Na počátku křesťanské éry žádná liturgie manželství
neexistovala. Křesťané uzavírali manželství tak jako ostatní - právním úkonem,
smlouvou. I v pozdějších staletích
se role služebníků církve spíše soustředila na posouzení, zda je vhodné, aby se
partneři vzali, než na úkony liturgické. A to i tehdy, když byli uzavírání
manželství přítomni. Vlastními .liturgy" manželství byli v západní církvi
snoubenci sami, respektive jejich rodiče, poručníci. Aby se předešlo vzniku
nelegálních sňatků, ukládají středověké místní synody povinnost přítomnosti
kněze jako kvalifikovaného svědka. Všeobecně
toto kodifikoval až sněm tridentský. Dnes biskup, kněz, jáhen či pověřený laik
liturgii manželství předsedají, lidskými .udělovateli" si jsou snoubenci sami.
Svatební obřad je zpravidla zakomponován do liturgie
eucharistické na třech místech. Po úvodním pozdravu je zařazeno oslovení
ženicha a nevěsty ve volném stylu .těmito, nebo podobnými slovy". Těžiště
obřadu je zařazeno po homilii. Tato část je uvedena otázkami předsedajícího
před vlastním slibem.
Slib, nejdůležitější část obřadu, je možno vykonat dvěma
způsoby: Buď každý z partnerů říká celý slib, nebo jej předsedající
pokládá každému ve formě otázek, na které snoubenec odpovídá ano.
Jinou formu (např. předříkávání slibu) obřady neznají. Po
slibu následuje potvrzení církevněprávní platnosti sňatku služebníkem církve a
případně žehnání a odevzdání prstenů. (K disposici jsou tři formule pro
požehnání.) Přímluvy mají při svatebním obřadu obrácené pořadí než je obvyklé, nejprve
prosby za novomanžele a potom za obecné potřeby světa a církve. Vyznání víry (pokud je předepsáno) se zde
pronáší až po přímluvách. Eucharistická modlitba má vlastní prefaci
(použijeme-li eucharistickou modlitbu, kde je možné prefaci zaměňovat) a
vlastní .Přijmi tedy" (v případě římského kánonu). Po otčenáši se vynechává
embolismus a ihned následuje 28. strana doxologie. Po ní je zařazena modlitba
za novomanžele (uvedena ve dvou variantách).
Východní ritus může mít také svatební obřad vkomponován do
liturgie. Po přivítání manželů u vchodu
do chrámu jsou ženichovi a nevěstě kladeny otázky podobné těm, které jsou v obřadu
latinském těsně před slibem. Potom
přicházejí snoubenci k tetrapódu (stolek před ambónem) a začíná liturgie.
Po Trishagion (trojsvatém hymnu) následují ektenie s prosbou za novomanžele.
Následuje krásná, z biblických motivů čerpající modlitba za novomanžele a
obřad zasnoubení, při kterém si snoubenci odevzdávají prsteny. Manželský slib je formou přísahy, při které
každý ze snoubenců drží pravou rukou evangeliář položený na tetrapódu. Zatímco
oba dva si slibují lásku a věrnost, muž slibuje ženě úctu a žena muži
poslušnost. Po potvrzení slibu následuje ověnčení manžela a manželky (latinská
liturgie tento obřad připomínající korunování nyní nemá, ovšem také se na
některých místech vyskytoval). Liturgie pokračuje jak je obvyklé prokimenem,
čteními, homilií. V úpěnlivých
prosbách je opět zařazena prosba za novomanžele. Na závěr liturgie dostávají
novomanželé zvláštní požehnání. S ohledem
na rostoucí počet smíšených manželství je namístě začít vytvářet ekumenický
obřad manželství, v našem prostředí zejména protestantskokatolický. Principielně tomu nic nebrání. Současně
platný Ekumenický direktář, pro katolíky závazný, umožňuje aktívní účast
nekatolického duchovního na katolickém obřadu (modlitby, požehnání, čtení
Písma, homilie) i aktívní účast (se souhlasem ordináře) katolického duchovního
na obřadu nekatolickém. Naopak zdvojování obřadu je výslovně zakázáno. Začátkem září minulého roku jsem se zúčastnil
slavení svátosti manželství v jednom pražském kostele. Obřadu předsedal
místní mladý, nadějný kněz, koncelebroval host - zkušený pastoralista. (Shodou
okolností oba čtenáři našeho časopisu.) Obřad neměl (až na jednu výjimku,
kterou zmíním) závažné nedostatky a lze ho použít jako vzorový pro pojednání o
liturgii svátosti manželství.
