Přesedajícím v liturgii je biskup, kněz, jáhen,
akolyta, lektor, pověřený laik (žena či muž), podle toho, o jaký liturgický
úkon se jedná. Dogmatika učí, že efekt svátosti je neodvislý od dispozice
přisluhovatele; přesto právem očekáváme, že předsedající je člověkem plným
víry, že má bratrský vztah k těm, kterým předsedá, ať už ve vlastním
shromáždění, nebo tam, kde hostuje.
Od předsedajícího liturga má boží lid právo očekávat, že
bude nejen patřičně vzdělán (liturgika by měla patřit mezi hlavní předměty při
studiu katolického bohosloví - viz SC 16), ale mít i náležitou liturgickou
formaci, cit pro daný okamžik. Musí se umět pohybovat v napětí mezi
spontaneitou (uměním improvizovat) a potřebným řádem v liturgii,
v napětí mezi soustředěností na .techniku" obřadu a vnitřní pravdivostí,
v napětí mezi kontemplací a určitým spádem liturgie.
Liturg musí být schopen spolupráce s obcí, které
slouží. "Akce jednoho muže" nemají budoucnost. Liturg musí nejen vychovávat
celou obec, ostatní sloužící, ale dát také prostor rozvinutí odpovědnosti celé
obce za její projev. Liturgický kroužek,
tým, rada, či jak jej nazveme, ve kterém by se měla liturgie připravovat, je
v našich končinách velkou vzácností, a přitom by měl být pravidlem.
Existují kněží, kteří navzdory tomu, že je třicet let po
koncilu, navzdory tomu, že jim věřící nabízejí spolupráci a dokonce jsou
k ní "tlačeni" svými biskupy, naprosto nehodlají nikoho vpustit do "posvátného dění" odehrávajícího se mezi nimi a jejich představou Hospodina.
Jsou to hrobaři církve. Ti, kdo jsou
odkázáni na jejich službu, jsou chudáci, ale o to více se mohou a mají sami
chopit odpovědnosti.
Větší nebezpečí pro budoucnost církve vidím
v názorech, které lze shrnout třeba takto: "Kněží ať jenom proměňují a
odpouštějí hříchy a všechno ostatní mohou dělat laici." Zdánlivě je to názor
dávající šance do budoucna. Ale pozor!
Ponechme stranou terminologickou stránku uvedeného názoru (přísně vzato kněz
ani neproměňuje, ani neodpouští hříchy) a všimněme si stránky eklesiologické.
Kněz je zde redukován na jakéhosi svátostného mága objíždějícího čtyři, šest,
osm i více tzv. "farností", bez kterého by to nešlo. Zapomíná se, že kněz je také člověk, jehož
psychické i fyzické síly mají své meze. Liturgie není jenom vlastní obřad - je
vyvrcholením života obce a zdrojem inspirace pro něj. Jak se na tomto životě
může přetížený kněz podílet? Jak má být vnitřně pravdivý a nesklouznout do
rutiny, když slaví o víkendu šestkrát eucharistii? Laici "kteří mohou dělat
všechno ostatní" jsou často také nevzdělaní, bez formace, uboze napodobují
pseudokněžskou roli, ačkoli by mohli v určených mezích opravdu dobře a
prospěšně slavit liturgii přiměřenou okolnostem.
Nedaří se vzbudit odpovědnost celé obce, neboť je hluboce
zakořeněn farní model pastorace z dob, kdy bylo kněží dostatek a zároveň
se musela v rámci akutní protireformace zdůrazňovat nezastupitelnost
kněžstva: Jeden je aktivní a ostatní ať mlčí. Náprava musí být zásadní a je
bolestná a zdlouhavá: postupně opouštět 400 let staré modely církve, ne se
pokoušet je restaurovat, ale nechat vyrůst formy nové. Koncil k tomu udal
směr. Je smutné, že jsou u nás stále vychováváni služebníci pro staré časy. Zde
je osobní odpovědnost většiny diecézních biskupů velmi vážná a zůstávají církvi
mnoho dlužni.
Předsedající kněz při eucharistické slavnosti jménem
příslušného biskupa celou slavnost řídí, především přednáší jménem obce předsednické modlitby. Právem zde užívá 1. osoby množného čísla.
Tato vážná a zásadní úloha předsedajícího je devalvována špatným zvykem jak
duchovních, tak laiků modlívat se obvykle v množném čísle, ačkoli bychom
se měli modlit sami za sebe. Často své úzkosti, své prosby, své radosti
předkládáme jako modlitbu ostatních, zatímco oni jsou v úplně jiné
situaci. Předsedající modlící se jménem obce musí brát vážně situaci všech. A
to je jeden z důvodů, proč je text předsednických modliteb v mešní
liturgii (vstupní, nad dary, eucharistické a po přijímání) předem daný. Vývoj
však jde tím směrem, že text modlitby bude sloužit jako zdroj myšlenek pro
improvizovanou předsednickou modlitbu tak, jako tomu bylo v prvních
křesťanských stoletích.
