Lednová příloha Getseman
S velkým údivem jsem před časem přijal pozvání k zasedání
Evangelickoluterské liturgické konference Bavorska s tématem Žehnání.
Spolu s mnohými jsem byl na toto téma alergický - viz občasné stříkání
vodou v televizním zpravodajství, které nemálo přispělo k sebezesměšňování
církve v polistopadovém období. Hlavní referát na konferenci přednesl
prof. Schlemmer - jeho autorizovaný text přinášíme níže. Text, již dříve
připravený do tisku, zveřejňujeme při příležitosti vydání českého
benedikcionálu. Německý Benedictionale, který Schlemmer komentuje, ovšem jako i
ostatní překlady liturgických knih více využívá manévrovacího prostoru
pokoncilní reformy a opírá se o solidnější teologii i praxi církve. Český
překlad je ošizen právě o úvodní teologickou část, důraz je přenesen na
praktické provádění. (Velmi doporučujeme dostudovat si z některé příručky
biblické teologie kapitolku o žehnání ve Starém zákoně).
Je také klerikálnější - zavádí žehnání kostelních oken i
dveří a chybí mu základní požehnání v životě rodiny, nenašel jsem v něm
ani požehnání chleba. Oč je
klerikálnější, o to je méně pastorální - v úvodech k jednotlivým žehnáním
cituje paragrafy a reglementuje, kdo co smí, zatímco německý překlad se spíše
snaží vystihnout pastorační situaci (Ostatně německý bendedikcionál má pastorální úvod,
kdežto český má úvod všeobecný). Modlitby jsou chudší a abstraktnější - tento
strach z konkrétního slova je myslím pro české katolictví
charakteristický. Základní struktura obnovené liturgie svátostin jakožto
bohoslužby slova však zůstává v zásadě zachována, a protože v případě
žehnání se jedná o texty, které jsou pouze exemplární, každý má možnost si je
doplnit s ohledem na pastorační situaci. Jen cudně zmíněna je možnost
ekumenického žehnání - je to u nás narozdíl od Bavorska pochopitelné, protože
zde chybí tradice, nicméně je to oblast, kde by křesťané mohli už dnes
vystupovat před světem v jednotě. Benedikcionál
vychází s velkým odstupem od koncilu - snad v tom můžeme spatřovat
Boží řízení na zlomu epoch. V době bezprostředně po koncilu šlo spíše o
překonání barokního dědictví a svou pozitivní roli zde sehrála novověká iluze,
že věci jsou tím duchovnější, čím jsou niternější a skrytější.
Nastupující postmoderní epocha nám naopak otevírá oči pro
zakotvenost duchovního v tělesném, pro význam obřadu a symbolu v životě
víry. V tomto smyslu tedy dostáváme benedikcionál do rukou v pravý
čas.
Celý život je bohoslužbou
Příspěvek ke katolickému chápání svátostin a požehnání
Karl Schlemmer
Druhá polovina šedesátých let našeho století byla ve
společnosti a církvi jistým způsobem dobou velmi neklidnou a pohnutou. V euforii
prvních novot po 2. vatikánském koncilu chtěli mnozí .divocí kaplani", k nimž
jsem tehdy také patřil, odstranit staré přežitky v liturgii, mezi něž jsme
počítali především svátostiny (sakramentálie). A tak se často vylilo s vaničkou
i dítě. Avšak již o několik let později
napsala škola při katedrále ve Würzburgu ve svém programu, že vývoj liturgie po
2. vatikánském koncilu se svým oprávněným pokusem koncentrace na podstatné a
pokusem o odstranění dřívějších přežitků, zvláště svátostin, byl silně
zdecimován; a škola se ptá, zda to bylo legitimní. Odpověď na tuto otázku dal v posledních
dvou desetiletích Boží lid sám. Neboť mnohé příznaky ukázaly příliš zřetelně, že
tu existuje něco jako nová touha po požehnáních a svátostech. Je jistě třeba si
položit otázku, zda to není jen zvláštní vlna nostalgie nebo zda tím spíše není
vyjádřeno, že právě zde spočívají pravé možnosti církevní služby spásy, legitimní
formy hlásání, oprávněná plnost církevního a katolického života.
1. Historický přehled
Při pokusu o koncentraci na to podstatné a odstranění
dřívějších vybočení byly silně decimovány především svátostiny. Krátce po 2.
vatikánském koncilu bylo možno pozorovat proces, ke kterému již jednou došlo.
Jako první odvrhly heretické skupiny ve středověku svěcení a
požehnání církve, které jako takové byly již ve středověku samém výslovně
označeny jako svátostiny. V jednom
soudobém textu se píše: Odmítají všechna svěcení, křestní vodu nepovažují za
svatější o nic více než vodu obyčejnou, odpírají svěcené vodě nějaký užitek a
dbají stejně tak málo na svěcení kostelů a zvonů, jako křížů, ratolestí,
popela, soli, velikonočního ohně a pokrmů. To činí - jak se píše - proto, že
vidí ve všech těch ceremoniích a žehnáních pouze lidské výmysly; neboť vše, co
se nedá doložit textem Bible, je pro ně výmyslem. V první letech reformace byl reformátor
Martin Luther vůči svátostinám velmi zdrženlivý. Ve svých křestních obřadech z roku
1523 ponechal udílení soli a pomazání při křtu. Byl toho názoru, že samo o sobě
není zlé světit nějaké stvoření, máme-li přitom v úmyslu posvětit je
slovem Božím a modlitbou, jak to dělají děti Boží u stolu nebo samy u sebe,
když jdou spát či když vstávají. Naproti tomu je však zakázané a bezbožné
světit stvoření, aby jim byla dána síla, která jim od přirozenosti nenáleží.
