Lenky Karfíkové se ptá Jan Spousta
Filozofka a teoložka Lenka Karfíková (nar. 1963) byla
letos pověřena úkolem učit dálkové studenty na olomoucké teologické fakultě
dogmatiku, a stala se tak zřejmě první ženou v historii Čech a Moravy,
která zde učí na katolické vysoké škole některou teologickou disciplínu.
Hlavním předmětem jejího zájmu je středověká teologie: Svoji doktorskou práci o
teologickém významu krásy v díle Hugona od sv. Viktora psala pod vedením
prof. Seybolda na Katolické univerzitě Eichstätt.
J.S.: Jak se cítíš v roli první učitelky dogmatiky na
katolické teologické fakultě od dob pokřesťanštění země?
L.K.: Přiznávám se, že mě úkol učit dogmatiku, který mi
olomoucká teologická fakulta a pan arcibiskup svěřili, naplnil nejen upřímnou
radostí, ale také obavami, jak to zvládnu a jak budou reagovat ostatní učitelé
a studenti. Ti mě ale zatím přijali s nevypověditelnou moravskou
srdečností, s úctou a kolegialitou. Mám dobrou naději, že to tak i
zůstane.
J.S.: Slova .dogma" a .dogmatik" mají v běžné
řeči velmi negativní zvuk. Co to je dogmatika jako věda? Je dogmatická?
L.K.: Řecké slovo DOGMA je odvozeno ze slovesa DOKEIN,
zdát se. Doslova to je něco, co se nám .uzdálo" - čili co si myslíme a jako své
mínění vyhlašujeme. .Dogmata" jako zhuštěné formulace nauky existovala už v antických
filozofických školách. V křesťanství to je určitá závazná formulace víry,
vzešlá obvykle z věroučného sporu, z potřeby vymezit se proti něčemu přehnanému
nebo zavádějícímu. Každé dogma vzniklo v určité situaci, je tedy dobově
podmíněno, a máme-li mu správně rozumět, potřebuje zvláštní výklad,
hermeneutiku. Tím právě se zabývá dogmatika. Pokud někomu vadí to slovo, můžeme
místo toho kupř. říkat .nauka o křesťanských tajemstvích" nebo .systematika"
jako evangelíci. Dogmatika je tedy zásadně výklad, hermeneutika zjevení, totiž
hermeneutika Písma, tradice, křesťanské zkušenosti. . .
J.S.:
Jaká témata jsou teď v dogmatice podle tebe důležitá?
L.K.: Dnešní katolická dogmatika se
hodně soustřeďuje na problémy eklesiologie, nauky o církvi. V této oblasti
jsou skutečně mnohé otázky, které II. vatikánský koncil nechal částečně
otevřené. I dogmatická konstituce o církvi Lumen gentium totiž samozřejmě
vznikla jako určitý kompromis. K nejznámějším
otázkám patří postavení laika v církvi, role ženy, identita stálého jáhna,
kněze, řeholníka, kompetence biskupských konferencí. . . Odpověď se musí hledat jistě v rámci
dnešního pojetí církve jako společenství, communio.
J.S.: A .letí" pouze téma církev?
L.K.: Pokládala bych to za těžkou chybu, kdyby se církev
stále soustředila jen sama na sebe. I to si samozřejmě teologové uvědomují a
znovu otevírají témata jako je stvoření, teologie kultury, mezináboženský
dialog atd. Nový ohlas má i základní tajemství naší víry: trojjediný Bůh jako
.communio", společenství lásky, které se otevírá světu.
J.S.:
Jak hodnotíš nový světový katechismus katolické církve?
L.K.: Byl ostře kritizován dříve, než
se vůbec objevil. Upozorňovalo se na to, že křesťanství dnes hledá svoji tvář
uprostřed tak různých kultur, že není možné postihnout všechny problémy v jediné
knize. Pomysli na církve Jižní Ameriky, Afriky, Asie. Zvláště morální teologové
také zdůrazňovali, že zbývá tolik nedořešených otázek, že by se snad s katechismem
mělo počkat. . . Ale
myslím, že nový katechismus jako celek více méně splňuje svou funkci, totiž
poskytuje základní informaci o křesťanství. V detailu mu lze nepochybně
leccos vytknout, ale nezapomínejme, co katechismus jako .žánr" vlastně je:
pomůcka pro křesťanské vychovatele, nezbytně zjednodušená informace o
křesťanství. Koho nějaká otázka zajímá blíže, nemůže samozřejmě zůstat u
katechismové znalosti, ale musí přihlédnout blíže, ponořit se do dějin daného
problému, do různých, mnohdy protichůdných návrhů řešení - nejen život, ale i
teologická věda je mnohem složitější než katechismus. . .
