Církev a její teologie se obejde bez instituce, ale nikdy ne
bez svátostí.
Dovolte mi prosím, pokusit se načrtnout vám rámec teologického
systému římskokatolického kněze, tajně vysvěceného biskupa, doktora
filosofie, psychologa a lékaře - kvůli totalitě bez diplomu, Felixe Maria Davídka
(12/1/21 - 16/8/88), který se sídlem v Brně, vedl v létech
1964 až 1988 jednu část skryté církve v bývalém Československu.
Pro vaši informaci si dovolím identifikovat zdroje, ze
kterých jsem pro tento seminář čerpal. Jako primární informace to byl Davídek
sám, který mě intenzívně vedl v duchovním životě a ve studiu teologie tři
a půl roku, od února 1965 do 13. srpna 1968, kdy několik z nás poslal na
děkovnou pouť k hrobům apoštolským do Říma (a k P. Piovi OCap) a ze
které jsem se už kvůli okupaci, která nás zastihla v zahraničí, nevrátil.
Davídek mi totiž ve Vídni, v březnu 1969, osobně zakazuje z bezpečnostních
důvodů se už vracet domů. S Davídkem jsem udržoval dostatečný kontakt
během svého pobytu v zahraničí a setkal jsem se s ním ještě dvakrát,
v srpnu 1985 a
v září 1987, necelý rok před jeho smrtí. Další informace k tomuto
příspěvku jsem čerpal většinou ze svých poznámek na jeho seminářích, z transkriptu
magnetofonových záznamů a z jeho tří manuskriptů, celkem z 80
materiálů. Tato dokumentace pokrývá roky
1965 až 1973, což byla nejintenzivnější doba jeho učitelské a světící aktivity.
1. Úvod
Když Židé v Izraeli stojí před řešením nějaké vážné
situace, která může ohrozit jejich existenci, uslyšíte často hebrejské
přísloví: .Im ani lo
li, mi li?", což je v předkladu: .Jestliže já nejsem pro sebe, kdo
jiný?" A protože tomu bude už pět roků po pádu totality a Davídkova práce
zůstává stále ještě na pokraji cesty jako Popelka a tomu novému, co nabízí v teologii
a v praxi, není většinou rozuměno, protože to není publikováno a kriticky vyhodnocováno,
což je i naše vina zevnitř, je neobyčejně laskavé od vedení České křesťanské
akademie, že si fenoménu Davídek povšimlo a vyhradilo 31. strana mu na tomto
kolokviu místo. Pokusím se tedy podle svých možností představit vám ho zde v teologické
sekci k posouzení, nebo řečeno parabolou našeho Pána, pokusím se odkrýt
aspoň kousek perly, kterou jsem našel. V Davídkovi
přichází v české katolické teologii šedesátých let na scénu jedinečná postava,
která slučuje funkci biskupa a zároveň vědce s multidisciplinární výchovou
ve filozofii, psychologii, lékařství, kybernetice a ekonomii, který si za
neobyčejně těžkých podmínek náboženské represe dokáže sám vybudovat nosný
pastorační systém. Přes všechny obtíže doby buduje tento systém na fundované
teologické úrovni, ve které zavádí nové netradiční prvky, které pro dospělost
lidstva křesťanství hic
et nunc potřebuje. Tento systém jsme my kolem něj tehdy stále kriticky
vyhodnocovali, protože jsme měli možnost srovnávat ho s aktivitou jiných
katolických kněží propouštěných na svobodu (i včetně několika biskupů). S odstupem
čtvrt století je naše pozitivní hodnocení jeho práce snad platnější než tehdy.
Je důležité zde ještě jednou zdůraznit, že zde šlo o postavu biskupa, který
patřil k magisteriu církve a který si vytvořil svou skrytou diecézi bez
možností komunikace s Římem, avšak s věrností in pectore úřadu nástupci Petra až do
smrti.
2. Definice pojmu teologie v davídkovském
systému
Pokusím-li se popsat jeho teologický systém, rozumím zde
teologií soustavné úsilí porozumět, interpretovat a zařazovat naši zkušenost
Boha a křesťanské víry, nebo jak říká sv. Anselm, jde o víru, která hledá pomoc
v rozumu, či v intelektu. Tuto teologii Davídek systematicky budoval
na svých seminářích jako nadstavbu k základnímu teologickému studiu,
kterým musel každý projít. Tak pro nás budoval z vybraných témat obraz
nebo nový hologram Boha a křesťanství, a ten se pokoušel postavit před své
společenství Koinótés. Tak je nazval (birituálně, z řeckého koinoia pro
společenství s latinskou koncovkou -tés, kde poslední dvě písmena ES jsou také
zkratkou pro ecclesiam silentiae, mlčící církev) a to vedl. Tento obraz pro nás
vytvářel ze všech relevantních a nejnovějších informací své doby jako novější a
dokonalejší vizi budoucnosti přibližujícího se království, ke kterému lidstvo nejen
že má úkol jít, ale co je důležité, postavit toto království před oči tak, aby
mělo obrovskou chuť za ním jít.
