Pracovní skupinu zaměřenou na keltský přínos evropskému
křesťanství vedl Rev. Marcus Losack. První schůzku věnoval systematické
charakteristice keltského křesťanství, k jednotlivým bodům se diskutovalo
a přítomní uváděli další příklady nebo aspekty podle svých zkušeností.
1/ Pro Kelty byla typická malá společenství,
která se utvářela v podmínkách pouště - ne písečné, ale zelené, ne suché,
ale deštivé. Dnes na ně s plným vědomím navazuje Iona - moderní keltský
klášter ve Skotsku, a Corrymeela - jediná současná ekumenická komunita v Irsku.
Ovšem početně daleko převažují. Vzpomeňme dvou osob uprostřed pouště, které
začaly vytvářet Lindisfarne.
2/ Dalším rysem byla integrace, vědomě udržovaná rovnováha
mezi spiritualitou a prací, v keltských podmínkách hlavně zemědělskou.
Totéž najdeme u Koptů v Egyptě - zásobují nejlepší hotely zeleninou. Práci
jsou věnovány modlitby. Na to pamatuje i kniha modliteb a písní, vydaná v Corrymeele.
Kristus je zde oslavován jako muž práce: .Kriste, Mistře tesaři, který jsi nakonec vykoupil naši
spásu skrze dřevo a hřeby, vládni dobře svými nástroji v dílně světa,
abychom my, kteří přicházíme neotesaní na Tvou hoblici, se připodobnili pravé
kráse Tvé ruky. O to Tě prosíme ke chvále Tvého jména."
S tím souvisí také lidový ráz keltské církve. Je
pravým opakem diferenciace v anglikánské církvi. Její příslušnice, která
žila delší čas mimo Anglii, se vyjádřila kriticky k .zasedacímu pořáku", který
hned po návrtu vnímala v anglickém kostele: v levé polovině místní
elita, v pravé nižší vrstvy. Ke
kritice se přidali misijní pracovníci z Jihoafrické republiky a
zdůraznili, jak tam začali vnímat důstojnost černých obyvatel. Jiná poznámka poukazovala
na nepatřičnost anglických předsudků konstatováním, že zdejší rumunská delegace
má mezi přítomnými nepochybně nejvýraznější rysy lidské důstojnosti.
3/ Nezávislost a autonomie je pravým opakem vertikálního
římského členění. Je tu jen horizontální členění. Biskup u Keltů nemá moc, opat
má moc. S tím souvisí také
4/ pružnost. Každý klášter se řídil jinými pravidly.
5/ Sám klášterní systém je důležitým a charakteristickým
rysem keltského křesťanství.
6/ Platila přitom rovnost pohlaví. Spolupráce mezi muži a
ženami byla na nejvyšší úrovni. Ženy měly stejnou pravomoc, majetek,
důstojnost: Hned na počátku zde byla světice - sv. Brigida. Ve Whitby, místě
významného synodu v r. 664, který spojil keltský a římský proud
křesťanství, byl dvojitý klášter - pro muže a ženy. V čele byla žena -
mniška. K tomu poznamenala francouzská účastnice, že ve Francii je
klášter, který přijímá manželské páry a celé rodiny. Německá delegátka dodala,
že podobný je i v Německu. Typickou
součástí keltské klášterní osady byl ženský kostel. Podle Rev. Losacka to bylo chybně přeloženo Iry, kteří mají .Our Lady‘s
Church".
7/ Keltští křesťané měli
výrazný smysl pro Boží imanenci. Bůh je přítomen v přírodě, v tobě,
ve mně. Tady asi nejzřetelněji působilo předkřesťanské cítění Keltů. Je např.
znám Kolumbánův výrok: .Kristus je můj druid." Irští mniši se také zjevem
podobali druidům. Neměli dokulata zastřižené vlasy jako římští mniši, ale
dlouhé vlasy vpředu .na stříšku" s věncem kolem uší. Mnohé mytologické představy jim usnadňovaly
přijetí křesťanství. Např. Trojice byla
vítána, protože předhistoričtí druidové měli vždy tři bohyně, jméno jedné z nich
bylo neznámé. Symbolem Ducha sv. byla v Irsku divoká husa.
