrazu (propagandistické heslo: Ježíš první
Palestinec!)?
Perspektiva diaspory
USA - stát osídlený a dobytý otci poutníky,
hledajícími také náboženskou svobodu, v dějinách USA je překvapivě mnoho
styčných momentů (osídlení, dobývání, náboženský ethos, putování za svobodou,
atd.)
Poznámka - Několik příkladů afinity:
biblické inspirace při tvorbě místních názvů,
znalost hebrejštiny jako požadavek na Harvardu, Columbii i
Yale,
prezident John Adams vyjádřil v r. 1819 podporu návratu Židů
do Judeje v naději, že se tam stanou jakýmisi liberálními unitáři (dopis
Mordechaji Manuelu Noahovi),
ministr zahraničí John Hay psal hebrejsky v odpovědi na dopis
r. 1902: „Prosím Pána, našeho Boha, aby požehnal lid Vaší smlouvy",
prezident W. Wilson se považoval za sionistu, sionisté se
obraceli na křesťany o podporu s argumentací uspíšení druhého příchodu
restaurací Izraele.
Americké židovstvo - nejpočetnější světová židovská diaspora
(více než obyvatel Státu Izrael), jejíž vliv je velmi přeceňován, má menší
vliv, než se některým jejím členům daří vzbuzovat dojem, židovská diaspora je v
různé míře asimilována (např. M. Albrightová), nejpočetnější je reformní proud,
což přináší konflikt s uznáváním konverzí v Izraeli, kde uznána jen ortodoxie.
Poznámka - Hlavní židovské střechové organizace:
National Jewish Community Advisory Council (Amer. Jew.
Committee, Amer. Jew. Congress, Bnei B'rith Anti-Defamation League, Union of
Amer. Hebr. Congregations)
Conference of the Presidents of the Major American Jewish
Organizations (Central Conference of Amer. Rabbis)
America Israel Public Affairs Committee (AIPAC)
Prosazují politické zájmy i finanční podporu Izraele
(prostřednictvím sbírek pro United Jewish Appeal, prodeje dluhopisů Israel
Bonds, apod.) a také finanční podporu obětem holocaustu - odškodnění týkající
se bankovních depozit, životních pojistek, arizace majetku.
Diaspora evropská je po holocaustu velmi malá. V poslední
době roste imigrací Židů z bývalého SSSR diaspora německá (např. v Berlíně)
Mezinárodní politika a mírový proces na Blízkém Východě
Dovolte mi otevřít nesnadnou tematiku v lehčím tónu - Warren
Austin, někdejší velvyslanec USA v OSN, kdysi prohlásil:
„Proč si nemohou Židé a Arabové sednout za jeden stůl a jako dobří křesťané
vyříkat své rozdílné názory?" Citovaný výrok předznamenává, že
při formulaci tématu své přednášky jsem měl na mysli dopady zejména na poli mezinárodní
politiky:
Jak se odrážejí židovsko-křesťanské vztahy v praktické
politice států křesťanské civilizace vůči Státu Izrael?
Evropským státům Izrael vyčítá pokrytecký moralismus (kvůli
holocaustu nemají právo Izrael kritizovat a svůj komplex bývalých kolonizátorů
si léčí podporou utlačovaných Palestinců).
Jaký má vliv pojetí Izraele v různých křesťanských kruzích na
pochopení izraelsko-arabských vztahů, tzv. mírovému procesu?
Prazvláštní je koalice křesťanských sionistů (Mezinárodní
křesťanské vyslanectví Jeruzalém - ICEJ) a izraelských „jestřábů".
Některé radikální názory:
„Sionistické pojetí židovského státu je pozůstatkem
rasistického (sic!) pojetí nacionalismu 19. století" (Rosemary Radford Ruether -
americká feministická theoložka)
„Odvezte si „svatá místa"!" (Amoz Oz - izraelský spisovatel).
"Pokusy vynutit čistě sekulární řešení
palestinsko-izraelského konfliktu ve jménu údajně vyšší morálky nedopadnou
jinak než jako forma západního kulturního imperialismu." (John T. Pawlikowski -
Univ. of Chicago, poradce biskupské konference)
Theologická předporozumění (a předsudky)
Křesťanská:
Křesťanskou pozici vymezuje
na jedné straně křesťanský pocit viny za .šoa" a vědomí
židovských kořenů křesťanství,
na druhé straně pak imperativ osvobození utlačených (tedy
Palestinců) - (Gregory Baum - The Church, Israel and
the Palestinians, Ecumenist 1988).
Svobodně kritický pohled na státní politiku Izraele podvazuje
obava, že kritikové Izraele budou v jedné řadě s antisemity,
křesťanské chápání územního nároku (W.