Jiné části mešní liturgie vyžadují od předsedajícího, aby
se vyjádřil .těmito, nebo podobnými slovy". Při úkonu pokání platí, že předsedajícímu
přísluší jak úvod, tak vlastní invokace, pokud ovšem jimi není pověřen někdo
jiný. Předsedajícímu přísluší dále úvod a závěr k přímluvám (zde invokace předsedajícímu
nepřísluší vůbec) a úvod
k Otčenáši. Předsedající by
při těchto příležitostech měl nejen střídat varianty v misále uvedené jako
vzory, ale také využít prostor, který mu rubriky dávají k improvizaci.
V současné katolické mešní liturgii mají zákonné místo části jak předem
natištěné, tak improvizované. Předsedající druhou možnost málo využívají ke
škodě své vlastní i těch, kterým slouží. Přesně se držet textu těch částí, o
kterých nyní mluvíme, není projevem liturgické kázně, ale liturgické
lhostejnosti.
Důležité pro vyjádření "činné účasti" celého shromáždění
jsou dialogy
předsedajícího s obcí (úvodní a závěrečný pozdrav, dialog před
prefací). Někdy se stává, že předsedající přednese liturgický
pozdrav a potom ještě dodává pozdrav svůj: .srdečně vás vítám na mši svaté" a
všelijak podobně. I když tím liturgie "otepluje, zlidšťuje", nelze to doporučit takto. Lidskosti by měl dodat jiným
způsobem. Především by neměl být pozdrav zdvojený. To osobní lze vložit do
prvního, "oficiálního" pozdravu. Ale pozor, liturgie není sousedské tlachání,
předsedající reprezentuje Krista přítomného neméně než v eucharistii či
v božím slově (SC 7) a podle toho se má vyjadřovat. Předsedající, ale i kdokoli jím
k tomu pověřený (např. jáhen či zástupce těch, kdo liturgii připravují),
má možnost čtyř
krátkých vstupů - na úvod bohoslužby, po vstupním pozdravu (nezaměňovat
s úvodem k pokání, který ihned následuje), na začátku bohoslužby
slova (po skončení vstupní modlitby), na začátku eucharistické modlitby (po
skončení modlitby nad dary) a před závěrečnými obřady (po skončení modlitby po
přijímání). Je s podivem, jak málo jsou tyto možnosti využívány např. ke
stručnému liturgickému komentáři. Zejména mě mrzí, že se nezařazuje úvod k bohoslužbě
slova. Pokud by posluchači biblického textu byli s textem i jeho
podstatnými souvislostmi dostatečně obeznámeni, nebylo by úvodu potřeba. To
však bohužel v naší zemi v katolickém prostředí pravidlem není, a tak
opomíjení tohoto úvodu je nedbalostí a výrazem neúcty k božímu slovu.
Nejčastější závady odporující duchu liturgické reformy:
1. Předsedající se
chová, jako by byl .papežem" daného místa (mám na mysli nikoli služebný
charakter papežství, ale jeho negativní projevy moci). Kněžím někdy dávají špatný příklad biskupové.
Jeden z našich současných biskupů se celý rok po
převzetí úřadu neukázal veřejnosti při liturgii jinak než v pontifikáliích...
2. Předsedající na sebe
bere úkoly, které mu nepatří (např. přímluvy), nedává prostor ostatním účastníkům
liturgie, nezajišťuje liturgickou výchovu obce. Nouzový stav se tak stává
všední záležitostí i tam, kde by se přestupkům bylo možné vyhnout.
3. Předsedajícímu chybí
tvůrčí přístup k liturgii. Nevyužívá možností různých variant. Neodváží se
improvizovat části, u kterých to rubriky umožňují: z plachosti,
z nedostatku času, ale i pro nedostatečné liturgické vzdělání,
v důsledku špatné ideologie svátostí, z nedbalosti a lhostejnosti.
4. I jinak velice
pozorný a svědomitý předsedající se dopouští svévole kvůli neznalosti
základních dokumentů, nedodržuje rubriky v důležité věci (např. podává bez vážného důvodu při mši přijímání
se zásoby, ačkoli má podávat tělo Páně "z téže oběti" - viz SC 55, IG 56h).
5. Předsedající slaví
eucharistickou liturgii bez přítomnosti věřících (tzv. missa sicca) i bez vážného důvodu, ačkoli mu
rubrika misálu dovoluje začít s liturgií až poté, když se lid shromáždil. . .
6. Předsedající dává
důraz na některé méně podstatné úkony (např. přehnaná úzkostlivost při čištění
nádob, která ruší věřící po přijímání, ačkoli je možnost nádoby vyčistit až po
propuštění lidu - viz IG 120, nebo přehnaně vysoké, dlouho trvající
pozdvihování), zatímco jiné úkony v téže liturgii jsou prováděny nedbale
(např. eucharistická modlitba je doprovázená lidovým zpěvem, nezájem o
bohoslužbu slova, hraničící s neúctou k božímu slovu, se projevuje "homilií", která postrádá základní vlastnosti od homilie požadované).
Poslední komentáře