Zřetelně zde vidíme, jak bojoval Martin Luther proti falešnému chápání
svátostin, jež musí být označeno jako magické.
Hlavní, stále se opakující argument reformátora proti
církevním benedikcím byl v nenapadnutelné větě, že Bůh k nim nedal
příkaz, a v důsledku, který z toho v zásadě špatně odvodil, že
jsou tedy proto zakázány. V tomto bodu byl ostatně Martin Luther velmi
nedůsledný. Neboť když jeho spolureformátor Karlstadt (Andreas Bodenstein z Karlstadtu
na Mohanu), s nímž se po počáteční spolupráci rozešel a jejž nakonec
veřejně potíral, formuloval tvrzení, že křest a eucharistie nejsou svátosti,
protože nejsou výslovně uvedeny v Novém zákoně, odmítl Luther tento názor
a prohlásil: .Co Bůh nechtěl, to v Písmu svatém označil: co v Písmu
není zakázáno, je dovoleno:
Nuže tedy, ty vrahu duší a duchu hříchu," jak psal
Karlstadtovi, .my vyznáváme:
Bůh to nenazval svátostí, ani nepřikázal nazývat to svátostí.
Řekni mi ale tedy: Kde to zakázal? Tedy, kdopak tobě dal moc zakazovat, co Bůh nezakázal?"
V katolickém polemickém spisu Jana Cochlaea proti Lutherovi je tento
argument reformátora šikovně přejat a použit proti němu samému.
Tentýž Cochlaeus odmítá s oprávněnou nevolí tvrzení, že
by katolíci očekávali od posvěcených věcí odpuštění hříchů. Vysvětluje, že oni
spíše doufali při jejich používání v prominutí odpustitelných hříchů, ale
ne silou těch věcí samých, nýbrž při jejich použití skrze živou vírou v Krista
a vzýváním Ježíšova jména. A františkán - minorita Johannes Fritzhans klade v jednom
polemickém listě Karlstadtovi otázku na jeho výtky, zda může z minoritských
promluv či spisů dokázat, že by někdo z nich někdy kázal či napsal, že
svěcená voda může bez víry odpustit hříchy. Na tuto otázku zůstal Karlstadt dlužen
odpověď.
Ačkoliv tento tvrdý boj proti požehnáním církve byl
politováníhodný, není možné zamlčet, že v této oblasti došlo do konce
středověku k velkým nešvarům. Ty se
projevují ve dvou směrech: za prvé, že počet objektů žehnání stále rostl.
Vzniklo množství žehnacích formulí pro různé životní situace, proti nemocem a
nebezpečím všeho druhu ve víře, že formule, uzpůsobená určité situaci, bude mít
spolehlivější účinnost než obecná žehnací formule. Za druhé, že byly laické žehnací a zaklínací
formule obsahově často velmi sporné. Člověk se již nespokojil s jednoduchou
podobou liturgických knih, nýbrž připojoval k nim domněle zázračná jména
Boha a andělů a jiná kouzelně znějící slova hyzdící často modlitby myšlenkami,
které již neměly s křesťanským učením nic společného. Hranice k magii byla
překročena také formulací textů.
Stará církev musí nést za tyto nešvary odpovědnost potud,
pokud vykonávala nezbytný dohled na klérus a výkon jeho služby, což bylo
naproti tomu jen těžko možné, protože pro klérus nebylo ještě předepsané žádné
vzdělání. Mnohé praktiky a modlitební
texty k tomu nebyly ani oficiálně známy.
Neboť před příchodem umění knihtisku měli jen nemnozí klerikové ručně psané
rituály, sestavované v klášterech, odkud se dostávaly jen pomalu. Do těchto rukopisů si každý dodatečně vepsal
to, co považoval za dobré a mnohé bylo sepsáno jen v jednoduchých
poznámkových sešitech a tím oficiálně nedostupné. Jedinou možností bylo stále
znovu varovat klérus a lid před každou pověrou, což se dělo skrze mnohé synody
a početné teologické spisy. Jedna změna se prosadila s nástupem tištěných
rituálů, které byly k dostání asi od roku 1480. Tyto prvotisky rituálů
obsahují téměř bez výjimky jen takové světící formule, které byly dlouho a bez
výhrad používány. Všechny neoprávněné
benedikce, které byly před tím často používány, byly vyloučeny ze začlenění.
Když pak v roce 1614 vydal papež Pavel V. Rituale Romanum jako poslední z liturgických
knih schválených tridentským koncilem, měla církev vzorovou knihu, která
sloužila jako model pro všechny kněžské funkce, jež nebyly zahrnuty v misálu.
