Řezenský dogmatik Beinert věnoval jednu ze svých knih,
zaslaných redakci Getseman k recenzi, problematice žen v církvi. Jako
muž se v úvodu omlouvá, že píše o ženské otázce: Cítí to jako svou
povinnost, protože jako mariolog zjistil, že úcta k Marii se v církvi
vyvíjela nepřímo úměrně k úctě k ženám. Maria jako žena je pro něj
klíčem k přiměřené odpovědi na výzvu feministické teologie, s níž se
v jedné z kapitol knihy výslovně vyrovnává. Nejprve však na rozboru biblických textů
ukazuje, že od dvou zpráv o stvoření se vine tradice dvojího vztahu k ženě.
Podle Gen 1 stvořil Bůh člověka jako muže a ženu, podle Gen 2 je stvoření
člověka stvoření muže. A tak na jedné straně je žena zpochybňována jako obraz
Boží, na druhé straně je muž bez ženy viděn jako neúplný člověk. (Ježíšova
slova o celibátu jsou tedy rehabilitací svobodných lidí, v židovství
diskriminovaných. Dnes jsou ovšem převracena v pravý opak.) Celou Biblí
pak prochází na jedné straně negativní vztah k ženě jakožto nečisté pro
bohoslužbu, na druhé straně tam, kde Bůh jedná rozhodujícím způsobem pro
záchranu svého lidu, používá stejně mužů i žen - viz Miriam, Debora, Sára,
Rebeka, Rahab, (Ch-)Anna, Chulda, Ester, Rút aj. Až Hospodin stvoří nové věci,
bude se žena ucházet o muže (Jer 31) a také dcery budou prorokovat (Joel).
Všední den je určován 10. patriarchátem,
ale Bůh toho při povolávání zachránců nedbá. Ani Ježíš nemění patriarchální
poměry revoluční cestou, ale otevírá novou budoucnost. Ježíš se obrací k diskriminovaným, tedy
i k ženám, slova proti rozvodu znamenají odstranění diskriminace ženy i v právním
smyslu. Špatnou pověst má u feministek apoštol Pavel, ale zřejmě neprávem -
například podle poslední kapitoly listu Římanům měly ženy jako jeho
spolupracovnice v církvi místo, o jakém se jim dnes může jen zdát - až po
diakonky a apoštolky. Ti, kdo by chtěli
z Bible obhajovat diskriminaci ženy, museli by obhajovat i otroctví. Ježíš
otevřel možnost překonání obojího. Zatímco v případě odstranění otroctví
se už tato možnost realizovala, když přišla vhodná doba, je podle Beinerta
vhodná doba pro překonání diskriminace ženy právě dnes. Beinert se nevyslovuje
pro ordinaci žen, ukazuje však neudržitelnost argumentace proti takovéto
ordinaci: Církev, která na tridentském koncilu proti výslovnému ustanovení
Kristovu a celé tradici zavedla přijímání pod jednou způsobou, může tím spíše provést
změnu v této věci, kde žádné výslovné ustanovení Kristovo není. Závěrem
citujme z knihy slova jedné .typické feministky":
.Jak ráda bych byla knězem, abych mohla kázat o
nejblahoslavenější Panně! Ukazovala bych
především, jak málo vlastně víme o jejím životě. Neměly by se o ní vyprávět
nepravděpodobné věci. Aby kázání o nejblahoslavenější Panně přineslo ovoce,
muselo by ukazovat její skutečný život, jak probleskuje evangeliem, nikoli
vymyšlený. . . Ukazují
nám nejblahoslavenější Pannu jako nedostižnou, ale bylo by třeba ukázat, že je
možné ji napodobit cvičením skrytých ctností, muselo by se říci, že jako my
žila z víry. .
." (sv. Terezie z Lisieux,
několik dní před smrtí).
(Wolfgang Beinert, Unsere Liebe Frau und die Frauen,
Herder 1989)
Poslední komentáře