Cestováním člověk poznává nejen jinou zemi, jiné lidi a
jejich tradice, jejich církev, ale také sebe sama, své meze a svou církev. Když
jsem přemýšlela, jak nazvat pár střípků ze svého pobytu v Londýně, kde s manželem
trávíme letošní rok na studiích, napadla mě slova, která v dnešním jazyce
buď zapadla a nebo změnila svůj význam, .církev bojující". Ne, opravdu nechci hovořit
o tom, jak se církvi v Anglii daří bojovat o její hmotné zabezpečení či
politický vliv, jak mezi sebou bojují jednotlivé denominace a náboženství. Rozlišení církve na nebeskou - vítěznou a
pozemskou - bojující mělo a má jiný význam. Středověká teologie církví nebeskou
mínila tu církev, která je již plně sjednocena s Kristem v jeho
vítězství nad hříchem, smrtí a ďáblem. Církev pozemskou - bojující, pak chápala
jako tu, která zápasí o spásu světa Kristem darovanou. Ve svém boji bývá
zraňována i zrazována, tak jako byl Kristus, ale nepřestává věřit, doufat a
milovat. Snad se mi podaří stará slova trochu oprášit, neboť právě o takové
církvi, která na různých frontách bojuje o spásu světa, bych chtěla psát. Kaplanství (katolická studentská kolej), ve
kterém bydlíme, čítá celkem 70 studentů a je spravováno sestřičkami z řádu
sv. Alexy. V komunitě, jež je s kaplanstvím spojena, jich žije celkem osm
a nejmladší z nich je něco málo přes šedesát. Chodí v civilu, pro
mladé lidi, včetně extravagantních studentů herectví a malířství, mají nejen
tiché pochopení, ale dokáží si s nimi o jejich životě povídat, aniž by jim
chtěly dávat rady, co dělají špatně. Umějí se nahlas smát, a i když jsou staré
a často nemocné, nepůsobí utrápeně. Řád
sv. Alexy se věnoval učitelství v době, kdy chyběly dobré státní školy, ať
už pro děvčata, či pro ty, kdo soukromou školu nemohli zaplatit. Dnes se jejich
školy zavírají. Řád se zmenšuje, do naprosté většiny komunit nepřicházejí zájemkyně
o noviciát. Modlitby pokračují a pokračuje ještě i péče, kterou mohou dát. Co
mě nepřestává udivovat, je jejich naděje. Sestřička Mary Peter, jedna z nejstarších,
mi řekla: .Do naší komunity už nepřijdou mladé sestřičky. Necítily by se tady
doma. Naše služba končí, ale to neznamená, že by byli mladí lidé méně zbožní.
Jen jejich životy víry musí vypadat jinak, protože je žijí v jiné době.
Jako zakladatelé našich řádů museli najít svou cestu, i vy budete muset najít
svoji." Čtyřletá známost s Heythrop College, jezuitskou teologickou
fakultou, kde nekatolíci nejen studují, ale již více než dvacet roků učí, a to
i teologické obory, mi dává důvěru, že ekumena nemusí být jen platonickou
láskou, ve které se skutečný vztah nikdy nerealizuje. Intercommunio je zde
dlouholetou praxí. Kristovo pozvání není zastíněno administrativním odstrčením těch,
kdo sice věří stejně, ale patří do jiné denominace. Na téma vlastnického vztahu
k eucharistii říká jeden z římskokatolických přednášejících: .Kdo o
takové věci může říci, že je jeho!" Zeptala jsem se mladého jezuitského kněze,
jak by si přál, aby se chovali křesťané z jiných církví při bohoslužbě,
kterou slouží. Jednoznačně dával přednost tomu, aby přišli k přijímání,
cítí-li se Kristem pozváni ke svátostnému stolu. Říkal, že většina kněží, které
zná, nemá ráda otázku: .Můžeme přijít k Večeři Páně, když nejsme z římskokatolické
církve?", neboť tato otázka je prý staví do role policistů. Oni svému povolání
takto nerozumějí. Mnozí z nich se
prý bojí otevřeně vyslovit pozvání, neboť to znamená jednat proti vlastním
církevním předpisům a ani v Anglii o donášku informací na vyšší místa není
nouze. Kněží nechápou, proč je křesťané z církví, které přijímání jinde
umožňují, stavějí do tak nepříjemné situace, proč raději nevyužijí své svobody.
Zápas o jednotu církve má svá dílčí vítězství, ale zdaleka
není u konce. Eucharistie, která
sjednocuje, působí svou uzdravující mocí na vztahy křesťanů, jejichž domovské
církve se stále zraňují, a zároveň mocně volá k úsilí o jednotu.
Anglikáni, kteří přestávají věřit, že je kdy Řím bude brát jako partnery,
katolíci, kterým je dáváno najevo, že jsou nepřátelé, ať se tváří otevřeně jak
chtějí, metodisté, baptisté i dva zatoulaní husité zde smějí čerpat sílu.