3. Definice kybernetiky a její
aplikace v teologii
Další nutná poznámka ke srozumitelnosti davídkovského
systému v teologii je, a to je také jeho přínos, že poprvé v historii
netradičně na ni aplikoval kybernetiku. A protože celá teologie pracuje vlastně
s analogií, kde Bůh je poznáván analogicky, zjevení je zkoumáno
analogicky, logika je analogie, proto kybernetika je podle Davídka tou
nejvhodnější metodou pro studium teologie v současné době. Smyslem
aplikace kybernetiky v teologii je totiž řízení ke konečnému cílovému
pohybu, k druhému příchodu Krista, k Parusii. Davídek tak na seminářích zavádí mnoho
termínů ze systémové teorie řízení. Uvedu zde pro ilustraci alespoň dva: operátor, jako ten,
který řídí, případně řídící centrum a operand jako ten, který je řízen. Abychom
dosáhli pastoračního cíle, tj. optimalizovaného operanda, musíme mu do vstupu nashromáždit
co nejvíce nejkvalitnějších informací tak, aby se rozhodl pro pohyb, tj. předat
mu informace novým způsobem, bez redundace a bez šumu. Davídek tyto
nejkvalitnější informace nazýval metainformacemi. A protože operátor pracuje též se zpětnou
vazbou, která má za úkol udržovat operanda v rovnováze, v homeostázi,
ihned se zde dá rozpoznat, jak Davídek považoval za mimořádně nutnou kvalitně
prováděnou svátost smíření. Takto
kybernetiku všude promítal do svého teologického systému a na nás studentech,
jako korektivu správnosti jeho metody, si stále vyhodnocoval, zdali je to skutečně
to nejkvalitnější oslovení postmoderního člověka, který se zmítá v nejistotě,
ve strachu a chápe se jakéhokoliv pseudosystému, který má však v sobě
zárodky zla a destrukce, není-li aspoň in potentia napojen na Krista. Toto je zlatá
niť vinoucí se u něho při každém kontaktu s ním. Kybernetiku totiž podkládá pod teologii jako
její nosný rámec, na kterém v ní všechno dekóduje, řeší a tak nám před
očima vytvářel z křesťanství jedinečný komplex či celek, na který dnešní
člověk už velice dlouho a netrpělivě čeká. Kybernetika aplikovaná v teologii
včera u něj a aplikace této kybernetické teologie v nesmírně rychle
pronikající počítačové informační technologii u nás dnes, kteří se snažíme v Davídkově
práci alespoň trochu pokračovat, např. pokusem o vytvoření virtuální komunity
na informační síti Internetu, jsou zatím jenom začátky, které však v příštím
století budou recipovány celou církví budoucnosti, v čele s jejím
centrem. Tak např. Davídkovi už tehdy z teorie
informace vyplynulo zařazení náboženství jako etického souboru, jehož příjemce
vnímá změnu a svět kolem sebe a chce si tento soubor stále lépe a lépe
vysvětlit. Davídek dále odvozuje, že .kdyby tato změna nebyla obecmě zakódována ve hmotě" - imanence
Boha ve stvoření -"nedal
by člověk náboženství, teologii, nikdy dohromady, nezačal by 33. strana se ptát a nezačal by
rozlišovat". Tak již v odbouraném dualismu se dostává k výsledku,
že toto zakódování změny ve hmotě zde muselo být ještě před objevením se
člověka, tedy dřív, než se člověk vynořuje z evoluce. Vesmír pak Davídek
definuje jako uzavřený systém od stvoření (dnes identifikován velkým třeskem
před 15. miliardami let), až do jeho uzavření v lidstvu, které máme jako
prvořadý úkol co nejvíce přibližovat. Všechno své učení pak vztahuje na nové a
dynamické vytváření a výstavbu kanálu u člověka, po kterém teče informace dobré
zvěsti, evangelia (inkarnace Boha do hmoty, oběť a kříž Krista - i osobní,
rozhodnu-li se totálně pro dobro - ale nakonec absolutní jistota vzkříšení). Je
neobyčejně citlivý na redundance a starý materiál, používaný při stavbě tohoto
kanálu dnes v křesťanství, a šum při přenosu informací. Pastorační
teologie, jak se pokusím ukázat, je pak u něj návod, jak vytvořit
nejkvalitnější kanál pro boží působení, pro působení milosti, pro pokračování
práce Ducha svatého tak, že operand tuto informaci o Bohu nejen přijal, ale
uvedl ji s radostí i v život.
4. Davídkův životní cíl
Blíží se předjaří, únor 1964, a z těžkého
čtrnáctiletého vězení se vrací do Chrlic u Brna 43letý vyhublý kněz, velmi malé
postavy (pro vaši představu, tak asi ze dvou třetin jako Peter Falk, který
hraje v americkém televizním seriálu detektiva Colomba), s geniálně
promyšleným plánem, jak splnit základní právo každého katolického křesťana, jež
je zakotveno i v novém Kodexu kanonického práva, který říká, že .věřící křesťané mají právo (podtrženo FM)
obdržet od pastýřů církve pomoc z duchovních hodnot církve, hlavně z božího
slova a svátostí". Tomuto cíli, nedovolit nedostatek dělníků a dělnic na
vinici, ale udělat vše proto, aby zde byli a aby zde byli právě nyní, za těžké
situace pro církev, věnuje celou svou energii, až do své smrti 16. srpna 1988.
5. Zařazení Davídka do proudu
současné teologie
Toto zařazení je snadné a jednoznačné. Přijímá a o
kybernetiku rozšiřuje právě se na scéně objevující dílo Pierra Teilharda de
Chardin SJ. Jde zde o mimořádnou časovou koincidenci, protože v katolické
církvi se tehdy, v roce 1964, koná 2. Vatikánský koncil a s ním se
začíná na jejím obzoru rodit nové paradigma. Davídek dostává z Francie
všechna právě v tu dobu vyšlá Teilhardova díla a poprvé se o něm objevuje
několik krátkých zpráv i 34. strana v Duchovnim Pastýři od Dr. Jiřího
Němce, který s Janem Sokolem v roce 1967 překládají a vydávají jeho Místo člověka v přírodě.
Objevil se i článek od prof. Ladislava Hejdánka a v roce 1968 vydává prof.
Karel Vrána v Římě malou knížku Teilhard de Chardin - Vědec a apoštol našeho věku. Davídek totiž, ihned od začátku své
práce na formaci nových kněžských povolání, zařazuje úvod do Teilharda jako jeden
z nutných předpokladů k základnímu kursu teologického studia. Další
Teilhardovo dílo, Božské
prostředí, se mu pak stává základní učebnicí duchovního života, kterou
dále ještě rozšiřuje a také na ní staví své stanovy Societatis Teilhardianae,
či Sekulárního institutu, s datem 28. 10. 1967.
Dnes se Teilhard zařazuje jako hlavní představitel tzv.
procesuální teologie (proces jako cesta k celosti). Davídek byl tedy
pokračovatelem Teilhardovy školy, jehož přínosem bylo rozšíření tradice tím, že
do křesťanství vložil evoluci. Bez Teilharda by Davídkovo dílo neexistovalo v tak
komplexní podobě, jak se k ní propracoval. Je pozoruhodné, jak oba
myslitelé, Davídek i Teilhard, měli právě opačné životní situace, ve kterých
trpěli a tvořili. Teilhard měl veškerý komfort
přístupu do knihoven a svobodný kontakt s teology a vědci z paleontologie
a archeologie, nebyl mu však církví poskytnut kanonický pastorační prostor.
