Úvaha spíše praktická
Mám na mysli kněze působící v pastoraci a laiky
profesionálně nebo dobrovolně zaměstnané jako pomocníky v pastoraci,
katechety, kostelníky, sekretáře, šoféry, opraváře, stavaře, kostelníky,
kuchařky atp.
Pracuji dva roky jako tajemník Salesiánského střediska
mládeže a odtamtud pochází moje pozitivní i negativní postřehy, doplněné o
zkušenosti laiků ze Sokolovska, Prahy, Teplé, Rokycan atd. a o rozhovory s některými
kněžími různých generací.
Motto: .Bohu se nebude líbit, jestliže my přestaneme kázat
Boží slovo a budeme sloužit při stolech. Bratři, vyberte si proto mezi sebou
sedm mužů, o nichž se ví, že jsou plni Ducha a moudrosti a pověříme je touto
službou. My pak budeme i nadále věnovat
všechen svůj čas modlitbě a kázání slova." + (Sk 6, 2-4)
K tomuto úryvku mne napadají dvě myšlenky:
1) Je proti duchu Písma
a božímu přání, aby kněží investovali svůj čas ve službě jinak, než jak to
chápali apoštolové v Jeruzalémě. (Je to samozřejmě ne vždy proveditelný
ideál.)
2) Podmínkou pro službu
laika v církvi není jen jeho odbornost a dobrý .zaměstnanecký" vztah, ale
neustálá snaha o život v plnosti Ducha sv.
a prosba o dar moudrosti.
Dva časté pohledy:
Kněží: Laiky v církvi potřebujeme, protože nás je
málo. Až nás bude, či kdyby nás bylo víc, potřební nebudou.
Laici: Ať kněží zpovídají a slouží mše svaté a ostatní v církvi
nechají na nás, protože tomu líp rozumíme.
Oba názory jsou zvrhlé, potřebujeme vzájemně prorůstající
spolupráci při specifice služeb.
I. Nejčastější zdroje
neporozumění či napětí:
Pohled kněze:
-
laik vidí a vnímá vše málo duchovně, jen
materiálně, pracovně, organizačně, technicky, atp.;
-
laikova práce stojí mnoho peněz, pracuje jen od -
do. Já jsem to dělal dřív zadarmo, líp a bez .píchaček";
-
laik chce zavádět a prosazovat novoty, bez
kterých to také šlo, a stále do něčeho rejpá;
-
laik nemá úctu kmému .velebnému stavu";
-
laik toho spoustu spacká a špatně vyřídí.
Pohled laika:
-
kněz vidí vše jen duchovně, ale často zapomíná
na základní prvky spolupráce a komunikace, jako např. dodržování času předem
domluvených akcí a setkání, na péči o společně užívané prostředky a jejich
vracení na místo, kam patří;
-
kněz neumí pracovat vtýmu (nejasnosti vrozdělení
práce a zodpovědnosti za ni, zpětná kontrola vyřízení jednotlivých úkolů,
předávání informací, atp.);
-
kněz nerad slyší kritické připomínky nebo rady
(např.: Pane faráři, dnes jste začal mši sv. bez vysvětlení o 10 min. později.
Odpověď: Lidi to pochopí. . . Pater, dnes Vás bylo
při promluvě špatně slyšet, protože jste mluvil potichu a stál daleko od
mikrofonu. Odpověď: Mohli jste jít blíž.
Pane děkane, na Vašich botách a kalhotách každý pozná, že jste farář.
Odpověď: Kněz má vypadal skromně.)
II. Při zaměstnání laika ve
farnosti, řádu, vikariátu, atp. je velmi užitečné:
1) Stanovit jasně,
smluvně oboustranné povinnosti. (Rozsah práce a zodpovědnosti, nadřízenecké a
podřízenecké vztahy, jde-li o větší kolektiv, finanční podmínky - plat, místo a
alespoň částečné soukromí na práci, pracovní dobu (která se dá po domluvě dle
možnosti a potřeb pružně upravit). Občas se nad těmito body zamyslet a otevřeně
pohovořit.
2) Chápat: že laik
přišel (většinou) z civilního zaměstnání, kde byl jiný rytmus práce, jasně
vymezené pracovní úkoly a systém týmové, na sebe navazující práce. Pracovní
doba a plat byly pravidelné. Má většinou svou rodinu a odpovědnost za ni po
stránce finanční, časové i duchovní je pro něj prioritní. Naučit se novou práci
mu chvíli trvá.
3) Chápat: Že výchova
některých kněží v minulosti v semináři byla nevalná a mnozí z nich
jsou tím poznamenaní. (Nesamostatnost nebo naopak přílišná suverenita a pocit
výjimečnosti, absence znalosti normálního způsobu života a rytmu v rodině.
Také, zvláště u starších kněží, dlouhá léta prožitá v samotě fary
přinášejí problémy v pracovní komunikaci.)
