Katechismy jsou na konci druhého tisíciletí bestsellery -
to nám však nesmí zakrýt skutečnost, že katechismus ve své středověké podobě,
rozvinuté reformací, tedy jako rozhovor scholára a magistra, je mrtev. Tímto
způsobem se už víra předávat nedá. Dějí se různé pokusy, jak ji předat jinou
formou. Originálním, ale osamoceným
pokusem byl italský katechismus Enzo Mazziho Incontro a Gesú, který vycházel z všedního
života lidí ve zchátralé čtvrti Isolotto. Jiné katechismy, jako ekumenický
Neues Glaubensbuch (částečně u nás rozšířený jako samizdat) či německé
(evangelický a podle jeho vzoru katolický) katechismy pro dospělé volí metodu
parlando - rozhovorem. Nový oficiální Katechismus katolické církve se vrací ke
klasické metodě docendo - vyučováním, ale opouští formu otázek a odpovědí,
spíše jde o učebnici teologie s biblickými a jinými citacemi pod čarou i v textu.
Všechny pokoncilní katechismy mají společné, že vycházejí z nutnosti
katechizovat dospělé. Katechismus
holandských biskupů, který byl pro zmíněné katechismy vzorem či podnětem, byl
nový tím, že zvolil metodu predicando - kázáním. Ta odpovídá zjištění, že
dospělého člověka v našich poměrech je nutno teprve evangelizovat,
zvěstovat mu radostnou zvěst. Odtud i název Holandského katechismu: Zvěstování
víry dospělým. Tento název znamená program i pokus o jeho realizaci. Metoda jde
mezi strohým docendo i poněkud nezávazným a mlhavým parlando, cílem není jen
informovanost, ale víra. V tomto postupu zůstává katechismus nepřekonaný,
naproti tomu jeho realizace je otevřena dalším zlepšením a je otázkou, zda
překlad do jiného jazyka může být něčím více než jen startovním výstřelem k další
práci. V jedné věci by se naopak
mohlo zdát, že je už Holandský katechismus zastaralý - je totiž poplatný
optimismu šedesátých let. Tento optimismus byl kritizován již v době
vzniku a dnes již jej sotva dokážeme sdílet. Avšak tentýž materiál z šedesátých
let, který kritizuje přílišný optimismus katechismu, oslavuje katechismus jako
první dokument nového katolicismu, který se obejde bez pomlouvání bezbožného
světa, ale který .rozhodně, třebaže s bolestí a odříkáním vstupuje do nové
epochy a pokouší se jí vystavit s otevřeností a v lásce se starým
evangeliem přeloženým do nové řeči." K tomuto pokoncilnímu přístupu ke
světu nepochybně patří pořádný kus optimismu - s odstupem doby je ovšem
třeba prověřit, zda se zakládal na víře v Boží moc či na iluzích doby.
Katechismus se samozřejmě setkal s odmítáním
a pronásledováním - už v době jeho vzniku však bylo správně napsáno, že
jediná možnost, jak nad ním zvítězit, je napsat lepší dílo. Mezitím byl vydán
oficiální katechismus katolické církve - jak však bylo výše ukázáno, je tento
katechismus zaměřen doktrinálně, a výzva zvěstovat víru nově (holandské nieuwe
prý ostatně znamená spíše svěže, obnoveně) čeká v našem prostředí na
odpověď. A na závěr: Holandský katechismus byl ve své době i vzorem pěkné
nizozemštiny - i to je výzva pro nás.
Zpracováno podle MDKI
Bensheim 6/93 s. 102-105 (Heiner Grote) a 18/1967 s. 18 (A. Jongen)
Poslední komentáře