J.S.: Základní studium teologie jsi absolvovala na
Komenského evangelické bohoslovecké fakultě, kde jsi promovala u prof. Petra
Pokorného, a než jsi odjela roku 1989 do Eichstättu, dělala jsi ještě pár let
odbornou pracovnici v Kalichu. Znáš tedy tehdejší ekumenické prostředí z vlastní
zkušenosti. Jak ho hodnotíš?
L.K.: Bolševici zaujali k různým církvím rozdílný
postoj. Proto byly v situaci různých církví velké rozdíly, různá úroveň
teologie, různá funkčnost struktur církví, odlišná možnost zahraničních styků.
Přitom neexistovala žádná rozumná ekumenická platforma. Církve se proto
navzájem skoro neznaly, a často neměly vůbec dost ekumenické citlivosti.
J.S.: Myslím, že to se teď projevuje naplno poté, co nás
přestal spojovat alespoň společný nepřítel. Vezměme třeba nedávný nešťastný
pokus zasvětit náš národ Panně Marii. A asi to není jediný případ, kdy nás teď
bolí věci, které naklíčily vlastně za bolševika.
L.K.: Ano. Toho je víc. Třeba souvislost dřívější absence
veřejného života a dnešní těžkopádnosti církve ve veřejném působení. Scházejí
kompetentní a zkušené osoby či grémia při řešení nejrůznějších problémů, a
často chybí i povědomí o tom, že je jich vůbec třeba. Nebo souvislost dřívější
izolace a dnešní neschopnosti zařadit se realisticky do kontextu evropské a
světové církve. Dřívější absence zejména katolické teologie v univerzitním
vzdělání a vůbec nedostatečná výchova kněží má zase za následek omezený rozhled
mnoha kněží, jejich neschopnost řešit nové problémy a ustrnulost pastoračních přístupů,
spiritualitu, která se těžko snáší s realitou dnešní doby. A na fakultách
je nedostatek kvalifikovaných vyučujících, obecně se teologie podceňuje, není
chápána ve své roli ochrany před excesy všeho druhu. Podobně na straně laiků
koresponduje nedostatečná aktivní odpovědnost za církev u mnoha z nich se
zákazem zapojení laiků v církvi za bolševiků. Jsem již pátým rokem mimo
domov, možná se proto ve všem zcela mýlím, ale zdá se mi, že tu je řada
bolestných věcí. Že stačí jen srovnat dřívější vlnu konverzí mezi mladými lidmi
zvláště ve velkých městech a jejich dnešní zklamání z prozaické až tristní
reality církve.
J.S.:
A jak se ti jeví ekumenismus z širšího, světového hlediska?
L.K.: V rámci křesťanství nezbývá skutečně
teologických problémů zdaleka tolik jako vzájemné neznalosti, nedůvěry, potřeby
uchovat vlastní odlišnou identitu nebo sporů o církevní majetek jako mezi
řeckokatolíky a pravoslavnými.
S východními církvemi zbývá dořešit otázku primátu římského biskupa trinitární spory o .Filioque" patří spíše
minulosti. U evangelických křesťanů je určitý problém vjejich
roztříštěnosti a také vodmítání závazné apoštolské posloupnosti. Věřím
ale, že teologický rozhovor, který je vuniverzitním prostředí
samozřejmostí, a především chuť poznat a pochopit druhou stranu může přinést
jednou sblížení, na jaké se dnes neodvažujeme ani myslet.
J.S.: Sympatizuješ s úsilím především západních
feministek, které bojují proti všem formám .patriarchálního" a .falokratického"
způsobu myšlení včetně přednosti mužského rodu v gramatice přinejmenším
většiny evropských jazyků?
