V úvodu svého listu Římanům vyjadřuje Pavel touhu
přijít ke křesťanům do Říma, aby jim zprostředkoval duchovní dary, ale také aby sám
byl obohacen jejich vírou a křesťanským životem (Ř 1,11nn). Podobně to
platí o ekumeně a pro ni: pravá ekumena není jednosměrná ulice, nýbrž vzájemné
dávání a přijímání. Kardinál Willebrands, dlouholetý prezident sekretariátu pro
jednotu křesťanů, přiznal na jednom vědeckém zasedání, že v ekumenickém dialogu
s reformačními církvemi se mnohému naučil. - Vzájemně si naslouchat a
jedni se od druhých učit je nutné: Po staletí se jednotlivé konfese navzájem
oddělovaly a jednostranně zdůrazňovaly určité pravdy, které u druhých postrádaly.
Přitom mnoho důležitého a cenného ustoupilo do pozadí nebo se ztratilo.
Oprávněnost tohoto tématu vyplývá z dekretu o
ekumenismu II. vatikánského koncilu: Je .nutné, aby katolíci s radostí
čerpali ze společného dědictví hodnoty vpravdě křesťanské, které se nacházejí u
odloučených bratří." (UR 4,8) .Je vhodné a spásné uznat Kristova bohatství a
působení sil Ducha v životě druhých, kteří vydávají svědectví Kristu,
často až k obětování života" (UR 4,8). Konečně nesmíme .přehlédnout, že
všechno, co milost Ducha svatého působí v srdcích odloučených křesťanů,
může přispět k našemu vlastnímu růstu. Neboť co je opravdu křesťanské,
nikdy neodporuje pravým dobrům víry, ale naopak vždy může napomoci k plnějšímu
pochopení tajemství Krista a církve" (UR 4,9). Významným důvodem pro vzájemné
dávání a přijímání je výrok listu Efezským: Boží bohatství a láska v Kristu
jsou tak veliké a hluboké, že je nikdy nemůžeme zcela vyčerpat (srv. Ef 3,19).
Kardinál Willebrands upozornil na valném shromáždění
světového luterského svazu 1970, že .II. vatikánský koncil splnil požadavky,
které mimo jiné vyslovil Martin Luther a které nyní napomohou k zvýraznění
mnoha aspektů křesťanské víry a života." K takovým náhledům II.
vatikánského koncilu, v nichž lze spatřovat přijetí luterských intencí,
patří - jak bylo konstatováno v ekumenickém dialogu - např.:
-
zdůraznění rozhodujícího významu Písma svatého
pro život a učení církve (Dogmatická konstituce o Božím zjevení);
-
pohled na církev jako .Boží lid" (Dogmatická
konstituce o církvi, kap. II);
-
přiznání stálé potřeby obnovování církve vjejí
dějinné existenci (Dogmatická konstituce o církvi, 8; Dekret o ekumenismu, 6);
-
mocnější přiznání ke kříži Ježíše Krista a jeho
významu pro život každého křesťana i celé církve (Dogmatická konstituce o církvi,
8; Dekret o ekumenismu, 4; Pastorální konstituce o církvi vdnešním světě,
37);
-
chápání církevních úřadů jako služby (Dekret o
pastýřské úloze biskupů vcírkvi, 16; Dekret o službě a životě kněží);
-
zdůraznění kněžství všech pokřtěných (Dogmatická
konstituce o církvi, 10 a
11; Dekret o apoštolátě laiků, 2-4);
-
prosazování práva osoby na svobodu vnáboženských
věcech (Výklad náboženské svobody).
I jiné požadavky, které Luther svého času vznesl, lze
tváří v tvář dnešní katolické teologii a církevní praxi pokládat za
splněné: Používání lidové řeči při liturgii, možnost přijímání pod obojí
způsobou, obnova teologie a slavení eucharistie (DWU II, str. 449 n.). Co bylo
takto naznačeno v ekumenickém dialogu, je třeba rozvinout a doplnit.