Seznámila jsem účastníky s názorem prof. Zdeňka
Neubauera, publikovným v Souvislostech 3/1991, že k nám pronikalo
křesťanství dávno prostřednictvím keltských misií a našlo tu na keltském
podloží našeho území živnou půdu a bylo takto přijímáno přirozeněji než v římské
verzi, která působila na naši mentalitu poněkud cize. U nás stejně jako u Keltů
v Británii křesťanství vstupuje do prostředí živého mýtu. Jde o zcela
jinou situaci než u Řeků a Římanů, kde je přijímáno jako naplnění logu.
8/ Stvoření bylo v nejvyšší úctě.
Většina keltských svatých nebyli mniši. Struktura
křesťanské obce poskytovala místo všem. Velikou moc ve stvoření připisovali
jménu. Tato tradice sahá až k Shakespearovi. Objevujeme svou identitu, to
jest své jméno, a tím svou moc.
9/ Důležité a vážené osoby byli poutníci, poustevníci,
léčitelé - nejen kněží, biskupové apod. Mniši i obyčejní lidé přicházeli k poustevníkům
o radu. Byli to duchovní vůdci, byli to .otcové pouště". Tak tomu bylo i před
synodem ve Whitby. Poustevníci radili spojit se s římským proudem, tj.
následovat sv. Petra. V srdci keltského křesťana byl však sv. Kolumbán
důležitější než sv. Petr. Nejvýznamnější světec ve Walesu je sv. David, v Irsku
sv. Patrik, 32. v Northumbrii sv.
Cuthbert (ve Skotsku sv. Nutanian). Uděluje se řád sv. Aidana.
Jeden z účastníků, povoláním učitel, zdůrazňoval, jak
i dnešní společnosti je třeba soustředění mysli v tichu, vytváření samoty
při vědomí společenského začlenění. Sám zavedl několikaminutové ticho na
začátku vyučovací hodiny a při setkání s rodiči žáků posezení při rozžaté
svíci.
10/ Tvořivý duchovní projev
zasahoval výtvarné umění, veškerou kulturu a vzdělání. Keltský výtvarný projev
dosahoval neobyčejné zručnosti a jemnosti a byl v těsném spojení s křesťanskými
myšlenkami a snahami. Např. Lindisfarnský
evangeliář byl vyzdoben miniaturami, jejichž barevná škála dosahovala 45
odstínů a ornamentální motivy byly velmi složité a jemné. Mimochodem: anglické glosy na jeho okraji
jsou první literární památkou v anglickém jazyce. Evangeliář z Kellsu,
zčásti iluminovaný kolem r. 800 na Ioně, je možno označit pro bohatost výzdoby
až za barokizující a je to jedna z nejcennějších knih v dějinách
světového umění. Kalich z Ardaghu z 8. stol. svou harmoničností a
dokonalým řemeslným provedením předčil všechna známá díla tehdejšího evropského
zlatnictví. Kamenné irské kříže byly imposantní skulptury, vysoké obvykle přes 3 m a po celé ploše zdobené reliéfy.
Typický byl prolamovaný kruh spojující ramena kříže, který vynikal na pozadí
oblohy.
Splývání modlitby s poezií mělo podle mého soudu
velký vliv na pozdější vývoj anglické lyriky. Nejenže některé dávné keltské
modlitby jsou stále obecně známé a přijímané jako běžný projev adorace:
.Hluboký mír plynoucí vlny s tebou, hluboký mír vanoucího vzduchu s tebou,
hluboký mír tiché země s tebou, hluboký mír zářících hvězd s tebou,
hluboký mír Syna pokoje s tebou." Nejenže modlitba běžněji přijímá
poetické kvality, ale také naopak. Anglická poezie, hlavně lyrická, je mnohem
častěji spjata s vyznáním víry. Srovnání s naší literaturou by si
vyžádalo zvláštní prostor, ale i zběžný pohled nám připomene, že česká přírodní
lyrika má zřídka souvislost s vyznáním víry, naopak je s ním častěji
v přímém rozporu.
11/ Vize Boha byly u Keltů častým projevem a oni sami byli
12/ naplněni duchem. Mnohá poučení z minulosti mohou
i dnes nabýt nové síly. I my zde začínáme ve stanu jako prvotní církev,
zdůraznil rev. Losack. Další pracovní
schůzky byly věnovány prohlídce Muzea raného středověku v Northumbrii,
které je vybudováno ve městě Jarrow, v sousedství kostela sv. Pavla z r.
681, dosud zachovaného, a ruin kláštera, v němž působil Beda Ctihodný.
Představují už další vývojovou etapu v historii Anglie a křesťanství v této
zemi.
Poslední komentáře