V době osvícenství na konci 18. a na počátku 19. století
církev zažila ještě jednou proces, ve kterém se cítila být současně vystavena
slepému obrazoborectví i zdravé očistě. Je známo, s jakou prudkostí se
tenkrát vystupovalo proti mnohým církevním formám, jak se z nedostatku
porozumění pro vnitřní charakter církve hledal často jen povrchní užitek a
slepě se hubilo to, o čem se zdálo, že překáží. Ztratily se tehdy nenávratně
nenahraditelné věci.
Přesto došlo zároveň k novému procitnutí, k odstranění
plevele a k důkladnějšímu vyjádření oficiálně církevního i uvnitř liturgie
a zde zase v oblasti svátostin: Rituale Romanum z roku 1614, které
mělo být kdysi jen modelem a vzorem, se stávalo více a více zavazující normou,
která téměř úplně pronikla do zvyků lidové zbožnosti a do tradice biskupství.
Kvůli Římu se obětovaly nenahraditelné formy lidové zbožnosti. Teprve po 2.
světové válce, v roce 1950, byla pro oblast Německé biskupské konference
vydána část rituálu v mateřském jazyce, .Collectio Rituum".
2. Otázky po smyslu se zřetelem
na požehnání
2.1 Bohatství forem svátostin
Především je třeba krátce vysvětlit, co se rozumí pod
pojmem svátostiny (sakramentálie). V nejširším slova smyslu jsou to
všechny formy bohoslužby, které nejsou součástí svátostí. To se ovšem
nevztahuje na znovuobjevenou a nově ustavenou bohoslužbu slova. Neboť ta má
zvláštní velikost skrze hodnotu Božího slova, které je zde samostatně hlásáno,
takže raději není počítána mezi svátostiny. K nim je třeba připočíst
všechny ty obřady, jež předcházejí slavení svátosti, ale nepatří k podstatným
obřadům: např. pomazání při křtu, předání křestní roušky a svíce, pomazání
rukou a předání kalicha při kněžském svěcení. Ke svátostinám patří dále
liturgické slavnosti skládání řeholních slibů, mnišského svěcení, svěcení opata
a abatyše. Počítá se k nim ale i církevní pohřeb. Dále k nim patří
různé druhy procesí: liturgické procesí např. na Hromnice, Květnou neděli, Boží
tělo, prosebná a děkovná procesí a poutě. Z dalšího náleží do oblasti
svátostin mytí nohou na Zelený čtvrtek nebo svěcení velikonočního ohně a
velikonoční svíce včetně procesí, které je s tím spojeno.
V nejvnitřnějším jádru ale stojí požehnání,
benedikce. Někdy se rozlišují požehnání a svěcení. Toto odlišení se vrací k církevněprávní
klasifikaci, jíž se nesmíme nechat zmást, zvláště když se tato označení dříve
používala bez odlišení, protože hranice mezi nimi byla bezpochyby velmi
pohyblivá. My máme mluvit pouze o požehnáních, které tvoří vlastní oblast
svátostin.
2.2 Pohled II. vatikánského
koncilu
2. vatikánský koncil učinil v článcích
59 až 61 konstituce o liturgii krátké, ale zásadní výpovědi o svátostinách, z nichž
je zřejmé, že je máme chápat odlišně od svátostí. O svátostech se tam praví (čl. 59):
.Svátosti jsou určeny k posvěcení člověka, budování těla Kristova a
konečně k úctě, již jsme Bohu dlužní. . . víru nejen staví do popředí, nýbrž ji
živí, posilují ji a ukazují ji slovy i skutky; proto se nazývají svátosti víry."
O svátostinách se říká (čl. 60): .Kromě toho ustanovila svatá matka Církev svátostiny.
To jsou svatá znamení, jimiž jistým napodobením svátosti označuje působení,
zvláště duchovního rázu, a dosahuje mocí přímluv církve. Skrze tato znamení
jsou lidé připraveni přijmout vlastní působení svátosti; zároveň je takovým
znamením posvěcen život ve svých různých skutečnostech." Nakonec je popsáno
působení svátostí a svátostin takto (čl. 61): .Jestliže jsou věřící správně
připraveni, bude jim téměř každá událost v jejich životě posvěcena skrze
božskou milost, která proudí z velikonočního mysteria Kristova utrpení,
smrti a zmrtvýchvstání, z nichž všechny svátosti a svátostiny čerpají
svoji sílu. Způsobují také, že stěží existuje správné použití materiálních
věcí, které není zaměřeno k posvěcení člověka a Boží chvále." Z těchto
meditací zřetelně vyplývá, že svátostiny nejsou odvozeny stejným způsobem od
Krista jako svátosti. Byly spíše zavedeny v průběhu času církví, aby
uvedly k přijetí svátostí a posvětily pro ně celou oblast našeho života.
2.3 Funkce významu svátostin
Se svátostmi mají svátostiny společnou funkci významu.
Zatímco však je u svátostí vybráno jen nemnoho pozemských věcí, aby tím byl
ukázán vrchol svátostně liturgického setkání s Kristem, je skrze
svátostiny .posvěcen život ve svých rozmanitých skutečnostech", ano, ony
.způsobují také, že budou stěží správně použity materiální věci, které nebudou
zaměřeny k posvěcení člověka a Boží chvále".