L.K.: Přednost mužského rodu v gramatice mě nijak
nerozčiluje a nevadí mi. Nejde přece o to, aby se říkalo .občané a občanky",
ale o to, aby si všichni občané byli před zákonem rovni a měli stejná politická
práva. Podobně myslím nejde o to, aby
existovali teologové a teoložky, ale o to, aby v teologii rozhodovala
kompetence, ne pohlaví.
J.S.:
A proč se tedy na Západě ženská specifika tak zdůrazňují?
L.K.: Je to snad pochopitelné,
uvážíme-li novou roli ženy v euroamerické společnosti a kultuře. Na druhé
straně je třeba se vyvarovat jakékoli absolutizace kontingentního (t.j.
nahodilého, nepatřícího k samé podstatě věci, pozn. J.S.). Člověk by měl
být předně ČLOVĚK, pak teprve muž a žena, Čech a Němec, Evropan a Afričan.
Nechci ty pohlavní, rasové, národnostní a kulturní rozdíly znevažovat. Člověk
jistě nikdy neexistuje bez nich, je jimi určen a ony vytvářejí bohatství lidské
rozmanitosti. Měli bychom ale vždycky vědět, že nejdůležitější je právě to, co
mají lidé společné: reflexivita, svoboda, společenskost, přátelství, humor. . .
J.S.: Nejsi tak ale s ženskou otázkou příliš rychle
hotová? Není to v samotné křesťanské církvi dosud otázka naprosto
nedořešená, když uvážíš, že 7. dodnes je naše pojetí
Boha čistě mužské, že v řadě církví nejsou ty nejodpovědnější služby de
facto nebo i de iure ženám přístupné, že dodnes jako by .žena měla být muži
poddána"?
L.K.: Tím ten problém pohlaví a vůbec sexuality nechci
smést ze stolu. Byl ostatně po staletí jakousi Achillovou patou západní kultury
a také západního křesťanství. Věřím ale, že nová role ženy ve společnosti,
rodině, kultuře i vědě a také nové hodnocení lidské sexuality, jak se v euroamerické
oblasti prosadily, postupně nacházejí a ještě najdou svůj výraz i v katolické
teologii a církvi.
J.S.: Jak by tuto proměnu bylo možné opřít o stávající
křesťanskou tradici?
Kde navázat?
L.K.: Určitý základ nacházíme už v Písmu. Žena je přece
podle obou zpráv o stvoření, jak je zachycuje kniha Genesis, muži rovná,
hebrejsky KNEGDO (Gn 2,20), t.j. partner, protějšek, s nímž se mluví
.naroveň". Muži a ženě společně byla svěřena péče o Zemi, a věřím, že je jim -
analogicky - do společné péče svěřeno i křesťanské poselství. Vezmi si třeba
ženy u Ježíšova hrobu, slova janovského Ježíše Marii a milovanému učedníkovi. . . Není žádné tajemství, že křesťanství
prvních století znalo ženy - jáhenky, že iroskotské mnišství rodinného typu
znalo ženské i mužské představené smíšených klášterů, a tak dál. Bohatství
křesťanské tradice a její skrytý potenciál jsou velkorysejší, než někdy máme za
to, a nedovedu si představit, že by církev, která již prošla tolika dějinnými
proměnami, zůstala navždy .staromládeneckou domácností", jak se dnes někdy
jeví. Věřím, že velmi záhy bude mít žena na všech úrovních v církvi
zásadně stejné slovo jako muž, odpovídající samozřejmě její kompetenci. Grémia,
která v církvi pracují a rozhodují, budou jistě složena z mužů i žen,
pokud již nejsou.
J.S.: Chtěl bych sdílet
tvůj optimismus. Ale církev si dává ráda na čas. V dobách před dvaceti lety se říkával
vtip o dvou monsignorech, kteří se na II. vatikánském koncilu dohadují, kdy že
bude konečně zdobrovolněn celibát. .No
víte, my se toho asi nedožijem, my už jsme na to moc staří," říká jedna z eminencí
druhé, .ale spolehněte se, naši synové se už jistě budou moci oženit." Bralo se
to s úsměvem, ale vyjadřovalo to tehdejší náladu a naději. Teď již jsou i synové zmíněných pánů možná
staří na ženitbu - a nic. Tím spíš se mi nezdá, že by si papež pustil pozítří
ženy do své konzistoře. Vždyť i apoštol velí .ženě nedovoluji učit" (1 Tm
2,12).