Davídek naproti tomu měl přístup jenom do prádelny dětské nemocnice v Brně,
kde pracoval jako desinfektor v létech 1964 až 73 a pastoračních možností měl
tolik, kolik si jich s námi vytvořil. Davídek o tomto bolestivém omezení
velmi dobře věděl a také o tom hovořil. Říkal, že ho nejvíce bolí nemožnost
kontaktu s teology v Praze a nedostupnost teologické knihovny pro
nás, kteří jsme u něho studovali. .Pracuji však s tím
materiálem, který mi Pán Bůh posílá do cesty," říká, .a ostatní mu předávám,
aby to zoptimalizoval a doplnil co schází sám." Protože je známo, že
Teilhard byl permanentně postihnut tvrdou církevní cenzurou a já zde řadím
Davídka jako jeho žáka, dovolte mi zde malou, ale nutnou poznámku. Hlavní
cenzura Teilharda bylo Monitum Kongregace pro učení víry, které totálně zakazovalo
studium jeho spisů, zvláště studentům teologie. Monitum však bylo vydáno bez
konzultace s Janem XXIII., který jeho vydání považoval .za velmi politováníhodné".
Již za necelých 18 let, v roce 1980, když se blíží 100. výročí
Teilhardových narozenin a toto výročí slaví i UNESCO, kardinál Agostino
Casaroli na přání papeže Pavla VI. píše rektorovi Katolického institutu v Paříži
(kde probíhají hlavní oslavy) dopis, kde mj. říká: .Náš věk jistě vzpomene. . . na tento odvážný pokus o
syntézu u svědka sjednoceného pole, člověka uchváceného Kristem do hloubek
svého bytí, který měl snahu společně uctít víru i rozum." A Pedro
Arrupe, generál ezuitů, píše v dopise k uctění
Teilhardova výročí mj. toto: .Otec Teilhard chtěl demonstrovat těm, kteří věří, že církev je
zastaralá,. .
. že
křesťanství i církev jsou přímo v srdci světa, v jeho procesu hluboké
transformace a připravena sdělit, že sama je schopna vnést do něj světlo, bez
kterého je svět určen k zániku." Schválně jsem zde uvedl tuto
skutečnost, protože tato dodatečná a poměrně rychlá rehabilitace Teilharda
Římem by měla být vždy zamyšlením nad Davídkovým dílem zvláště těm v mé
církvi, kteří se příliš rychle odhodlávají dělat negativní závěry z fragmentů,
které o něm slyšeli, místo z tvořivého dialogu s těmi, kteří ho
znali. Tím se nestavím proti rigoróznímu pokusu o kritiku jeho díla. On by byl
první, který by si ji vyžádal. Davídek
se cítil jako pastýř až do posledního dechu zodpovědný přímo nástupci Petra za
všechna svá pastorační rozhodnutí a akce. Jeho úsilí kontaktovat papeže trvalo
však desetiletí bezvýsledně. Protože kurie patří k magisteriu církve jen
prostředečně, nebyla a ani nemohla být informována o jeho situaci z bezpečnostních
důvodů, a proto její dvě nebo tři cenzury bral spíše jako zmatečné nedorozumění
a mohl tak pokračovat ve své práci dál. A tak s těmi desítkami těch, kteří
v sobě ucítili hlas povolání, a s ostatními otevřenými mladými lidmi
intenzívně pracoval a oproti jinak izolovanému Teilhardovi si mohl nosnost
svých teologických inovací ověřovat ihned ve své skryté pastorační praxi. Bůh
si dále Davídka vede a dává mu i na periférii, či právě proto, jiný prostor,
ten nejubožejší, ve kterém vytváří duchovní laboratoř nebo, chcete-li, jakýsi
polní teologický .výzkumák", kde se s námi pokouší vytvářet Nové, v neobyčejně
intenzivním vědomí zodpovědnosti pastýře, který ví, co je potřeba, aby s těmi,
které vedl, došel bezpečně k cíli. Jen
abych ukázal další praktickou aplikaci Davídkovy kybernetické teologie u nás v zahraničí,
uvádím zde na př. diplomovou práci podanou na katolické univerzitě ve Fribourgu
ve Švýcarsku ing. Petrem Blahou s názvem Kybernetická analýza Teilhardovy evoluční teorie.
Několik z nás pak během studia v Izraeli, na základě teologické
průpravy od Davídka, připravilo Preambuli při zakládání dodnes jediného
židovsko-arabského sídliště, Neve Šalom - Oáza míru (na půdě pronajaté od
trapistického kláštera v Latrunu, nedaleko Emauz). Tento náš návrh, použít
neutrálního jazyka na popsání společného sídliště dvou náboženských kulturotypů
v nepřátelství, Arabů a Židů, byl přijat.
6. V čem je Davídkův přínos
v teologii
Kardinál John Henry Newman, kterého nám Davídek dával za
vzor, jednou napsal: .Byli
to vždy jedinci a ne Svatá stolice, kteří se ujali iniciativy v teologickém
výzkumu a určovali směr katolickému myšlení." Pokusím se tedy v této
a všech následujících 6. kapitolách vybrat to nové, co Davídek ve svém systému
tvořil. Poukázal bych nejdříve alespoň na několik Davídkových posunů v teilhardovském
systému, z nichž některé ještě později alespoň trochu rozvedu. Tak
například, bylo-li nové u Teilharda hledání odpovědi na otázku, jak je Bůh
přítomen ve svém stvoření, Davídek toto překračuje a dotvořuje to hledáním
preciznějšího kódu uspořádanosti hmoty, kybernetického negentropického
parametru v jejích vazbách. Jestli Teilhard, jako kněz a paleontolog,
cítil diskrepanci v dosavadním křesťanství, které nedávalo dostatečnou
odpověď na otázku, zda je možné ještě milovat tento svět, tento vesmír, tuto
hmotu, a tuto diskrepanci pak svým dílem odstraňuje, Davídek zde dochází k nové
spiritualitě, kde nám dává před oči to nejnutnější JSOUCNO jako AKTIO, či
zacílenou aktivitu lidstva směrem k Parusii, detailně ji rozvíjí a dává
nový pohled na cestu ke spáse. Jestliže Teilhard nachází odpověď v tom, že
Boha staví do centra evoluce celého vesmíru, respektive ho v ní .objevuje",
Davídek nám ho přibližuje v pěstování .ars regnandi", a jestliže Teilhard
všude vidí boží energii v akci a tam, kde se Bůh zjevuje v Ježíši,
čili inkarnuje do lidstva a bere na sebe hmotu (pomíjívost), a tím ji pozvedá k našemu
proměňování, Davídek nás prakticky při každém styku vybízí, jak s touto
energií aktivit a zvláště pasivit - což bylo pro mne nové - denně pracovat.