Tato funkce významu světa věcí zahrnutého do svátostin
bude podporována, zvětšována a zdůrazňována připojenou modlitbou. Tak se stane
skrze žehnací modlitbu základní kámen budovy symbolem Boha, prapříčiny všeho stvoření,
znamením Krista, základního kamene církve, a symbolem naší víry, kterou Pán
založil hlásáním apoštolů a církve. Varhany např. připomínají oslavné písně
nebeských chórů, k jejichž společenství jsou členové církve povoláni.
Vlastní domov, jež bude požehnán, se jeví jako symbol naší skrytosti v otcovské
lásce Boží a jako vzor nebeského příbytku, přislíbeného Ježíšem. Požehnání
jeslí poukazuje na Ježíšovu lásku k maličkým, žehnání lékařské praxe
připomíná Ježíše, božského lékaře, jenž stál v nemoci a smrti na straně
člověka, a požehnání sanitky ukazuje na aktuálnost podobenství o milosrdném
samaritánovi i v naší době. Tzv. zasvěcení nových linek tramvaje nebo
metra má nám lidem připomenout a napomenout nás, že my všichni jsme na této
zemi jako poutníci k našemu cíli naplnění v Bohu. Svíce je konečně
symbolem Krista, světla světa; ulice je znamením našeho života a most nás chce
volat k vědomí, že zde nemáme žádné stálé místo, nýbrž že nás Pán předešel
do jiného života.
Jedno však musí být jasně konstatováno: věci nikdy nestojí
samy pro sebe, nýbrž mají vždy nějakou služebnou funkci; stojí ve službě Božího
spásného jednání a slouží člověku, jejž chce Bůh stále hlouběji přijmout do své
spásy. Oblast svátostin zahrnuje tedy
celou šíři stvoření a lidského života. To nijak neznamená .sakralizaci" světa,
vůči níž panuje dnes ve světě právem velká nedůvěra, nýbrž zcela naopak:
symbolický charakter svátostin hlásá, že svět, všední den a celý náš život má
být před Bohem jedinou pravdivou bohoslužbou. Křesťan, jenž se podílí na
slavení nějaké svátosti, nechce nic jiného, než uskutečnění slov apoštola Pavla
(Ř 12,1): .Pro Boží milosrdenství vás, bratři, vybízím: přinášejte sami sebe v oběť
živou, svatou a Bohu milou. To ať je vaše duchovní bohoslužba." V protikladu
ke světovému názoru antického novoplatonismu, z něhož se křesťanstvo nikdy
zcela nevymanilo, nás Písmo svaté učí, že svět není produktem pradávného pádu,
ale Božího stvoření. On povolal všechno svým slovem k bytí. Proto je ve
své podstatě dobrý. Ano, Boží Slovo vstoupilo samo v osobě Ježíše Krista
do svého stvoření, spojilo se s ním v jednotě osoby, a tak posvětilo
materiální svět. Před stvořením světa vedla přímá linie ke Kristovu vtělení a
odtud dále k naplnění všech věcí v Bohu, jenž stvoří novou Zemi a
nové nebe. Takové chápání světa Židy a Biblí je zásadně odlišné od řeckého
myšlení, jak se to zřetelně projevuje u Platóna, který označil tělo za hrob a
který nechtěl vidět v pozemských věcech nic uzdravujícího, protože mu byly
pouze poutem a překážkou.
3. K teologii žehnání
3.1 Svátostiny se podílejí na Kristově
velikonočním tajemství
Když se církev po staletých, často nebezpečných a
bolestných střetnutích s falešnými a magickými představami postavila kladně
ke hmotě, tělu a viditelným věcem a přihlásila se k nim jako k Božímu
stvoření, opírala se o Písmo svaté Starého a Nového zákona. Jen z tohoto
pohledu mohou být věci znamením spásy a toho, který přijde.
Toto chápání pozemských skutečností je nyní nerozlučně
spojeno s přijetím Kristova velikonočního tajemství - jeho utrpení, jeho
smrti a jeho zmrtvýchvstání - jako hlavní události spásného jednání Boha na
lidech. Liturgická konstituce proto
plným právem poukazuje při popisu svátostí a svátostin na toto Kristovo
tajemství. Stejně jako viditelné věci nevznikly skrze vlastní plodivou sílu,
nýbrž Božím svobodným tvůrčím činem, tak je zase vtělení (inkarnace) založeno
ve svobodné Boží vůli a ne v přirozeném běhu života. Vtělení Syna Božího
ale přírodu neznásilňuje, nýbrž ji zušlechťuje a povyšuje hmotu na celek, jež
přesahuje všechno myslitelné. Není vyšší
určení hmoty, větší důstojnosti pro ni, než být v Ježíšově těle konkrétním
znamením Božího života. Skrze něj jsou pozemské věci, věci viditelné, stvořený
svět stále pravdivějším znamením spásného Božího působení na lidech. Skrze
Ježíše Krista není povýšeno jen pouze těch pár věcí, které tvoří materiální
základ svátostí, nýbrž veškerá hmota, všechno viditelné, celé stvoření, a tím
je v zásadě uschopněno být znamením božského. V tom spočívá zásadní možnost svátostin.
