Církev zítřka bude sítí
Zdá se, že model sítě brzy vystřídá model hierarchického
centralismu nejen ve vědách, ale i ve společnosti. Starému modelu nelze upřít,
že skvěle fungoval po většinu novověku, politicky se však přežil už během
minulého století. Fungoval zřejmě do té doby, dokud řízení z centra bylo
nejefektivnějším možným řízením, tj. dokud hierarchicky nadřízený (panovník,
šéf v podniku) mohl nejlépe znát a hodnotit situaci. Při komplexitě
problémů, jíž se dosáhlo, se však situace postupně obrátila - tím, kdo je nejlépe
schopen posoudit situaci a navrhnout efektivní řešení, je pracovník na základní
úrovni, přímo se problémem zabývající. Toto převrácení situace je patrně jedním
z nejvýznamnějších důvodů pádu komunistické moci, která jinak než
hierarchicko-centralisticky, a tedy neefektivně, řídit nedovedla. Situace v církvi
(v křesťanstvu) je dnes taková, že zbožný laik v terénu rozumí lépe než
jeho farář situaci, v níž žije a pracuje, a je schopen nejkompetentněji jednat,
podobně to dokáže v daném místě či skupině lidí farář lépe než jeho nadřízený,
který si pastorační situaci v daném místě často nemůže vůbec představit,
natož aby na všech místech mohl prosazovat nějaký universální recept.
Zdůrazňuji znovu, že i v církvích byl centralismus po většinu novověku vysoce
efektivní. Co v Římě řekli, to se u pramenů Amazonky stalo. Většina církví však setrvává dosud u tohoto
centralistického modelu (výjimkou jsou církve kongregacionalistického typu),
ačkoliv jeho efektivita strmě klesá. Přitom lze ukázat, že církev prvních
staletí byla sítí místních církví, navzájem propojených. (V podstatě dodnes
tento model funguje v pravoslaví, ovšem „o patro výše", protože biskup už
není představeným místní obce, ale většího území. K udržení jednoty to
stačí, ovšem problémem je prosazení změn. Krokem správným směrem, ovšem zatím
jen právní fikcí, je pojem místní církve v CIC.) V katolické církvi
poprvé efektivně zafungoval model sítě na 2. vatikánském koncilu - když se
biskupové, dosud zvyklí komunikovat jen směrem nahoru-dolů, navzájem propojili
v dialogu, totálně a nezvratně to změnilo situaci. Pozitivní tendence k síti
se v katolické církvi už projevuje i novým pojetím duchovního úřadu, který
se na nejvyšší i nižších úrovních stává stále více službou jednotě, tedy opět
přebírá funkci, kterou měl ve staré církvi v modelu sítě. Samozřejmě vedle
toho trvá starý model, který nebude zrušen nějakým rozhodnutím, ale postupně
úplně ztratí efektivitu - stále silnější signály z centra ovlivní stále
méně, jak už to konec konců lze pozorovat „pouhým okem" dnes. Současně se ovšem
stane stále marnějším vzhlížení vzhůru a očekávání pomoci od centra a změn v něm.
Považuji ještě za důležité zdůraznit, že výraz „hierarchický" v této souvislosti
užívám v čistě světském technickém významu, pocházejícím zřejmě z novoplatónských
pokusů o systematizaci platónského vidění světa. Ti, kdo si pletou tento význam s jeho
významem teologickým (hierarchie jako apoštolská struktura církve), se omylem
stávají obhájci čistě světské a pomíjivé skutečnosti. Prvotní církev jako síť
samozřejmě byla církví s apoštolskou strukturou, tato struktura však
neměla podobu hierachické pyramidy nad základnou, biskup nebyl odtržen od
základny. Závěrem chci ještě zmínit jedno napomenutí, které mi před nedávnem
udělil jeden katolický laik, jen o málo starší než já, ale o mnoho moudřejší:
Až se tato pyramidální nadstavba ve společnosti i v církvích bude hroutit,
bude všechno záležet na tom, kdo a co je na základní rovině. Proto bychom měli
právě na ni zaměřovat svou pozornost a úsilí.
Jaroslav Vokoun
Poslední komentáře