Teilhard bourá dualistické myšlení tím, že dává všem naším námahám, nejen v duchovním
světě, ale i v hmotném, svou hodnotu, Davídek z toho dělá podmínku sine qua non cesty
ke spáse. Do určité míry se zde dá táhnout paralela: to, co Teilhard učil,
Davídek aplikoval v praxi a rozšiřoval.
Domnívám se však, že to nejdůležitější zařazení obou je,
jak hodnotit jejich individuální cestu za svatostí. I zde se dá srovnávat.
Teilhard, v důsledku cenzury svého díla, naplňuje hrdinsky dvě ctnosti,
trpělivost a vytrvalost. Davídek, v důsledku
totality režimu, naplňuje svým jednáním dvě jiné, ctnost komplexnostimilovnosti
a rizikamilovnosti, které nazýval parusiální ctnosti.
7. Davídkova praxe při osobním
styku
Ačkoliv u nás rozšiřoval teologii všude tam, kde
předvídal, že nám jí podpoří naši víru, která nás a pomocí nás i naše okolí
posune k celosti, k naplnění, k Bohu, přesto řád praxe vždy
stavěl před řád poznání. Proto, než přejdu ještě blíže k jeho teologickému
systému, rád bych si dovolil ukázat vám alespoň malý obrázek jeho pastorační
praxe z mého prvního setkání s Davídkem, v únoru 1965.
Každé slovo je u něho přesné, zacílené a vše sleduje
způsobem, který je někde tak dotvořený, že indukuje radost, že je v dobrém
slova smyslu nakažlivý. Ihned u mne
začíná stavět holonomní, celostní obraz křesťanství, který mi začal rezonovat
jednotu mého sekulárního a náboženského světa.
Davídek u mne neruší moji dosavadní teologickou průpravu u jiných, ale dává
mi za úkol v ní pokračovat a vždy jen na příštím setkání vše optimalizuje a
doplňuje. Jako první praktické setkání s novým v teologii byla pro
mne tato nečekaná otázka: .Co děláš?" Já mu říkám chemii a on mi na to odpovídá, .tak teď se budeš také
zabývat tím, jak ji teologizovat".
Na to se přihlásil instinkt mládí všechno prověřovat a ponechat si
určitou zdravou dávku skepticizmu k tomuto neznámému člověkovi. Nevěděl
jsem totiž vůbec, o čem hovoří. Avšak po několika přesných definicích, co tímto
úkolem má na mysli, a pak když udělal nade mnou velký kříž, a tím jako by
všechno proměnil do jiného prostoru, prostoru posvátna a vyzval mě ke zpovědi,
moje podezření začalo opadávat. Po krátkém naslouchání mě rázně zastavil a
řekl: .tak toto cos
všechno říkal je redundance, nemá to žádný parametr na měření tvého růstu k Bohu"
a začíná mi dávat nové schema, které mě kdesi postihuje celého a moje
radost se dále ještě zvětšuje. Pak začleňuje do pokání úkol pátrání po mé
hlavní chybě. Později pak přechází na reflexi Boha v umění a vyžaduje,
abych mu vždy sdělil, co jsem v této oblasti od posledního setkání viděl.
Vše vždy bedlivě vyslechl a zařadil jako novou hodnotu do mého života. Tak svým
příkladem a moudrostí přede mnou odvíjí z křesťanství něco nového, co
křesťanství vždycky mělo, tj. vnitřní
dynamiku, ale bylo mi dosud podáváno bez pohybu, staticky. Konečně mi před
odchodem podává malou krabičku od antiperlí s Eucharistií. Já se proti tomu vzpírám a poukazuji na to,
že chodím denně ke stolu Páně. Davídek
se ale typicky nenechává od svého plánu odradit a říká: .Možná Ti to nyní, když budeš muset více
cestovat, nebude časově vycházet a tuto svátost, tento nutný pokrm či ,motor‚ k urychlení
Parusie, nesmíš nikdy vynechávat. Pamatuj si, že základ tvého duchovního růstu
bude vyhodnocován ne podle toho, kolik toho znáš, ale jak pomocí svátostí
rosteš ve svém 38. strana duchovním životě." Před ukončením návštěvy mě ještě žádá, a toto
vždy znovu a znovu v budoucnu připomíná, abych kdekoliv jenom mohu,
pokusil se vyhledávat nemocné a u nich mimo jiné působil tak, aby své utrpení, svou
energii umenšování, své pasivity, obětovali za jeho pastorační dílo. Na nic
nezapomněl, vše dokončil, na všechno vždy do detailu pamatoval. Opět dělá velký
kříž, diktuje několik bezpečnostních pravidel a vyprovází mě ven, do chrlické
tmy. Vzpomínám si, že jsem tehdy plný radosti vykročil z jeho domu a
cestou do Přerova jsem měl pocit jakéhosi blaha, které mě provázelo po celou
dobu, až do mé vesnice.
8. Výchozí body v jeho
teologii
Z Davídkových seminářů se dá dojít k závěru, že
se pokusil vystavět svůj systém na několika jednoduchých principech, ze kterých
mu pak automaticky vychází jeho interdisciplinární přístup; a ten Davídek vždy
tematicky, s novým a kvalitním materiálem na seminářích v určité
oblasti teologie rozvíjí. Kromě už
zmíněné aplikace kybernetiky vychází z definice Boha jako ens či bytí nejvýš
živé (vivum) a zde zabudovává či podřazuje teologii biologickým vědám o člověku
a říká, že jakákoliv morální teologie (etika) se dnes už musí dělat jen na jeho
biologickém horizontu. Další atribut Boha je ens nejvýš dobré (bonum), a zde
pro nás buduje novou teologii spirituality, čili pokus o stavbu nového
dynamického stereotypu, kde Bůh jde s člověkem, je-li on ale tvořivě na
cestě (starozákonním vzorem mu byl Abraham).