1. Obrácení, pokání
Markovo evangelium dosvědčuje, jakými slovy zahájil Ježíš
Kristus své kázání:
metanoeite kai pisteuete, tj. obraťte se (změňte smýšlení,
konejte pokání) a věřte evangeliu (Mk 1,15). Obrácení - to je elementární
požadavek reformace; tím začíná Martin Luther své Teze z r. 1517:
Katolická církev se tomuto požadavku široce otevřela. Kardinál Höffmer ocenil
r. 1983 .vpravdě křesťanskou intenci" Lutherovy kritiky a napsal: II.
vatikánský koncil vidí církev jako povolanou k trvalé reformě (UR 6). V konstituci
o církvi je psáno - v narážce na 1. Lutherovu tezi o odpustcích: .církev,
současně svatá a stále potřebující očišťování, kráčí nepřetržitě cestou pokání
a obnovy" (LG 8). Tak se přihlašuje k vyznání viny, které dal složit papež
Hadrián VI. na norimberském říšském sněmu 1522/23. Nadto nás katolíky
povzbuzuje, abychom s radostí uznávali a oceňovali vpravdě křesťanské
hodnoty ze společného dědictví, které se nacházejí u odloučených bratří (UR 4).
2. Evangelium, ospravedlnění
Slyšíme-li slovo .evangelium", myslíme hlavně na jedno ze
čtyř evangelií v Novém zákoně. U Luthera a ve vyznavačských spisech
znamená .evangelium" především zvěst o ospravedlnění, vykoupení pouze Ježíšem
Kristem - z pouhé milosti a lásky Boží - pouhou vírou. Nauka o
ospravedlnění se dlouho zdála být tím hlavním, co rozdělovalo církve.
Nedorozumění na základě zdůrazňování onoho .pouze" působily na katolické straně
tyto body:
-
Byla zde Lutherova slova: fides est opus Dei in
nobis et sine nobis (víra je Boží dílo vnás a bez nás). O tom, že víra je
Boží dar, není sporu; ale: je víra Boží dílo bez nás? Není na něm člověk
účasten? Není člověk věřící?
-
Další Lutherův výrok: .Všechny dobré skutky jsou
smrtelný hřích." Jak se to srovnává sJežíšovými slovy při posledním
soudu: .Co jste učinili jednomu zmých nejmenších bratří. . ." (Mt 25,40)?
Luther sám byl vkonfliktu sJakubovým listem, kde víra bez skutků je
prohlášena za mrtvou (Jk 2,17). (Luther
ovšem mínil správně, kdo chce být spasen skrze své skutky - bez Ježíše Krista -
nemůže dosáhnout vykoupení.)
Mnohé věci působily naopak nedorozumění u evangelických
křesťanů. Ptali se:
-
Je Maria .spoluvykupitelkou" vedle jediného
vykupitele Ježíše Krista?
-
Je .spolupůsobením" smilostí míněno
.zčásti to, zčásti ono"?
-
Pokládá se oběť mše svaté za doplnění oběti kříže?
My katoličtí křesťané jsme evangelické rozpaky přijali
jako výzvu.
-
Vprefaci o svátcích svatých jsme
zdůraznili: Bože, když odměňuješ zásluhy svatých, korunuješ své vlastní dary.
-
Na II. vatikánském koncilu jsme vícekrát
prohlásili:
-
Maria patří k .lidem potřebujícím vykoupení vpotomstvu
Adamově" (LG 53).
-
Maria vděčí za spásu jedinému prostředníku
Ježíši Kristu (LG 60): solus Christus (samotný Kristus).
-
Maria je jedinečně omilostněná (LG 63), pravzor
povolání zmilosti: Sola gratia (pouhou milostí).
-
Maria je věřící vmilosti a silou milosti
(LG 61 a
63), je předobrazem věřící církve: sola fide (pouhou vírou).
-
Mariina mateřská úloha vůči lidem nijak
nezatemňuje ani nezmenšuje jedinečné prostřednictví Kristovo, nýbrž ukazuje
jeho působivost. Všechen spásný vliv blahoslavené Panny na lidi pochází. . . zBožího
zalíbení vlidech, zpřebytku Kristových zásluh, opírá se o jeho
prostřednictví, na něm úplně závisí a zněho čerpá veškerou svoji
působivou sílu" (LG 60). II. vatikánský
koncil nevyhověl přání vyhlásit dogma o Mariině prostřednictví. Vliturgii jsme vyzvedli, že Ježíš
Kristus je jediný Boží Beránek, který snímá hříchy světa, že jeho sebedarování,
jeho oběť nepotřebuje žádné doplnění.