Obřad byl zakomponován do eucharistické liturgie za účasti
velkého množství přátel snoubenců, tak, jak radí úvodní pokyny rituálu
manželství: Udělování
svátostí a svátostin, které jsou významnou událostí pro život celé farnosti, má být pokud
možno doprovázeno zpěvem (čl.8). Zpěv byl rovněž zařazen, i když trochu
neorganicky. Lidová píseň .K oltáři Páně" v novém katolickém kancionálu
zařazena není, a to jistě má důvod. Minimálně ten, že jsou k disposici
písně lepší. Neznám místní poměry, ale zdálo se mi, že tamější varhaník není
příliš srostlý se svoji liturgickou službou v intencích 29. strana reformy
II. vat. koncilu. Rušivě působilo preludování během manželského slibu,
centrální části svátosti. Je to podobný nešvar jako hrát během eucharistické modlitby.
V kontrastu s tím bylo na závěr bohoslužby ticho. (Zřejmě měla hrát rytmická skupina, což se
stalo až po několika minutách.) Jedinou opravu závažnou chybou bylo tiché
přednesení homilie, pouze pro snoubence. Odporuje to několika liturgickým
zásadám. Homilie je integrální součást
bohoslužby, kterou slaví celá obec, a ta má také právo ji slyšet (i když není
zrovna .povinná"). Soukromá řeč vytváří dojem, že svátost manželství je cosi
pouze privátního, a přitom každá svátost má ze své podstaty výraznou sociální
dimenzi. Jak se předsedající vypořádal s vážným požadavkem rituálu v čl.
10, když k tomu
nevyužil homilii?:
Zvláštní pozornost ať duchovní pastýři věnují těm, kdo se
při svatbě účastní liturgických obřadů či slyší evangelium; ať jsou to
nekatolíci, nebo katolíci, kteří se nikdy nebo téměř nikdy nezúčastňují slavení
eucharistie anebo budí dojem, že ztratili víru: kněží jsou přece hlasateli
evangelia pro všechny. (Údajně
předsedající předpokládal, že homilií poslouží koncelebrující hostující kněz.)
Snoubenci byli aktivně liturgicky účastni i tak, že každý
četl jedno čtení, společně přinášeli dary, společně podávali pozdravení pokoje. Právě proto, že projev obou liturgů byl
tvůrčí, neotřelý a myslím že pastoračně účinný (pastorálka je jeden z mála
oborů, který má na pražské katolické teologické fakultě jakousi úroveň), zmíním
se o dvou detailech. Vůbec mi nevadilo,
že spontánně využívají možnost některé části vytvářet. Naopak. Je však třeba, aby to vycházelo z porozumění
liturgii. Jedná se o drobnosti. Prozradí však, že o významu gest nebo slov málo
přemýšlíme:
-
Při slovech ustanovení se koncelebranti správně
vyhnuli časté divadelní manýře, která tato slova zdůrazňuje oproti jiným slovům
a větám rituálu; zavedli však gesto, které vlastně dělalo totéž: při slovech
ustanovení zaujali zvláštní nápadnou polohu vzhledem koltáři i klidu.
Postavili se šikmo keucharistickým způsobám a tak se od lidí částečně
odvrátili. Nevím, co tím chtěli vyjádřit. Liturgická reforma postavila .oltář
čelem klidu", aby tím bylo naznačeno, že Kristus je uprostřed obce i pod
eucharistickými způsobami. Naši koncelebranti volili svým postojem (který
odráží jejich víru) jakýsi .polomagický" kompromis.
-
Do ticha po přijímání, kdy jsou všichni
soustředěni a modlí se, zazněla výzva: .Soustřeďme se k modlitbě".
Poslední komentáře