Konečně rozvíjí třetí atribut Boha jako bytosti nejvýš krásné (pulchrum)
a integruje do teologie umění jako jeho odlesk. Tyto oblasti pak tvoří jeho dynamický
teologický systém. Jinými slovy, funkce teologie je schopná být pomocí dnešnímu
člověku jedině tehdy, když v sobě integruje široké spektrum lidských
disciplin.
Je zřejmé ze seminářů, které dával o stejném tématu s odstupem
několika let, že také on prodělával svůj vývoj, svou evoluci. Co byl pak
výsledek jeho formace u nás? Davídek se u nás pokoušel vytvářet, pokud to tak
mohu vyjádřit, jakési .receptory" zralosti, či dospělosti, tj. postavit se sám v nepřátelském
prostředí k jakémukoliv řešení duchovního problému s adekvátní výbavou,
aniž bych se musel stále někoho doptávat anebo hledat vše jen v .červených"
rubrikách.
Samozřejmě, že svůj systém nestaví na vzduchoprázdnu, ale
představuje nám na seminářích celé palety vybraných osobností církve i sekulárního
39. strana světa ve vztahu k náboženství, kde každá svým způsobem
vytvořila specifický posun směrem k nečemu, co tady dosud nebylo. V tom
byl Davídkův klíčový přístup, vybírat, upozorňovat a učit nás hledat nové,
které se objevilo v lidstvu. Za zmínku stojí jeho zastávka u Platona, v patristice
zvláště u Origena a na jejím konci u církevního učitele a encyklopedisty
Isidora Sevilského, po kterém se, podle Davídka, vývoj v řízení církve na
staletí zastavil. Z jiných autorů stojí za zmínku teologové jako Yves
Congar OP, Karl Rahner SJ, Henri de Lubac SJ, Pius XII, Silvestr Maria Braito
OP, Raimondo Pannikar SJ a z dalších snad Miguel de Unamuno, Bachofen s teorií
matriarchátu, Toynbee s komplexním pohledem na dějiny, Mircea Eliade,
Claude Lévi-Strauss, Erich Fromm, Stanislaw Lem a mnoho jiných. Je zde ale ještě jedna postava, která mu byla
vzorem ve strategii, jak mistrně řídit Koinótés v nepřátelském území.
Touto postavou byl vojevůdce Alexandr Veliký, který nikdy neprohrál bitvu,
který měl vždy přesný cíl, železnou vůli a téměř zázračně vítězil s daleko
menším množstvím vojska proti obrovským přesilám nepřítele.
9. Davídkova praxe vedení
seminářů
Pro znázornění, jak takový teologický seminář vedl, uvedu
vám alespoň několik ukázek. Davídek začíná své semináře vždycky nějakým
tématem, z nichž mnohé by mohlo sloužit za téma disertační práce, protože
bylo nové, provokující a pro nás, kteří jsme nemohli studovat řádným způsobem,
těžké. Bohužel, v podmínkách
tehdejší doby vše muselo být podáváno jen a jen ve zkrácené formě a v atmosféře
skrývání. Jeho forma při seminářích byla dialogická, bezprostřední a na úrovni
rovný s rovným. Probírané téma se pak muselo vždy nějak dotýkat křesťanské
praxe. Snad stojí za zmínku, že od nás všech vyžadoval, abychom mu tykali.
Tak
na příklad, na semináři .Teologie nového" nám dává otázku: .Co schází dnešní teologii?
Důkazy Boha už nezískávají víru lidem, ale jen ji racionalizují u těch, kteří
už věří. Co s takovou teologií udělat, kde je problém? Proč je mladý člověk vyvázán z kanálu na
Boha vůbec? Kde o něm ztratil informaci? Je to nevybavenost naší teologie?" A nyní se zdánlivě odklání od
této otázky a začíná pátrat a pomáhat si tím, že se obrací nejdříve na biologii
a zjišťuje, co jí schází, a podobně to dělá s filozofií, a teprve až
zjistí nedostatek v těchto disciplínách, vrací se k teologii. Tak v hledání
problému dochází až k fyziologii strachu a tvrdí, že .náš návyk autismu z nové
40. strana situace
se dostal u člověka i do genů," a dále říká, že .u člověka je tento návyk právě fixován
množstvím acetylcholínu v krvi, a vede ke stáhnutí se z nové situace". Nyní přechází k teologii
o které říká, že .právě kvůli strachu nerecipuje nové, změnu a zůstává
stát, přešlapuje na místě, místo aby reflektovala a předbíhala nové ve vědách.
Abychom táhli, musíme předbíhat," byla jeho stálá výzva. Uvádí pak příklady recepce nového v církvi
s notným zpožděním. Křesťanství však přesto nazývá .jediným
vychovatelem", který
jde proti této neolitické mentalitě strachu a úniku. A jako vždy, přechází
pedagogicky od obecného ke konkrétnímu, k řešení situace na dvou
projektech. Ukazuje prakticky, jak za toto opoždění v teologii platíme i v zaostávání
morálního systému tím, že žijeme ve strachu. Vše pak konkretizuje na příkladech
výchovy kněží a na úseku výchovy k manželství. (Zdroje k tomuto semináři čerpal zvláště
z prací Stanislawa Lema a Hanse Selyeho.)
Na jednom semináři z kybernetiky s námi řeší
otázku přenosu mozkové paměti člověka (wetware) z místa A převodem
(upload) do počítače v místě B, vzdáleném třeba 1000 km. Teoretickou
otázkou tehdy bylo, nakolik se bude moci přenést i má substance, mé osobní já,
duše, převedu-li zobrazením veškeré své mozkové spoje a paměť do počítače. Kde
se pak nachází originál? Další otázkou bylo, zdali je moje bytí vázáno na
uhlíkovou chemii a vodu ze kterých je složeno naše tělo, nebo se může naše
hardware v budoucnu vyměnit za jiný systém? Na příklad křemíkový? Píše se
rok 1966, kdy jsme nikdo neviděli počítač, včetně Davídka, který už si ale
někde pořídil cizí literaturu o základech počítačové vědy a ostatní, sice
rudimentálně, ale přece jenom geniálně, už domýšlí a předává nám na seminářích.
