Vydali Herrmann a synové další hezký svazeček: Martin C. Putna: My poslední
křesťané. Hněvivé eseje a vlídné kritiky. (Praha 1994, 264 str., s doslovem
Z. Neubauera). Jedná se o soubor kratších textů MCP, zčásti již dříve
zveřejněných, zčásti nových. Autor se představuje ze dvou stran: První polovina
knížky obsahuje texty věnované církvi, kultuře, filozofii dějin; druhou
polovinu rozsahu tvoří literární kritiky, převážně věnované mladým autorům.
Přes pestrost forem a šíři záběru nemám z knihy dojem
koláže. Výrazná osobnost autora, systematického bohéma a věřícího rouhače,
schematizátora a otřásatele dobře zaběhlých schémat, jaksi dokáže přemostit
odlišnosti.
MCP je systematik. Hledá souvislosti, vytváří řád, třídí,
zařazuje, konstruuje
schémata a zákonitosti. Nelze mu sice upřít úctu ke
konkrétnímu
faktu, jeho myšlení se však pohybuje ve světě epoch, směrů
a komplexních tendencí. A vášnivě rád nám tento LOGOS vyjevuje a vypráví.
Navzdory postmodernímu metavyprávění o tom, že metavyprávění již neexistuje.
Což je mi velmi sympatické.
Právě pro tuto jeho vlastnost ovšem nemohu zcela přijmout
diagnózu prof. Neubauera z doslovu,
podle níž je MCP prorokem. Je-li prorok, není jistě klasický prorok typu Eliáše
nebo Jana Křtitele: je spíše prorok pozdní, je zjevovatel typu Daniela nebo
apokryfního Henocha. A hrozí mu stejné nebezpečí jako jim: Podaří-li se
Henochovi sepsat taxativní výčet andělů zavržených i řádných včetně jejich
funkcí, stanou se z nositelů strašlivých tajemství subalterní úředníci
božského byrokratického aparátu. Podaří-li se Putnovi vypočítat dráhu kyvadla
dějin, stanou se dějiny sbírkou poučných a kratochvilných příkladů, úhledně
kolem této dráhy poskládaných. Lovit duši kosmu síťkou na motýly. Přesto není bez zajímavosti a
beze smyslu taková snaha o konstrukci dějin - víme-li, že .to je jen takový
příběh, který Vám vypráví Martin Putna" (str. 170).
Mimochodem, lákavý příběh o budoucím sňatku tvůrčí
avantgardnosti a tradičního řádu, který MCP vypráví pod titulem .pomoderna",
stojí za zapamatování. Zda toto svatební oznámení není předčasné, nevím. MCP je věřícím kritikem své církve. V čase,
kdy se v kruzích osvícených opět považuje za zásluhu do církve odvážně
kopat, kdy se mezi katolíky stále ještě považuje za křesťanské církev slepě
adorovat, je toto vpravdě
záslužné i křesťanské. Klíčový text zde nese název Antikrist aneb Studie
mariologická. Měl by si ho, myslím,
přečíst a promyslet každý vzdělaný katolík. Klade se zde vážná a závažná
otázka: Je-li Maria jmenována jako první, obracejí-li se modlitby a pobožnosti
především k ní, věří-li se o ní, že jen ona sama drží těžkou ruku Ježíšova
hněvu nad světem, je-li tedy ona .dobrá" a Ježíš ten .zlý" - stojí pak před
námi ještě kristovská a Krista přibližující postava, anebo již Antikrist pod
maskou Velké Matky? Nemyslím, že by právě tento esej byl .nekritický a
jednostranný", jak naznačuje prof. Neubauer: zajisté se zde hovoří hlasem
velikým a bezmála prorockým; zajisté se neuvádějí všechny možnosti a okolnosti;
zajisté odpradávna existuje mezi křesťany představa Krista Vládce, Soudce, Pána
konce času - avšak právě tento apokalyptický Soudce je současně i Beránek
obětovaný, Zachránce, Světlo nového Jeruzaléma, a jen on sám nás může spasit,
nikoli Maria nebo kdokoli jiný z lidí.
MCP je vlídný přítel nebo hněvivý sok. Sám to nahlíží,
staví tak ostatně knihu samu (viz podtitul). Jeho texty jsou příkladem
angažované tvorby.
To se někdy nerado odpouští, zvláště ne pisatelům s vědeckou
ambicí. Ale správně
vidíme jen skrze lásku. Putna .své" autory zná, často je provází neskrývanou
sympatií, a je to pěkné - i když někdy možná v tomto rozpoložení zamění
silná slova za sílu myšlenek (z Komárkovy rozsáhlé prózy znám sice pouze
ukázku, ta mne však zdaleka nepřesvědčila tak jako Martina C.). Putna své
autory zná, a oni jsou mu blízcí: osobně, poetikou, účinkováním v časopise
Souvislosti. . . Poslední
část knihy, literární kritiky a eseje, má tak význam větší, než bychom u
souboru několika malých textů očekávali: nám současníkům i budoucím literárním
historikům se zde představuje proud, směr, skupina českých básníků. Toto je manifest. MCP je komediant. Konstatuji na okraj,
pro spravedlnost. I když teoreticky zdůvodňuje text vázaný bezprostředně na
autora (str. 168), neubrání se pokušení být autorem vázaným na své texty. A
jeho osoba pak zaclání jeho myšlenkám. V krásné závěrečné vizi obrovské
Savonarolovy hranice, na níž spálíme své cetky a tretky včetně literární
produkce (str. 248), se MCP sice nebrání přihodit na hranici všechno, co kdy
napsal; ve vší skromnosti by se však poté spokojil s rolí Savonaroly,
který hranici zapálí a učí davy zpívat Dies irae. Nebere jaksi v potaz, že
Savonarolou smí být jen ten, kdo nemá, co by na hranici přihodil, kromě sama
sebe. A tak MCP věří, že by toto zažehnutí ohně bylo to nejužitečnější, co kdy
v životě udělal. Martine, já si to
nemyslím.
Na závěr sluší hodnocení. Mám dvojí. Mezi texty napsanými
v naší katolické církvi jsou Poslední křesťané knihou roku, cum grano salis,
samozřejmě. A mezi texty Martina C. Putny jsou, doufám, branou k tvůrčí
zralosti. Kéž takových knih vychází více.
Poslední komentáře