III. Co by mohlo pomáhat, aby se
spolupráce dařila:
1) Vzájemná důvěra a
otevřenost. (Záleží při tom na věku, funkci, povaze, pohlaví, atp.)
2) Alespoň občas, pokud
možno pravidelně, společná modlitba (Ideální jsou např. ranní nebo polední
chvály. Je užitečné, aby zde kněží také nechali prostor pro laiky.)
3) Někdy společně prožít
tzv. oddychovou akci (koncert, divadlo, sport).
4) Vědomá snaha vidět na
tom druhém jeho dobré vlastnosti. Ty nedobré přijímat s vědomím vlastní
hříšnosti a nedokonalosti.
5) Nechávat se vzájemně
obohacovat skrze své životní zkušenosti a specifiku stavu.
IV. Různé
1) Sehnat peníze na plat
laika je většinou problém.
Je třeba využívat všech různých možností, např.:
-
některé služby je zatím ještě stále možno platit
ze státních peněz (pastorace, katecheze);
-
od věřících (.Milé sestry a bratři. Mám na
starosti deset farností. Abych to zvládl, potřebuji šoféra, pomocníka pro
administrativu, opravy, atp. Nemám peníze na jeho zaplacení. Chcete-li, abych
sloužil i ve vaší farnosti, pomozte.");
-
žádat na městských a okresních úřadech;
-
sponzorské dary;
-
pomoc ze zahraničí;
-
zakládat občanská sdružení, která mohou žádat na
ministerstvech, případně podnikat.
2) Pohled kněze na
finanční požadavky laiků bývá často takový:
.Chce dvakrát tolik než mám (měl jsem) já, a to mně
stačí (stačilo)." Kněz na faře či v komunitě většinou neplatí ze svého
platu nájem, elektřinu, plyn, topení, benzin, školné, ošacení dětí, táborové pobyty,
vánoce, svátky a narozeniny, opravy bytu a auta atp.
(Laik, který přešel z civilního zaměstnání do
církve, ztrácí možnost tzv. 13. platu,
dotací na tábory dětí a rekreace z FKSP, příspěvků na ortopedické pomůcky
atp.)
3) Velké nebezpečí pro
laiky pracující v církvi (předpokládám s plným nasazením), je
stagnace ve vlastním duchovním životě a možnost záměny pouhé pracovní aktivity
se službou stojící na modlitbě a duchovním nadhledu. Je třeba také hlídat, aby
zde nešlo o seberealizaci na úkor vztahu k partnerovi nebo rodině.
(Duchovní jednání - Karl Lehmann: . . .Praxe a jednání jsou dnes i v církvi ve vážnosti. Jistě
je dnes třeba uvést mnohé do pohybu. Do
určité míry nám v tom může pomoci plánování, kooperace i kontrola účinnosti.
Tyto věci však nesmí získat převahu, stejně jako hlediska propagace a
profesionalismu, ve své sféře jistě oprávněné. Potřeba rozmanitých aktivit a
nedostatek kněží zvyšují nebezpečí akcionismu. Písmo svaté už neznáme zevnitř,
z něho samého. Výsledkem je nezřídka věčná zaměstnanost a provoz,
funkcionářská mentalita a byrokratický přístup.) Zdá se, že by bylo dobré
pořádat duchovně - praktická setkávání pro laiky - .profíky".
4) Je velmi nutné vést a
formovat laiky (zvláště na venkově), že služba v církvi není jen záležitostí
biskupa, kněží a řeholníků. Je nutno též hledat dobrovolné spolupracovníky z řad
důchodců, mládeže a věřících rodin. Někdy
jde spíše o ostych než o neochotu, často se kněz nevyjádří jasně o podobě
potřebné pomoci (a někdy také za ni nepoděkuje). (Perspektivy 11/93 - Gisbert Greshake - Jaký
bude kněz budoucnosti:
.Budoucí podoba církve bude vyžadovat kněze, kteří
nebudou považovat za svůj hlavní cíl administrativní působení v obci, ve
smyslu vnější organizace a statistické dokumentace, finanční správy a
institucionálních opatření stavby, údržby, zakládání institucí. To zvládne
totiž každý laik líp." Perspektivy 12/93 - .Kněze a biskupy máme proto, aby nám
zprostředkovali svátosti, aby nás poučovali o víře a mravnosti, aby nám
zosobňovali kontinuitu církve, nikoli však, aby za nás přemýšleli. Také aby nás
povzbuzovali, varovali apod. . . ale to už je vzájemné, neboť my jsme jim tím povinnováni
též.")
V. Nic není černobílé a Bůh má
své plány
Téma o spolupráci kněží a laiků by vyžadovalo mnohem větší
znalosti, čas a asi i víru, než mám já. Berte to tedy jen jako můj nedokonalý
pohled a snahu hledat pravdu v této oblasti.
Poslední komentáře