Na
semináři "Evoluce - postihnutí jejího mechanismu" předkládá zase otázku:
"Jak
je Bůh zakódován v hmotě?" a dává nám k řešení jenom jedno
klíčové slovo: sebeorganizace
hmoty. Postupně nás v dialogu přivádí k tomu, jak se boží
celost projevuje na nejnižší úrovni už v kódu vazeb, a přechází k otázce:
.Je-li příroda
organizována podle určitého kódu, kde je v ní zakódován směr její
organizovanosti?" Davídek už tehdy předvídal, že pokrok v atomové
fyzice je k těmto vysvětlením z pomezí vědy a teologie nejblíže ze
všech přírodních věd. Opět je to řečeno v šedesátých letech a dnes, po 25
letech, vychází vědecké dílo Franka Tiplera: Fyzika nesmrtelnosti, s podtitulem Moderní kosmologie, Bůh a
zmrtvýchvstání těla, které pomocí rovnic odvozuje možnost individuálního
vzkříšení každého jednotlivce i s jeho světem v .počítačích budoucnosti", budeme-li
schopni zabránit nástupu velkého zhroucení vesmíru (Big crunch) za
asi 1019
let. Fyzik Tipler si vypůjčuje bod Omega od Teilharda a popisuje v detailech,
jak tento konečný bod noosféry, Bůh, který nás miluje, nás také vzkřísí. Jistě,
Tiplerovo dílo není zakotveno v křesťanství, ale v každém případě je
výzvou dnešním teologům se specializací věda-náboženství, aby se tímto rušením
hranice mezi fyzikou a teologií vážně zabývali. Toto by asi dnes bylo
teologické pracovní pole Davídka, kdyby žil.
V jednom semináři z morální teologie zase začíná
s touto otázkou: .Jak
řešit situaci demografického přelidnění, populační exploze lidstva, kdy milióny
lidí hynou hladem?" Posbíral si přesné statistiky růstu obyvatelstva a
úmrtí z hladu a nemocí z různých zemí třetího světa a chce, aby
církev řešila tuto situaci komplexně a ihned.
Davídek je totiž nepřítelem čekání. Bytostně věřil, že
zlo, že ďábel nemá čas, a proto prý musíme i my podle toho preventivně jednat.
Na jednom semináři o zlu říká, že ďábel je největší nepřítel přibližování
Paruzie. Davídkovo precizní vidění ďábla jako oddalovatele lidstva od cesty ke
Kristu, Parusie, je myslím klíč k rychlým řešením, která za totality
prováděl, když si vyhodnotil, že kairos, posvátný čas, je zde, a jednal. Po 2. Vatikánu Davídek učí, že i každá farnost,
s biskupem v čele, nemá-li možnost přímého spojení s papežem (a
zvláště za pronásledování) je církev v malém, a tedy je povinna, protože
má dostatek darů Ducha svatého, rozvíjet tři základní charizmatické dary: dar
proroctví, dar řízení a dar rozlišování duchů (dobra a zla). Protože, jak říká,
.Koinótés nikdy a
nikde nechtěla být mimo jednotu církve a jednat bez nástupce Petra, ale nemohla
se k němu dostat, proto bona fide s ní papež musí být". Tak tomu u Davídka jistě bylo např. v procesu
rozhodování, zda udělovat jáhenská a kněžská svěcení ženám, po Koncilu božího
lidu v Kobeřicích, 25. - 26. prosince 1970, který připravil a svolal, aby
jednal o postavení ženy vjeho skryté diecézi celého bývalého
Československa za totality a zda má žena právo na svěcení, pokud si to žádá a
jsou-li ktomu nejvážnější důvody pastorační praxe.
Vzhledem ale k poslednímu pastýřskému listu Jana
Pavla II. Ordinatio Sacerdotalis
(O rezervování kněžského svěcení jen mužům) z 21. 5. 1994 (vydán
ale podivnou náhodou až 30. května, zrovna na výroční den svátku a upálení sv.
Johanky z Arku), který zřejmě z důvodů udržení homeostáze v církvi
papež uveřejňuje, rozhodl jsem se, že o tomto tématu z respektu ke sv.
Otci hovořit nebudu. Papež v listu vyhlašuje, že .církev nemá autoritu svěcení ženám udílet",
a že jeho soud má být .definitivně
přijat věrnými církve". Dovoluji si jen dodat, že právě Koinótés, kde se tato
situace ženy v církvi řešila po léta (např. ženy v těžkém vězení a
jejich stejný nárok na svátosti, jako tehdy měli ve vězení mužové) a má zde již
téměř 25-letou tradici, by zde mohla být pro vedení církve určitou pomocí.
Strategie Koinótés za doby pronásledování a útlaku by dnes mohla posloužit celé
církvi jako vzor, jak zastavit alienaci velkého množství žen, které se církvi odcizují
a opouštějí účast na svátostech. Dnes je to na př. v USA a zítra to bude i
zde, v Čechách. A pokud má dominikán Schillebeeckx pravdu, vliv skryté
církve by mohl přispět i k oddálení schizmatu, které, dnes církvi, nedej
Bůh, v otázce udílení svěcení ženám podle něho hrozí. Toto je zde ovšem
jen moje osobní poznámka pro vás k zamyšlení. A nyní zpět k tématu O přelidnění, na
které je vázána otázka kontroly porodnosti, antikoncepce a dnes, 27 roků po
Davídkově semináři, jedno z hlavních témat konference OSN O populaci a vývoji
lidstva (Káhira, září 1994). Davídek došel tehdy analýzou jednoznačně k mrtvému
bodu s rozdělováním antikoncepce na umělou a přirozenou, protože vše,
kromě hříchu, je ve stvoření možno považovat jako protaženou ruku boží. Přenesl
proto celé těžiště na úroveň mentálního etického rozhodování, to znamená, jak mi
to, co používám, slouží v kvalitním rozvíjení vztahu muž - žena, tedy k rozvíjení
vztahového jsoucna, lásky. Dnes se s Davídkem v tomto směru pravděpodobně
shoduje na př. kardinál König z Vídně, zatímco na př. Ratzingerova škola stále toto rozdělení na
umělé a přirozené zastává. Ve Spojených státech převážná většina dospělých
katolíků se domnívá (více než 90 %), že ti, kteří zodpovědně používají umělou
antikoncepci v manželství, mohou být i dobrými křesťany, katolíky.