3. Ocenění hlásání Božího slova
a Písma svatého
Byla doba, kdy se evangelická církev označovala jako
.církev slova" a katolická církev jako .církev svátostí". V katolických
kostelích se někdy - ani v neděli - nekázalo; v evangelických se jen
zřídka během roku slavila večeře Páně. Po II. Vaticanu řekl kardinál Frings, že
koncil kromě oltáře prostřel druhý stůl - pro .chléb Božího slova"; měl na
mysli výrok konstituce o zjevení:
.Církev nepřestává brát ze stolu Božího slova i Kristova
Těla chléb života a dávat ho věřícím" (DV).
Dekret o pastýřském úřadu biskupů .Christus Dominus"
pokládá za první úkol biskupů .zvěstovat lidem radostné poselství Kristovo; je
to nejpřednější z hlavních povinností biskupů" (CD 12).
.Biblické hnutí" v katolické církvi před koncilem
připravilo cestu úctě k Písmu svatému. Evangelický pozorovatel na koncilu
Edmund Schlink zdůraznil velký význam dogmatické konstituce o Božím zjevení
jako závažného uznání dominantní funkce biblického Božího slova.
Kardinál Ratzinger napsal r. 1987: .Mezi křesťany nikdo
nepopírá, že Písmo svaté je základním měřítkem křesťanské víry, ústřední
autoritou, skrze niž sám Kristus vykonává svou autoritu nad církví a v církvi.
Proto veškeré učení církve je vposledku výkladem Písma svatého, tak jako Písmo
ovšem je pouze výkladem živého slova Ježíše Krista" (Církev, ekumena a politika,
72). Katolická exegeze za mnohé vděčí evangelické biblistice. Evangeličtí badatelé
jako první rozvinuli historickokritickou metodu výkladu Písma - tu a tam až k extrémním
názorům nepříhlížejícím k víře církve.
Dokument papežské biblické komise .Interpretace bible v církvi",
zveřejněný 1993, se na evangelické straně setkal s pozitivní odezvou.
4. Boží božství a Boží milost
.Milostí jsem to, co jsem." (1 K 15,10) Vzhledem k reformačnímu
.sola gratia" dbali jsme my katolíci v ekumenickém dialogu pečlivěji toho,
že všechno závisí na Boží milosti, že .Bůh působí to, že chceme, i to, že pak vykonáme"
(Fp 2,13), že bez milosti nic nezmůžeme (J 15,5). Tím je přijat jeden podstatný
Lutherův požadavek; jak vyznal 250 let před Lutherem Tomáš Akvinský, i samotná
víra je dar, rozhodnutí v milosti a silou milosti:
.gratia facit fidem". To bylo v době reformace téměř
zapomenuto.
Milost je milující Boží příklon, který v člověku
nezůstane bez účinku. Katolické rozdělení milosti podle účinku není v rozporu
s milostí jako Boží přízní.
Kardinál Willebrands řekl r. 1970 na valném shromáždění
světového luterského
svazu: Luther .může být naším společným učitelem v tom,
že Bůh
musí trvale zůstat Bohem a naší nejzávažnější lidskou
odpovědí musí být
absolutní důvěra a klanění."
5. Ano k teologii kříže
Teologie kříže není pouhou epizodou v Lutherově
myšlení, ale naopak branou k jeho teologii, její charakteristikou. Luther
píše: .Crux sola est nostra theologia." (Naší teologií je jedině kříž) Je
teologie kříže reformační teologií v tom smyslu, že v katolickém
prostoru není možná, že právě ona vyjadřuje vlastní protiklad - jak to mínil
Luther, když ji stavěl do opozice k teologii slávy?
Podle Josefa kardinála Ratzingera .biblická teologie kříže
je skutečnou revolucí ve srovnání s představami pokání a vykoupení v dějinách
mimokřesťanských náboženství" (J.Ratzinger, Úvod do křesťanství, Mnichov 1968, 232):
Nepřichází člověk k Bohu, aby mu zaplatil výkupné, nýbrž Bůh ve svém
slitování jde k člověku, aby mu odpustil a obdaroval jej. Kardinál Ratzinger
připomíná Pavlova slova, že v Kristu Bůh usmířil svět se sebou (2 K 5,19)
a říká: .je to něco opravdu neslýchaného, nového - východisko křesťanské
existence a jádro novozákonní teologie kříže. . . Podle ní. . . se kříž jeví primárně jako pohyb shora
dolů. Nestojí tu jako ,výkon smíru‚, který lidstvo. . . nabízí Bohu, nýbrž jako výraz
oné šílené lásky, která se obětuje a ponižuje, aby tak zachránila člověka; je
to Jeho cesta k nám, ne naopak." (tamt. 232) V kříži je zjevné, kdo
je Bůh a jak je to s člověkem. .Pravdou člověka je, že se stále vzpírá
proti pravdě; ukřižovaný Spravedlivý je zrcadlem nastaveným člověku, v němž
se vidí bez příkras. Kříž však nezjevuje pouze člověka, ale také Boha: Bůh je
ten, který se až do hloubi identifikuje s člověkem a který soudí tím, že
zachraňuje. V propasti lidského selhání se zjevuje ještě mnohem
nevyčerpatelnější propast božské lásky. Kříž je tak vpravdě středem zjevení -
zjevení, které nesděluje nějaké dosud neznámé věty, nýbrž nás samotné tím, že
nás zjevuje před Bohem a Boha mezi námi" (Tamt. 241 n.). Z těchto myšlenek
kardinála Ratzingera je zřejmé, že theologia crucis je všechno jiné než dělící
čára mezi reformační a katolickou teologií.