Pozemské věci však nejsou formovány jen svým podílem na
Ježíšově pozemském těle. Podílejí se také na jeho ponížení, na kříži a smrti.
Špatně bychom pochopili Ježíšovu smrt, kdybychom předpokládali, že se Syn Boží
oddělil ve smrti od svého lidství. Nepřestal být spojen s tělem i s duší.
Co zaniklo, bylo spojení těla a duše. Syn Boží zemřel stejnou smrtí, jakou
umírá každý člověk. Jeho smrt nebyla žádné svaté divadlo, dojemné a otřásající,
ale nakonec ne úplně pravé. Bůh přijal tělo, ubohé a slabé, obyčejné lidské
tělo dětí Adamových. On vynesl naše .hříšné tělo" (srov. Ř 8,3) na kříž, aniž by
se sám dopustil jen jediného hříchu (srov. Žd 4,15). Proto je nejhlubší smrtelná
úzkost, kterou zažívá člověk, pokud ji zakusí ve víře v Krista, zároveň
účastí na jeho vykupitelské smrti na kříži.
Pavel si byl vědom břemena hříchu, spočívajícím na celém
stvoření. Mluví o vzdechu, který jde celým tvorstvem, a o bolesti (Ř 8,22).
Církev o tom ví a chce člověku nabídnout ochranu před každým ohrožením skrze
svátostiny a skrze přímluvnou modlitbu, v níž se utíká k Bohu viditelnými
znameními a jednáním. Ať její modlitba prosí za odvrácení neštěstí na
pracovišti nebo na ulici, přírodní pohromy ohně nebo špatného počasí, zla, jež
nás různě ohrožuje, vždy vyjadřuje čtyři věci: že je náš život na zemi ohrožen,
že toto ohrožení skrze přirozený svět je účastí na Kristově údělu - smrti, že i
přes naše modlitby nemáme žádnou záruku jistoty (právě protože žehnání církve nemá
v sobě nic magického), a že jsme ale přes to všechno skryti v Boží lásce.
Skryti v lásce Boží stejně, jako i Ježíš byl skryt v lásce
Otcově. Proto nemohlo jeho tělo propadnout zkáze. Smrtí přemohl smrt. Ježíšovo
zmrtvýchvstání není jen pokračováním .jeho věci", přesvědčením učedníků, .že to
musí pokračovat", ale je zmrtvýchvstáním .v těle". Je to ukřižované tělo, které
se zjeví ve slávě; je to tělo zraněné, ale ty rány se staly znamením jeho
vítězství. Skrze tento osud jeho těla
nalezla stvořená hmota své nejvyšší možné naplnění. Ježíšovo zmrtvýchvstání je
zároveň zárukou a závdavkem našeho vlastního zmrtvýchvstání s ním a tím i
příslibem, že toto stvoření je s námi povoláno ke slávě. Na konci tohoto
času není zničení světa, nýbrž jeho oslavení a naplnění. I to vyjadřují
svátostiny. Když církev žehná viditelné věci, zaslibuje je k účasti na
Ježíšově slávě. On je zvěstováním nastávající spásy na konci času v nekonečném
království Božím. Tak je chápání pozemské skutečnosti nerozlučně spojeno s přijetím
velikonočního tajemství Ježíše Krista jako ústřední události spásného jednání
Božího na člověku.
Toto vyznání Ježíšova velikonočního tajemství vyslovujeme v centru
eucharistické modlitby: .Tvou smrt zvěstujeme, tvé vzkříšení vyznáváme, na tvůj
příchod čekáme, Pane Ježíši Kriste." Obsah tohoto vyznání nazýváme .tajemstvím
víry". Proto označuje liturgická konstituce svátosti jako .svátosti víry". Bez
víry by neměly smysl ani svátostiny. Bez víry by sklouzly do čisté magie, která
by se chtěla uspokojit důsledným provedením vnějšího rituálu a v tom vidět
spásu. Kdo ale očekává od Boha spásu, musí v něj věřit, musí důvěřovat jeho
otcovské dobrotě a vkládat svou naději v Ježíše Krista. Neboť rozšíří-li
se oblast svátostin na celé viditelné stvoření, pak zde přece nepanuje
nekritické spoléhání na imanentní osud světa nebo na vládu slepé náhody, nýbrž
vidíme v každém jednotlivém případu vztah ke Kristu a jeho dílu. Ano,
žehnání církve jsou aktualizací spásného působení Ježíšova: jeho láska k dětem
žije v jejich požehnáních, které jim církev uděluje, jeho péči o nemocné
zažíváme i my v žehnání nemocnic či lékařské praxe, jeho důvěry v Boží
prozřetelnost se dotýkáme v modlitbě na cestu nebo v žehnání poutníků
a cestovatelů. Při zbožném použití svěcené vody si připomínáme svůj křest a
vyznáváme naši zodpovědnost pokřtěných; když se u vchodu do kostela pokřižuji
svěcenou vodou, pak si říkám: člověče, jsi pokřtěný. Při zapálení paškálu
velebíme Krista jako naše pravé světlo a při modlitbě posvátného růžence
rozjímáme Mariino postavení ve spasitelském díle jejího syna a chválíme ji za
to, že uvěřila. Žehnání církve jsou tedy výrazem naší velikonoční víry, kterou
účastí na jejím naplnění zároveň posilujeme a živíme.