10. Náčrt ze semináře o umění -
happening
Jak jsem se už zmínil, Davídek u nás kladl obzvláštní
důraz na stálé rozšiřování obzoru uměním. Dovolil jsem si proto zastavit se i
zde alespoň jednou ukázkou. Davídek umění nikdy neopomíjí a téměř na každém
semináři s ním začíná. Probírá tak s námi od filmů, výstav, hudby a
divadel tehdejší doby vše, až po nové umělecké útvary, které reflektují napětí
lidské duše mezi estetickou a anti-estetickou skutečností chaotického světa, a
teologizuje je. Tak probírá na jednom
semináři na př. popart, opart, a pak zvláště americkou skupinu Kaprow, Cage a
Vostell, jako reprezentanty anti-estetismu, resp. tehdy nového
dramaticko-výtvarného útvaru, happeningu, který se odehrává v čase a který
dociluje šoku z reality vždy nějakým zničením, destrukcí nebo neúčelnou
dramatickou akcí. Happening je determinován jeho režisérem, hercem i
konzumentem, kteří jsou všichni vtaženi do akce, do eventu. Nové umění je podle
Davídka vždy překračování starého na jiné základně, kde cílem nemusí být vždy
dospět ke kráse, ale i jen k pravdě.
A jak si teologicky zařazuje happening? Ovšem, že používá kybernetiku. Označí si lidstvo jako systém nebo stroj, u
kterého je potřebné zaznamenat a vyhodnotit všechny kroky jeho autonomních
center. Tedy i některé kroky chybné a destruktivní. Když si toto zjistí, zabývá
se tím, kdy může happening přispívat k vývoji člověka a kdy ne. Protože
moderní umění se pohybuje po diagonále destrukce, dá se říci, že destrukce je
stálým rušením statu quo, pohodlí. Pokud je tomu při happeningu tak, je
přípustný, protože smyslem moderního umění je rušit danou skutečnost a nově ji
z nových prvků syntetizovat. Tak mu jde u nás opět o vybízení stavět nové
po zániku starého a neohlížet se po starých zlatých časech, ale rychle měnit
svůj navyklý stereotyp v dynamický. Tak nám profiluje tento velmi
kontroverzní umělecký žánr jako možný stavební kámen v našem duchovním
životě. Z happeningu existuje i
diplomová práce, pod Davídkovým vedením, od Pavla Mikeše. Některé z účastníků
semináře Davídek tehdy posílal aktivně se happeningů účastnit.
11. Pastorační program
Detailnější sledování Davídkova teologického procesu
myšlení je snad nejlépe vidět v .magně chartě" jeho pastorální teologie (7a) -
a rozšířené Christologie - vycházející z invokace Otčenáše, PŘIJĎ
KRÁLOVSTVÍ TVÉ. Davídek zde poukazuje na
neuvědomování si a přehlížení významu této základní prosby - pravdy, která dává
nejvyšší smysl JSOUCNU-AKTIO, čili zacílené činnosti jednání jak u jednotlivce,
tak u society. Davídek učí, že .jediné a mravné je vyřešit veškeré AKTIO směrem k tomuto
přicházejícímu království, totiž jako aktio paruziální". Jde mu o to
usměrňovat je, přibližovat je, řídit je a organizovat a tím, z tohoto
životního habitu, který u nás intenzivně pěstoval, vytvářet ARS REGNANDI (umění
řídit). Jedině v tomto ars, jestliže je zvládneme, je pak zahrnuto zároveň
i ars vivendi (umění
žít), ars amandi (umění
milovat) a ars
moriendi (umění umírat). Z tohoto
zorného úhlu pak vyvíjí pohled na celý komplex fenoménu svatosti a uzavírá: "JEDINĚ TENTO PARUSIÁLNÍ
POHYB POSVĚCUJE A ČINÍ SVATÝM". Toto nás i prakticky učí, když nám na
jednom semináři dává kolovat vyzývavou otázku: .Co byste každý z vás
dělali, kdybyste se dozvěděli, že za 10 minut všichni zemřete?" Výsledek
naších nejrozmanitějších a i bizarních odpovědí pak shrnul takto: .Pokud máme každý z nás
vyřešeno ars regnandi a nemáme některé základní mezilidské a jiné vztahy v entropii,
nemusíme dělat nic jiného, než dál zde pokračovat v semináři, protože
jedině parusiální pohyb přibližuje člověka k dokonalosti, k celosti a
naplnění, což jsou vlastně synonymy spásy. Dokonce jenom tento pohyb je i
nástrojem, jímž každý z nás dosahuje spásy." Tak ontologie cesty ke
spáse se mu stává i ontologií cesty k Parusii. Z toho mu pak vyplývá
závěr, že .není
možné vědomě, či nevědomě, obejít pohyb k Parusii a dosáhnout spásy".
Podobně
Davídek řeší aktio LÁSKA, které dává teologie tu nejvyšší hodnotu. .Láska je totiž druh aktia," učí, .který je jediný schopen sebe
předat, sdělit se. A smysl tohoto sdělování musí být, ABY DRUHÝ MĚL. Z tohoto
pohledu milovat lidstvo pak znamená poskytnout bližnímu a svému okolí parusiální pohyb. V tom
jsou dány základní směrnice pro pastorální teologii, sociologii, politiku,
ekonomii a pro vědu vůbec a také pro filozofii, umění a náboženství, čili pro
veškerou činnost".
Davídek se pak obrací k nám, ke své malé hrstce v mlčící církvi, ke
Koinótés, a říká, že .právě ona nabývá zvláštního významu v noosféře,
protože si dává za úkol milovat lidstvo tímto soustavným a organizovaným
řešením vlastního pohybu (člověka a lidstva) jako pohybu parusiálního". Jeho teologický program
pak pro nás zní takto:
.Tato
Koinótés se cele věnuje Parusii, apoštolátu Parusie". Davídkovi jde tak
o snahu, aby si lidstvo na všech úrovních - multidisciplinárně - uvědomovalo svou
prvořadou povinnost, DOKONČIT VÝVOJ, naplnit se a tím dokončit stvoření, které
nám Bůh dal, a vejít v Parusii. Uzavírá to slovy, že .každá ostatní činnost má
v tomto světě nižší axiologickou hodnotu, a proto musí být chápána jako
méně důležitá, i když za různých okolností nutná. Na druhé straně se každá
činnost může stát činností parusiální, je-li organicky začleněna a stane-li se
vědomě organickou součástí parusiálního pohybu lidstva." Být proto stále
v činnosti bylo jeho motto, a proto po nás Davídek důsledně požadoval
využívání každého mikročasu,
jak to nazýval, ke studiu, k modlitbě, či k nějakému aktiu ad parusiam, jak
říkal. Proto se na seminářích tak neobyčejně namáhal zprostředkovat nám svůj
teologický systém způsobem, který tuto Parusii nejlépe .vidí", obrazně řečeno
jak říká: .má ji už kdesi
v dohledu, a kde se nikdo z nás neuzavírá žádné složce aktivity,
práce, kterou ještě možno oklasifikovat jako taky pohyb k Parusii".