Evangelický teolog Walter von Loewenich zakončil
monografii o Lutherově teologii kříže jeho výrokem: .Crux probat omnia" - kříž
je zkušebním kamenem všeho (WA 5.179,31; 5.85,5). V naší době si jeden
katolický biskup zvolil tato slova za své heslo a má ho na svém biskupském
kříži: Kříž je zkušebním kamenem všeho - našeho vztahu k Bohu, k utrpení
a také ke službě v církvi.
6. Obnova liturgie
II.vatikánský koncil uskutečnil to, co bylo připraveno
liturgickým hnutím.
-
Hlásání Božího slova dostalo své pevné místo -
tím byla zdůrazněna souvislost mezi slovem a svátostí. Ježíš Kristus je
přítomen i ve slově (SC 33). Slavení eucharistie ho zpřítomňuje jako toho,
který se jednou provždy za všechny obětoval. Spolu scharakterem oběti -
který již ani evangelíci neodmítají - získala u katolíků eucharistie zřetelný
ráz hostiny.
-
Východní církev a reformační církve odmítají
oddělovat slavení eucharistie a přijímání, což vkatolické církvi před
koncilem bylo mnohde zvykem. Nyní však liturgická konstituce naléhavě
.doporučuje plnější účast na mši svaté, při níž věřící po přijímání kněze ztéže
oběti přijímají Tělo Páně" (SC 54).
-
Pro lepší spoluúčast věřících na bohoslužbě bylo
II. vatikánským koncilem umožněno používání lidové řeči (SC 54).
-
Sohledem na Kristova ustanovující slova je
podle reformátorů dokonalost a úplnost svátostného znamení zachována pouze tam,
kde všichni přijímají i zkalicha (nepopírají přitom, že Kristus je cele
přítomen pod oběma způsobami): Při luteránsko-katolickém dialogu bylo
konstatováno, že .II. vatikánský koncil značně rozšířil možnosti přijímání
eucharistie pod obojí způsobou, a to jak vzhledem krůzným příležitostem,
tak ve vztahu kpřijímajícím." Vtomto ohledu tedy již nejsou mezi
církvemi rozdíly ospravedlňující rozdělení (L-Rk 2/64).
-
Zatímco vdobách protireformace průvod
Božího těla byl vpopředí svátku a slavení eucharistie poněkud ustupovalo
do pozadí, je nyní naopak mše vlastním vrcholem a následný průvod vyjadřuje
díkůčinění a chválu. Stímto pojetím mohou souhlasit i evangeličtí
křesťané a mnohde se díky tomu i připojují kprocesí: evangelický farář
nese evangeliář a při některém zastavení pronáší přímluvy. Vprůběhu
Evangelického kongresu vMnichově 1993 slavili evangeličtí křesťané vjednom
kostele večeři Páně a katoličtí vjiném kostele eucharistii; po
bohoslužbách se jejich průvody spojily a společně se
odebraly k závěrečné ekumenické bohoslužbě - byla to
událost před nějakými deseti léty sotva myslitelná.
7. Doxologie na konci modlitby
Otče náš
Chvalozpěv .tvé je království i moc i sláva navěky" se jak
známo v původním textu Nového zákona nevyskytuje; nachází se však již v prvokřesťanských
spisech a od té doby se k modlitbě Otče náš připojuje. Kardinál Bea povzbuzoval
katolické křesťany, aby se tuto chválu modlili s evangelickými bratřími.
Teď patří k ekumenické verzi modlitby Otče náš.