Z Heythropu skrze spolužáky a učitele vedou kroky na
další místa bojující církve. Farnost Panny Marie a všech andělů, kde slouží
jeden z učitelů a jeden ze spolužáků, je pověstná svou starostí o chudé a
postižené. Zdejší bohoslužby jsou podstatně živější než v jiných
farnostech. Stařičký kněz Michael se přes dvacet let snažil o otevřenost a
službu obyčejným lidem z ulice. Když mu bezdomovci postupně ukradli zlaté
kalichy a jiné cenné věci, začali mu představení vyčítat, že kdyby to všichni
dělali jako on, tak kam by prý církev došla. Michael si ale pevně stojí za tím,
že se církev musí rozhodnout, bude-li se starat o lidi nebo o věci. A tak je
tato farnost využívána k tomu, že se sem posílají .nepohodlní" lidé. Na
faře bydlí vedle dvou kněží jedna řádová sestřička, která pracuje coby kaplanka
ve vězení, dva studenti, dva postižení lidé, jeden antiklerikální básník a
jedna malířka. Společně si vaří,
společně umývají nádobí a starají se o dům. Chodí sem mnoho nejrůznějších
hostů. K nedělnímu stolu jsou obvykle zváni lidé z farnosti, kteří
nemají kam jinam jít.
Dalším místem, které mě nutí konfrontovat se s vlastními
mezemi, náboženskými předsudky a strachy je jezuitská komunita, v níž žijí
tři z mých přátel, nebo vlastně čtyři, ještě .poslední jezuita, který
chodí v černém", jak říká Gerry, jejich černá kočka. Tento dům se nachází
v jedné z chudších čtvrtí Londýna, v Harlesdenu. Celou komunitu
tvoří šest jezuitů, z nichž pět studuje. Dva z mých přátel vedle
studia pracují s lidmi postiženými AIDS. Gerry chodí na návštěvy do nemocnic, Michael
pracuje pro ekumenickou charitativní organizaci CARA, u které se zastavím déle. V Londýně je poměrně dost organizací,
které nabízí takto nemocným lékařskou a sociální pomoc; CARA se snaží nabídnout
duchovní podporu. Je možné zde mluvit o
Bohu, o zkušenosti s ním, která není upírána homosexuálům ani prostitutkám
či narkomanům. Lidé, kteří sem přicházejí, se jinde denně setkávají s nepřijetím
a strachem. Ve společnosti i v církvích je zabydlené rozlišení mezi .těmi,
kdo za to nemohou", kdo se nakazili např.
při transfúzi, a těmi, .kdo si za to mohou sami". Nutno říci, že nemocní
toto rozdělení většinou nepřijímají. Michael mi vypráví o zkušenostech s tzv.
.zbožnými křesťany", kteří přijdou nemocným pomáhat, protože k víře patří
pomoc těm, kdo jsou v nouzi, ale zároveň se snaží hledat příležitosti, 14.
strana jak nemocným ukázat, že AIDS je výsledkem jejich hříšného způsobu
života. Michael říká: .Takoví pomocníci
udělají více škody nežli užitku. Myslí si, že zastupují samu spravedlnost, a
přitom tolikrát druhé zraní." CARA se snaží vytvořit prostor, kde naslouchání
je důležitější než poučování. Vede
centrum, kde bydlí asi dvanáct nemocných, kteří se o sebe již nemohou starat,
ostatní mohou docházet. Každý den je zde možnost navštívit nějakou skupinu - ať
už zaměřenou na biblické čtení a společnou meditativní modlitbu, na výtvarnou
práci, drama či sport. Vedle toho se odehrávají osobní rozhovory s duchovními
či s lidmi, kteří prošli zvláštní přípravou k této službě. Svátostná
pohostinnost je zde samozřejmostí. Vedle
svátosti smíření se zde slaví každý pátek eucharistie a po ní následuje společný
oběd. Jednou za měsíc je možné přijít na neděli sdílení. Při obou
příležitostech různým liturgiím předsedají duchovní z římskokatolické církve,
anglikánské církve, metodisté, baptisté a další. Ve společenství nelze rozeznat, kdo přichází,
aby pomáhal, a kdo přišel, aby mu bylo pomoženo. Asi poprvé v životě jsem
zde seděla kolem jednoho eucharistického stolu s homosexuály, řádovými
sestřičkami, bývalými prostitutkami, narkomany, a nepoznala jsem, kdo je kdo. A
dokonce: síla pokoje, smíření, vlídnosti a lásky zde člověka pozve ke sdílení,
jež už rozdělovat a značit nepotřebuje. Není to tím, že by Bůh a řády jemu
připisované byly daleko, ale snad právě tím, že je tolik blízko.
Několik setkání s církví odvážnou, s církví
bojující - a opět se musím ptát, co se to stalo s naším pochopením Písma,
tradice, s našimi bohoslužbami, modlitbami, že tak málo toužíme měnit svět
láskou? Protože, zdá se mi, kdybychom svět měnili láskou, pak bychom jej
skutečně měnili. Církev bojující, ovšem, nežije pouze v Londýně. Žije i u
nás doma. Možná, že v Praze, v Brně nebo v Plzni je menší a
potřebuje více odvahy. Myslím si také, že na to, aby ji člověk rozpoznal,
nemusí být cizincem, i když někdy pobyt v jiné zemi může pomoci.
Poslední komentáře