V duchovním 45. strana vedení nás vyzývá a vede naučit se organizovat
každé aktio paruziálním směrem. Tak v duchovním životě odstraňuje dualitu,
protože podle něj si .tato
nová spiritualita nevybírá a nerozděluje svět na pro duchovní život potřebné a
nepotřebné nebo na nutné a zbytečné. Tato spiritualita respektuje celé stvoření
ve všech jeho oblastech a v každém stadiu jejího dotvořování a uspíšování"
- Davídkova oblíbená dvě slova a pokračuje: .tato spiritualita se snaží být především a ve všem
pokorná, ze všeho se raduje, je otevřená a naslouchající. Věří a má naději i na
té nejzazší periferii Parusie, na tom nejztracenějším místě vesmíru, tj.
vesmíru nejnedokončenějšího. I ten se rozvíjí komplexně, při minimálních
podmínkách, při veškerém riziku ztrát." Tato slova platila doslova o něm
a platí i o jeho díle. Touto teologií
nás Davídek vedl nebát se maximálně hledat a co bylo pro nás dále nové, nebát
se i mýlit, .a to i
v teologii," jak říká. Precizoval to takto: .nebát se mýlit úměrně k novému co
tvoříme, protože zde to nové ještě nebylo a nemáme na ně ještě vyrobené
předpisy a regulace. Také se nesmíme bát provádět na sobě opravy a nesmíme se
bát opouštět staré na cestě hledání a na cestě za pravdou riskovat všechno
osobní i vlastní život." A tak se z nás snažil vychovat svobodné
bytosti, bez strachu a s tvořivým vztahem k autoritě.
12. Fenomén autority v duchovním
životě:
A zde přecházím k poslednímu bodu, k teologizování
tohoto aktuálního tématu v dnešní církvi, totiž pojmu autorita, na jejímž
poli je lidstvo nejvíc trpící, křesťanství dosud nejméně tvořivé, a proto je
zde čeká nejvíc práce. Davídek říká, že
zde .lidstvo
neuplatnilo ani z části všechny své tvořivé možnosti a kodexy jsou stále
ještě dělány tradičně, podle vzoru: příkaz - sankce". Jemu jde v první
řadě o tvořivý vztah k autoritě, tj. ne být jí slepě poddán, ale také
nikdy ji nezavrhovat, spíše tvořivostí se pokusit do ní vejít jako její nová
konstitucionální složka. Biskup Davídek si žádá autoritu, ale při svěcení, když
mu svěcenec klade ruce do dlaní a slibuje poslušnost, tak mu říká: .ale ne otrockou".
Vyžaduje autoritu, jejíž skutečná hodnota nezávisí na množství dekretů a
regulací, ale na tom, kolik lidí se jí nechává svobodně vést. .A kolik lidí dnes do ní vchází
jako svobodně ji podporující, protože ji uznávají schopnou vést," ptá
se? A dále to ještě zdůrazňuje:
.Člověk se rozhodne uznávat ji za schopnou vést, protože
tato autorita vidí a nezanedbává žádnou možnost vidět. Pokud autorita nemá tyto
parametry, tak je to jenom fikce autority, která jen tvrdě vymáhá, je
represivní, a čím 46. strana víc ji
schází na schopnosti vést, tím více u ní vzrůstá koeficient represe." Poukazuje zde na ztrátu
autority u chuligánů, fenoménu tehdejší doby, a u mládeže dnes vůbec. .Proč
nejsme přítažliví?,"
ptá se. .Neztrácíme
někde autoritu? Autoritě se totiž musí na jedné straně důvěřovat, na druhé
straně ale musíme tušit, že tato autorita skutečně ví, zná, řeší, nebloudí,
není zcestná, že žije, riskujíc smrt. Jedině pak do ní vejdeme a podpoříme ji.
Autorita v žádném případě nesmí zastavovat pohyb k cíli."
Proto Davídek navrhuje pro svou část skryté církve,
Koinótés, určité parametry vedení, jak v čele s řídícím centrem
budovat a pěstovat tvořivou autoritu a navrhuje zřízení sekulárního institutu
(7b). Toto bude jistě předmětem jednání, když se jednou, určitě v příštím
století, jeho práce a život budou dále vyhodnocovat a institut schvalovat. Bude
to také až o 100. výročí jeho narození, v roce 2021, jako tomu bylo u
Teilharda? Myslím si, že dřív. Energie obětí za toto velmi slabé, nedokonalé,
chybující, ale přece jenom nové dílo v církvi urychluje její obnovu,
evoluci, příchod království a tedy přibližování Parusie.
13. Závěr
Končím veršem, který by si biskup Felix pravděpodobně vybral
sám: "Vždyť já jsem
nejmenším z apoštolů a nejsem ani hoden jména apoštol" (1 K 15, 9-10).
- A my, kteří jsme ho dobře znali, bychom přidali: Felixi, milostí boží jsi byl
to, co jsi byl a milost, kterou ti Pán prokázal, nebyla nadarmo. A my dnes všichni
kolem tebe, který, jak věříme, už patříš na Pána, můžeme jen vyznat, že jsme
stejně jenom služebníci
neužiteční.
(Příspěvek byl přednesen v emauzském
klášteře v Praze, 8. října 1994, na kolokviu České křesťanské akademie, v teologické
sekci, na téma "Česká katolická teologie 1945-1989". Kolokvium bude pokračovat
v sobotu 22. 4. 1995 v 9 hod.
v emauzském klášteře a texty referátů z obou kolokvií vyjdou formou
sborníku České křesťanské akademie.)
Poslední komentáře