L.K.: Držet se v těchto věcech fundamentalistického
biblického obrazu, který odráží tehdejší situaci ve společnosti, by byl
naprostý anachronismus, 8. odporující
zásadám biblické vědy. Proč se stejně úzkostlivě nedržíme například také
apoštolova přání, aby měl biskup jednu ženu a vychované děti (1 Tm 3,2nn)?
Slova Písma jsou podmíněna kulturní a společenskou situací - jinak to nemůže
ani být - a každá nová doba si žádá jejich novou interpretaci. Co je ve slovech Písma závazné či .nadčasově
platné" jistě není stav společnosti, který obrážejí - pomysleme na Pavlovo
neproblematické přijímání otroctví v listě Filemonovi. Tím podstatným je
poselství o Boží lásce, která přišla k lidem jako člověk. Toto poselství
chceme jako teologové ve své době srozumitelně a věrně formulovat, jako
křesťané dosvědčovat, jako církev zpřítomňovat. Právě v bratrském
společenství církve by měly být překonány předsudky vůči .jinému" a .cizímu",
ať už vůči druhému pohlaví, vůči jiné rase a národu, vůči neznámé kultuře. To
přece také říká apoštol Pavel: .Pak už není Žid ani Řek, otrok ani svobodný,
muž ani žena, neboť jste všichni jedno v Ježíši Kristu." (Ga 3,25)
J.S.: Co ale v téhle souvislosti soudit o nedávném
kategorickém odmítnutí možností ženské ordinace ze strany papeže?
L.K.: Pokud jde o apoštolský list Jana Pavla II. z letnic
tohoto roku Ordinatio sacerdotalis .o kněžském (biskupském) svěcení, které je
vyhrazeno mužům", je to dokument v mnohém pozoruhodný. Již z ryze
formálního hlediska upozorňují někteří teologové (např. Wolfgang Beinert z Řezna
nebo Hans Waldenfels SJ z Bonnu), že ačkoli vyloučení ženy z kněžského
a biskupského svěcení má být .definitivní" (definitive tenendam, § 4), přesto nejde (s
ohledem na formu tohoto dokumentu) o .neomylnou", tj. definitivně závaznou
nauku. Již z hlediska teologické hermeneutiky tak stojíme před neobvyklým
fenoménem: nauka, která není definitivně závazná, přesto má být definitivní. . .
J.S.: A odhlédneme-li od formy, co říkáš obsahu?
L.K.: Z hlediska obsahového je těžké se k dokumentu
vyjadřovat, protože neobsahuje téměř žádnou argumentaci (opírá se o dokument Inter insigniores z r.
1976, není ovšem tajemstvím, že přibližně z téže doby existuje dokument
biblické komise dokazující opak). Poukaz na tradici církve diskrétně obchází
problematiku žen jáhenek ve staré církvi a celý problém kontinuity či
diskontinuity mezi službou jáhna, kněze a biskupa. Tvrzení, že si církev
.neosobuje pravomoc připustit ženy ke kněžskému (a biskupskému) svěcení" (§ 2) pokládám za
určité antropologické nedorozumění. Je
opravdu rozdíl mezi oběma pohlavími teologicky tak závažný? Pokud 9. se církev odvážila obrátit se s křesťanským
evangeliem k .pohanům", pokud dokázala podržet Starý zákon jako svou posvátnou
knihu, a přesto se necítila vázána rituálními předpisy Tóry (to všechno byla
nesamozřejmá odvážná rozhodnutí křesťanské víry a teologie) atd., nevidím, proč
by jednou nemohla mít více fantazie, pokud jde o poslání ženy v církvi
(aspoň tolik, kolik měla v raně křesťanských dobách, a třeba i více).
Papežský dokument z letošních letnic je myslím především - a to je třeba
si uvědomit, abychom mu správně rozuměli - určitou kontextuální reakcí na
ordinaci žen v anglikánské církvi. Nevěřím, že je to poslední slovo církve
o postavení ženy v katolické církvi.
J.S.: Děkuji ti za rozhovor a přeji mnoho úspěchů v Olomouci
i jinde.
Poslední komentáře