3.2 Svátostiny jsou velebením Boha
Svátostinám by se špatně porozumělo, třeba při přijetí,
kdyby se mělo za to, že zde jde výhradně o člověka, o jeho blaho, o jeho
bezpečí a jeho spasení. Na prvním místě jde o Boží slávu, Gloria Dei. Každá
svátostina je velebením Boha. Člověk, který vykonává svátostný úkon, který se
podílí na slavení svátostiny, velebí Boha.
Ti, kdo zásadně a bezpodmínečně odmítají oprávněnost
svátostin, si musí položit otázku, zda právě oni nezužují službu před Bohem na
ohraničený okruh a tím nenadržují falešné .sakralizaci". Plnost svátostin,
jejich široký záběr na všechny oblasti našeho života a jejich blízkost životu
způsobují, že můžeme celý náš život chápat jako bohoslužbu a stále více ho na
skutečnou bohoslužbu přetvářet: .Pro milosrdenství Boží vás, bratři a sestry,
vybízím: přinášejte sami sebe v oběť živou, svatou a Bohu milou! To ať je
vaše duchovní bohoslužba." (Ř 12,1).
3.3 Svátostiny jsou přiznáním k církvi
Používání svátostin je natolik přiznáním k církvi,
nakolik jsou ustanoveny církví. Požehnání, vyprošené při slavení svátostiny,
provází člověka dále a spojuje ho se stálými přímluvami církve. Modlitba
jednotlivce je zahrnuta do modlitby celého společenství křesťanů. Důvěra,
kterou jednotlivec přijetím svátostiny vyjadřuje, žije dále a posiluje se
důvěrou a vírou společenství. Právě toto
spojení jednotlivce s církví jej chrání před nesprávným chápáním
svátostin, před zneužitím a neoprávněnými nadějemi. Musíme si bezpodmínečně povšimnout, že
svátostiny nepůsobí samy ex opere operato (= působící úkonem), tedy automaticky
uskutečněním znamení, nýbrž ex opere operantis, t.j. skrze víru a připravenost
příjemce. Nepůsobí neomylně, ne v každém případě, nepůsobí magicky, nýbrž
jsou modlitbou, kterou směruje jednotlivec s církví skrze Krista k Otci.
Věřící člověk se nechá zahrnout do přímluv církve a doufá, že Bůh vyslyší jeho
modlitbu.
Není věcí člověka, aby určoval způsob vyslyšení: kdy ho Bůh
vyslyší, jak vyplní jeho prosby, jaké dary mu dá. Pravá modlitba prosí o
příchod Božího království, o nastolení Boží vlády. Protože my ale nevíme, jak
dalece naše časné štěstí slouží slávě Boží, musíme proto také s vírou
nechat na Bohu, nakolik naše prosby o časné statky - zdraví, blaho, úspěch,
ochranu, štěstí - znatelně vyplní. Je jisté, že chce naše skutečné zdraví a to,
pokud jsme se sami neuzavřeli a jsme na cestě, nám také dává.
4. Nový benedikcionál
Ke konci roku 1978 vyšel se zpožděním po jiných nových
liturgických knihách dlouho očekávaný nový benedikcionál. Jako oficiální kniha
požehnání nastoupil na odpovídající místo dlouho již nepoužitelné části Rituale
Romanum.
4.1 Situace
V návaznosti na tridentský koncil se z předních
liturgických knih objevily nejdříve breviář (1568) a misál (1570) a teprve o
mnoho později za papeže Pavla VI. v roce 1614 Rituale Romanum. Na rozdíl
od obou dříve jmenovaných knih, které byly závazné, mělo být Rituale jen
vzorovým exemplářem, příkladem, jak se to má dělat, pokud neexistovala již
alespoň 200 let vlastní liturgie. Díky centralizačním sklonům římské kurie,
které se v této oblasti projevily od restaurace a které od prvního
vatikánského koncilu velmi zesílily, se v průběhu posledních sto let
rituálie místních církví opíraly stále těsněji o římský rituál, až ho úplně
přejaly. Náš nový benedikcionál má velmi pozoruhodný rozsah. Fakt, že se
současně rozšířil počet požehnání z původních 29 na 173, nemusí být
hodnocen zcela negativně. Právě rozmanitost požehnání vypovídá, oč jde: jde o
přístup ke světu ve víře. Posouzení
podoby jednotlivých požehnání v dřívějším Rituale Romanum by bylo naopak
negativní. Obecně tam byla k dispozici pro jednotlivé požehnání pouze
jedna orace bez dalšího textu. Požehnání tedy bylo právě jen výlučné jednání
kněze bez účasti obce nebo těch, kteří o požehnání žádali. Orace samy byly, nehledě k několika málo
výjimkám, čistě prosebnými modlitbami; chyběl prvek chvály. K tomu byly
velmi silně podbarveny exorcismem, takže byl hmotný svět posuzován negativně a
pesimisticky. Tyto nedostatky byly zjevné především při použití řeči lidu v liturgii,
takže přinejmenším nyní už nebyla stará požehnání vůbec k použití.