D. Davies) splývá s eschatologickým pojetím izraelské státnosti zejména
v kruzích křesťanských sionistů (ICEJ),
pohled křesťanů na muslimskou obec, na islám (Ignaz
Maybaum, Trialogue between Jew, Christian and Moslim, 1973).
Židovská:
židovství se nepotřebuje zajímat o křesťanství (občas u K.
Sidona), často nemluví křesťané s židy, ale „jen" mezi sebou,
reakce na holocaust - etika solidarity s
utlačovanými nebo etický imperativ přežití „dalšího
holocaustu"? (Marc H. Ellis),
etika moci po 19 stoletích etiky nenásilí, která ukazuje
morální nadřazenost nad utlačovatelským křesťanstvem - (R.
Irving Greenberg): Izrael nikdy neovládal
a nechce ovládat jiné národy (Šimon Peres),
prorocký hlas proti zneužití moci, proti klerikalizaci
izraelského. státu (Ješajahu Leibowicz),
etika podmanění země (Svatost země -
duchovní v pojetí křesťanském, pozemská v pojetí islámském, universální v
pojetí židovském: .plná jest země Tvé slávy. . ."
- Iz 6, 3; viz též Maybaum, cit.d.).
Česká historie a aktuální perspektiva Masarykové a Židé
T. G. Masaryk - aktivita v Hilsnerově aféře mu vysloužila
přízeň amerického židovstva, jež mu pomohla při uznání československého státu
Spojenými státy, jak připomněl v průběhu své návštěvy v Palestině r. 1927.
Jan Masaryk - od antisemitských vyjádření („Smutné
faktum je, že židé začínají držet N.Y. . . . Jsem
den ode dne větší antisemita, poněvadž vidím, že jediná zbraň proti židům je
zašlápnout je. Žid totiž, jakmile se cejtí, je nejsurovější a nejdrzejší
utlačovatel." - viz P. Kosatík, M. Kolář - Jan Masaryk, Praha 1998) až
po upřímně míněná slova i skutky pomoci: .je třeba Židům
pomáhat, i když si před válkou zaněmčili" (rozhlasový projev v
BBC z Londýna 29. 9. 1943)
Další mezníky: antisemitismus v procesu se Slánským, „kafkovská"
konference - 1964, sjezd spisovatelů 1967 (protest proti přerušení
diplomatických styků po šestidenní válce v červnu 1967)
O jaká jde dnes u nás témata?
Minulost (holocaust a jeho důsledky - archívy, majetkové
otázky, vyučování historie) - Konference pod názvem Fenomén holocaust se
uskuteční na podzim 1999 v Praze. Zájemci o židovsko-křesťanský dialog by se
měli zajímat i o tuto problematiku.
Současnost - vztah k mírovému procesu. Aantisemitismus vůči
.nepřítomným" Židům, romská otázka - je tu souvislost, podobnost v tom, že ten odlišný,
jiný je „obětním beránkem"? Reflexe židovsko-křesťanských vztahů nás tak vede k
problému xenofobie, vztahu k Romům, cizincům, uprchlíkům, atd.
Židé a křesťané, mezináboženský dialog proti politice
založené na střetu civilizací.
Po pádu bipolární rovnováhy sil supervelmocí, po skončení
studené války se vede spor o paradigma současnosti - Samuel Huntington přišel s
temnou vizí střetu civilizací („The Clash of Civilizations",
Foreign Affairs, 1993), která vymezuje geopolitický prostor
křesťanské civilizace proti dalším civilizačním okruhům. Ve svém důsledku to
zejména v Evropě nahrává démonizaci islámu.
Proti tomuto pohledu může působit genuinní mezináboženský
dialog, jehož počátkem pro Středoevropana musí být dialog křesťansko-židovský. Je
pochopitelné, že jestliže Židé byli téměř vyvražděni a my, co jsme tu zůstali,
jsem to nemohli veřejně reflektovat, jedná se v první řadě o dialog křesťansko-křesťanský
(viz ohlas na Dopis židovským obcím - Balabán, Bláha, Tydlitátová).
Vzhledem na demografický vývoj v Evropě je však nevyhnutelné,
abychom co nejdříve přistoupili k abrahámovskému rozhovoru s islámem. Zajímavým
podnětem k tomu může být nedávno vydaná kniha K. J. Kuschela - Spor
o Abraháma. Co židy, křesťany a muslimy rozděluje a co je spojuje. (Vyšehrad 1997).
Jeho výzva - proměnit jeruzalémskou chrámovou horu a hebronské hrobky v místo
smíření - je pravým opakem hořce žertovného návrhu Amose Oze tato neuralgická
místa opustit, přehlédnout. Znamená postavit se k nim čelem a pokusit se o
katarzi.
Poslední komentáře