8. Církev jako Boží lid, jako
.putující církev" (Grosche)
Papež Pius XII. nazval 1942 církev .tajemným tělem
Kristovým". II. vatikánský koncil vyjádřil vztah církve k trojjedinému
Bohu: církev je Boží lid, tělo Kristovo a chrám Ducha svatého. Kromě toho
koncil převzal reformační pojetí přisvědčením, že církev je .současně svatá i
potřebuje očišťování"; nikdy .nemá ustat v sebeobnově pod působením Ducha
svatého" (LG 8 a
9). II. vatikánský koncil zdůraznil .kolegiální povahu episkopátu" (LG 20 a 22) a tím doplnil
synodální charakter církve k učení I. Vaticana (které muselo být předčasně
ukončeno), definujícímu jen petrovský primát.
9. Obecné kněžství všech
věřících a pokřtěných
II. vatikánský koncil zevrubně a intenzivně vyjádřil
obecné kněžství všech věřících a - jak poznamenal evangelický pozorovatel
Edmund Schlink, - .komplexním a příkladným způsobem. . . rozvinul úkoly laiků" (srv. LG
10-12). Každý křesťan .musí být před světem svědkem Ježíšova zmrtvýchvstání a
života" (LG 38). Tím byl přijat požadavek reformace, o němž se v době protireformace
mlčelo.
10. Duchovní úřad - rozdílný od
obětního kněžství jiných náboženství
Z podnětu otázek reformace bylo proti bludným pojetím v katolické
oblasti
objasněno, že službu v církvi nelze ztotožňovat s
.kněžským úřadem" jiných
náboženství. .Novozákonní ministerium, které je vpravdě
novozákonní
službou, nesmí být ztotožňováno. . . s kněžstvím, vyskytujícím
se v jiných náboženstvích. Je to ze své podstaty něco zcela jiného. . . Šestá svátost
se v mluvě církve právem nenazývá sacerdotium" (tj. obětní kněžství) .ale ordo"
(J. Ratzinger, Christliche Brüderlichkeit, 85). .Ježíš Kristus je jediný
velekněz Nového zákona. Jsou-li nositelé úřadu v katolické tradici
nazýváni kněžími, pak v jediném kněžství Ježíše Krista, které zpřítomňují."
(L-RK 5,21; též O-RK I/9,16)
11. Svědomí vázané na Boží slovo
V katolické církvi nebylo nikdy popíráno, že svědomí
je nejvyšší osobní instance, ale někdy se nadměrně zdůrazňoval zákon. II. vatikánský koncil jasně vyzvedl svobodu
svědomí a náboženství.
12. Evangelické církevní písně v Boží
chvále
Od doby reformace se církevní písně zvláštním způsobem
staly výrazem evangelické zbožnosti. Katolická církev převzala mnohé z těchto
písní do svého zpěvníku. Společná modlitba a společné chvály jsou nad společné ekumenické
dokumenty svědectvím, jak hluboké společenství víry spojuje evangelické a
katolické křesťany. (Poznámka české red.: U nás byly mnohé reformační i
pozdější evangelické písně převzaty v posledních letech do Denní modlitby
církve a do Mešních zpěvů.)
Uvedené skutečnosti - které mohou být ještě doplněny -
potvrdily z katolické strany, že ekumena je, resp. může být vzájemným
dáváním a přijímáním, všestranným obohacováním. Podobně by měla i evangelická
strana říci:
.Co přijaly evangelické církve od katolické?" Něco už jsme
zmínili. Vcelku se zdá, že evangelická strana je váhavější, zdrženlivější - v obavě
o vlastní identitu. Sotva je svědectvím snahy o sjednocení, hledá-li jeden
rozšířený časopis většinou .třísky" nebo .trámy" v katolické církvi a
uděluje-li přísné známky. Záhodnější by bylo uklízet před vlastním prahem. . . Bylo řečeno: katolíci
by měli být plně katoličtí, evangelíci zcela evangeličtí, pak bychom byli
blízko sjednocení.
Toto slovo by mohlo být doplněno: Katolíci by měli pečlivě
přejímat správné intence evangelických církví a evangelíci to, co leží na srdci
katolické církvi - beze vší jednostrannosti. Výsledkem by byla evangelická
katolicita.
H. Schütte je emeritním profesorem katolické teologie v Paderbornu.
Z Bausteine 136/1994 přeložila Zdenka Munzarová.
Poslední komentáře