Proto se Druhý vatikánský koncil zabýval požehnáními a v čl.
79 konstituce o liturgii ustanovil: .Svátostiny mají být přepracovány, a sice
ve smyslu nejvyššího principu vědomé, činné a lehce proveditelné účasti
věřících a se zřetelem na potřeby naší doby. Při přepracování rituálií podle
měřítka obsaženého v čl. 63 mohou být podle potřeby připojeny i nové
svátostiny.
Má být rezervováno jen několik benedikcí, a to pro biskupy
a ordináře. Má se pamatovat na to, aby
laici, kteří splní určité předpoklady, mohli udělovat určité svátostiny -
alespoň za zvláštních podmínek a podle uvážení ordináře." Uskutečnění těchto
zásad však na sebe dalo dlouho čekat. Bylo celkem pochopitelné, že jiná
liturgická reformní opatření měla nepochybně přednost. Obsah dřívějších rituálů byl kromě toho
rozdělen: obnovené liturgie svátostí a pohřební slavnost, které kdysi měly své
místo i v Rituale Romanum, vyšly ve vlastních svazcích.
V názoru na žehnání vládne nejistota a zdrženlivost.
Naskýtá se otázka, zda jsou žehnání dnes vůbec ještě přijatelná - přičemž se
přirozeně myslí hlavně žehnání starého stylu -, a také si klademe otázku, jak
by měla dnes žehnání vypadat. Tato dvojí nejistota způsobuje radikální úpadek
požehnání. Nepoužívají se nadále už ani
tak oblíbené benedikce jako požehnání domu nebo požehnání automobilu. Jiní
přišli na to, že mohou vytvořit vlastní formuláře nebo si takové vlastní texty
obstarat pod rukou. Je příznačné, že se v průběhu roku 1974 objevilo pět
knih požehnání, opatřených církevním Imprimatur, jež signalizovaly naléhavou
potřebu v této oblasti. Od konce
roku 1974 usilovaly pracovní skupiny z pověření Liturgického institutu
německé jazykové oblasti o vytvoření nového benedikcionálu. Nezapomenutelný kardinál
Julius Döpfner se zúčastnil prvního zasedání této pracovní skupiny a tehdy
pronesl slova, určující program její práce: .Nedělejte to příliš nudné!"
Poukázal tím na významný nedostatek, že si nemáme až tolik lámat hlavu nad
formou liturgie, jako spíše nad tehdy a také dnes někdy ještě obvyklou podobou
bohoslužby.
Benedikcionál, který máme nyní k dispozici, je
označován za studijní vydání. To
vyvolalo u mnohých nejistotu a zmatek, protože se domnívali, že toto .studijní
vydání" bude - podobně jako předchozí studijní vydání liturgických knih -
používáno jen krátce, aby pak mohla být vydána definitivní verze. Proto váhali
vzhledem ke značné pořizovací ceně s koupí nového benedikcionálu. Tato
zdrženlivost však byla bezdůvodná; neboť označení .studijní vydání" bylo
přijato proto, že benedikcionálu nepředcházelo na rozdíl od ostatních
liturgických knih latinské Editio typica, vydané příslušnými římskými úřady.
Nyní můžeme po několika letech dokonce říci, že německý
benedikcionál se stal Editio typica pro benedikcionál římský. Při přepracování
německého benedikcionálu se stále přikládala velká cena spolupráci s biskupstvími
i jednotlivými osobnostmi, které se v této oblasti angažovaly, takže
výsledek byl plodem širokého konsensu. Proto je také možno počítat s dlouhodobým
používáním nové knihy. To však nevylučuje, že návrhy na zlepšení mají smysl a
že mohou případně dát podnět k novému vydání.
4.2 Teologické a praktické pozadí
Stejně jako všem novým liturgickým knihám předchází i
benedikcionálu tzv. pastorační úvod,
jehož přečtení je naléhavě doporučováno. Právě vzhledem ke spornosti žehnání v současnosti
bylo nezbytné předložit nestranné zásadní zamyšlení. Pastorační úvod představuje
nejdříve pastorační aspekt, a proto začíná lapidárním a nesporným
konstatováním: .Člověk potřebuje požehnání. Touží po uzdravení, ochraně, štěstí
a naplnění svého života." Proto patří žehnání k prapůvodním a obecným
lidským gestům. Denně různým způsobem a při zvláštních příležitostech člověk
žehná. Tato základní skutečnost je zachycena ve všech náboženstvích; znají
požehnání v nejrůznější formě a skrze nejrozmanitější gesta žehnání, která
vznikla většinou z bezprostředního světa představ lidí.
Velkou roli hraje požehnání i v Bibli. Je lidem
udělováno slovy nebo gesty požehnání. Především poznal izraelský národ svého
Boha jako pramen všeho požehnání. Bůh staré smlouvy je Bůh žehnající, který je
v žehnání svého stvoření blízko. Na druhé straně se v této
souvislosti poukazuje na význam kletby. Zatímco požehnání má za cíl uzdravení a
nasycení, znamená prokletí újmu na životě. Izrael vidí ve věrnosti svému Bohu
pramen požehnání a života, zatímco nevěrnost přináší prokletí a smrt.
