.Nic nového pod sluncem," říkají jedni. .Nový, důležitý
impuls," soudí druzí. A jak dalece to zní paradoxně - obě strany mají pravdu.
Co se stalo? Pod titulem .K pastorační
péči o lidi z rozvrácených manželství, rozvedených a rozvedených, kteří
znovu uzavřou sňatek" (Zur seelsorglichen Begleitung von Menschen aus zerbrochenen
Ehen, Geschiedenen und Wiederverheirateten geschiedenen) vydali biskupové
provincií Freiburg, Mainz a Rottenburg-Stuttgart - Oscar Saier, Karl Lehmann a
Walter Kasper pastýřský list a zásady pro lidi činné v pastoraci.
Týdeník WELTBILD shrnuje nejdůležitější výpovědi takto:
(všechny citáty, není-li uvedeno jinak, jsou převzaty z pastýřského listu)
1. Změnil se postoj biskupů v otázce
nerozlučitelnosti manželství?
Ne! Církev se pevně drží nerozlučitelnosti manželství.
Pastorální konstituce .Gaudium et spes" 2. vatikánského koncilu stejně jako
papežská encyklika
.Familiaris consortio" z r. 1981 .stále jsou a
zůstanou spolehlivými zásadami." Biskupové chtějí v této otázce pastorační
situaci pomoci, ale tato pomoc může .vyjít jen z věrného zachovávání učení
církve" a z orientace na .slova, učení a příklad Ježíše Krista": .Proto se
dnes musíme společnými silami postavit proti všem trendům, které by chtěly
rozvod a nový sňatek vidět jako něco normálního." Z toho plyne, že .církev
nemůže - nechce-li zradit Ježíšovu zvěst - nastolit žádný právní řád, který by
rozvod a následný sňatek bral jako něco normálního nebo ho dokonce právně
požadoval." Dále je přísně zakázáno, .i kdyby důvody či záminky byly povahy
pastorační, rozvedeným, kteří uzavřenou nový sňatek, provádět jakékoli
liturgické úkony." (Familiaris consortio, č. 84)
2. Stojí tedy rozvedení, kteří uzavřou nový sňatek, mimo
církev?
Ne. Neboť právě tak, jak Ježíš jednoznačně odmítl rozvod,
musí být zdůrazněno, že on .také otvírá cestu ze ztroskotání a viny k obrácení
a novému životu." Stále znovu biskupové zdůrazňují: .Rozvedení i
rozvedení, kteří uzavřou nový sňatek, patří k církvi a tím k farnímu
společenství, ve kterém žijí. (. . .) Jim se církev musí zvláštním způsobem věnovat, právě kvůli
jejich těžké situaci."
3. Co mohou tito rozvedení, kteří uzavřou další sňatek, v církvi
dělat?
Mohou se .jako pokřtění účastnit života církve, mše svaté,
poslouchat slovo Boží, pravidelně se modlit, podporovat společenství při
pracích blíženecké lásky a inicitivy zasazující se o spravedlnost." (Familiaris
consortio)
4. Zůstávají tito rozvedení v novém sňatku vyloučeni
od svátostí?
V zásadě zůstává při tom: Ano, .neboť jejich životní
postoj a životní poměry jsou v objektivním protikladu k onomu svazku
lásky mezi Kristem a církví, který eucharistie zviditelňuje a zpřítomňuje"
(Familiaris consortio č. 84). Nicméně pro biskupy v této otázce nepřichází
v úvahu žádný postoj typu
.všechno nebo nic": .Proto se nutně musí v pastoračním rozhovoru vyjasnit,
zda to, co obecně platí, lze použít i v konkrétní situaci." To pak platí
obzvláště tehdy, když .postižení ve svém svědomí došli k odůvodněnému rozhodnutí,
že jejich první manželství bylo neplatné, ale nedalo se to prokázat při
jednáních u příslušného církevního soudu." Takové rozhodnutí svědomí, říkají
biskupové, .ať je od farního společenství respektováno". Citováno přesně: .Kněz
bude respektovat rozhodnutí svědomí jednotlivce, který (. . .) došel k přesvědčení, že si
může přistupování ke svatému přijímání před Bohem zodpovědět." Takže proto
tolik povyku kolem pastýřského listu, ačkoli je to tradiční, i když často do
zapomnění upadající nauka církve: Rozhodnutí, které může .nezastupitelně vynést"
pouze jednotlivec, patří do centra každé pastorační péče a je také výzvou pro
všechny - pro kněze a farní společenství zvláště. Biskupové nenabízejí žádnou lacinou milost;
ani přehnanou přísnost, ani slabošskou shovívavost. Diskuze pokračuje.
Roland Krabbe, Weltbild 11/10/93 (Hrsg. Augsburg),
přeložila Hana
Friedrichová
Poslední komentáře