Ale i člověk může Bohu .žehnat". Dává žehnajícímu Bohu
odpověď, v níž ho chválí. Na toto životní společenství mezi Bohem a
člověkem poukazuje v Písmu zvláštní proměnlivé použití slova .berek":
je-li určeno člověku, pak znamená žehnání, zahrnutí dobrodiním, je-li určeno
Bohu, pak znamená velební (chválení). Bůh žehná, člověk ho za to chválí. Zde má
význam komentář sv. Augustina při výkladu žalmu .Smiluj se Bože nad námi a
žehnej nám": .Rosteme, když nám Bůh žehná, a rosteme, když Boha chválíme. Obojí je pro nás dobré, to první, že Bůh nám
žehná. A protože nám žehná, my ho můžeme chválit. Déšť přichází shůry; z naší
půdy rostou plody." Na tomto dvojznačném pojetí žehnání je založena forma
modlitby, která se vyvinula v Izraeli a která také určuje strukturu
křesťanské modlitby. Člověk chválí Boha za jeho činy a jeho dary, na to
navazuje prosba o jeho požehnání. Prosba o požehnání proto nesmí být dotěrným
požadavkem,
nýbrž v sobě musí obsahovat prvky chvály. Právě na
tento aspekt byl brán při tvorbě nové knihy požehnání silný zřetel. Nejvyšší
formou této beraka (berachot) je ale eucharistická modlitba.
Boží požehnání pro Izrael a pro všechny lidi dosáhlo svého
naplnění v Ježíši Kristu. Kristus je .ano pro všechna Boží zaslíbení" (2 K 1,20).
Žehnal, když se setkával s lidmi, a žehnal, když se loučil se svými
učedníky. Ježíš Kristus je plnost požehnání. Když církev žehná, pokračuje tím v Kristově
jednání. Jedná z jeho pověření a v jeho
moci. V eucharistické modlitbě znovu zaznívá zvláště jeho modlitba díků a
požehnání při poslední večeři. V Ježíšově obci dosáhlo své plnosti a svého
dovršení to, co platí o všech náboženstvích: žehnání patří k základním
náboženským formám projevu. Pastorační
úvod ukazuje zřetelně symbolickou funkci žehnání. Žehnání přibližuje lidem
jejich naplnění v Kristu a ukazuje, že i hmotné stvoření .bude vysvobozeno
z poroby porušení a dosáhne svobody ve slávě Božích dětí" (Ř 8,21). .Vždyť
všechno, co Bůh stvořil, je dobré, a žádný pokrm není zakázaný, když ho člověk
přijímá s děkováním: posvěcuje se Božím slovem a modlitbou." (1 Tm 4,4n)
Podle slov pastoračního úvodu .cítí v požehnání jednotlivec i společenství
sami sebe, dary přírody a plod své práce jako dar Boží dobroty: uznávají jeho
řídící a ochrannou moc a mohou s jeho pomocí lépe sloužit ve svém životě a
ve světě Božímu království" (čl. 9). V této souvislosti je třeba zřetelně
zdůraznit víru člověka.
Správně pochopené žehnání se vždy vztahuje na člověka,
nikdy na nějakou věc samu. Jde o jeho zdraví, o jeho ochranu, o jeho vztah k Bohu
a bližním. Musí být zcela jasně a
zřetelně zdůrazněno: požehnání církve představují zásadně nabídku, která nesmí
být nikomu vnucována. Je třeba si povšimnout, že lidé se rádi podílejí na
výkonu určitých požehnání, zatímco k jiným jim není umožněn přístup. To
varuje před tím, odepřít určitá požehnání nebo žehnání vůbec, protože jen část
věřících nebo jen nemnozí jsou připraveni je přijmout. Pastorační úvod říká:
.Věci jsou požehnány, jestliže pro svou jedinečnost poukazují zvláštním
způsobem na Stvořitele, jsou-li zvláštním podnětem k díkům, chvále a
prosbě, dovolují-li zvláště zakoušet závislost člověka na Bohu nebo
představují-li nějaké nebezpečí. Věci, které se k tomu všemu nevztahují,
nemají být žehnány" (čl. 14).
Důležité je členění nového benedikcionálu na čtyři části.
Jde o následující žehnání:
a) požehnání v životě
farní obce (požehnání v průběhu církevního roku, požehnání pro zvláštní
příležitosti, požehnání náboženských symbolů);
b) požehnání v životě
rodiny;
c) požehnání ve veřejném
životě (veřejná a sociální zařízení, práce a povolání, vzdělávací zařízení,
dopravní instituce, i objekty pro volný čas, sport a turistiku);
d) všeobecná požehnání
(požehnání konkrétních věcí).
Zvláště při požehnáních v životě rodiny je třeba
myslet na to, že mnohé z nich mohou udílet - jak si to přála již
liturgická konstituce - i laici. Vždy přece bylo zvykem, že rodiče žehnají svým
dětem, nebo že ti, kdo se mají rádi, se vzájemně poznamenávají křížem na čele
jako znamením požehnání. Zde se také
projevuje plynulý přechod od liturgického k mimoliturgickému požehnání.
Z dalšího je významné, že se požehnání, které je
konáním církve, má dít pokud možno v přítomnosti a za aktivní spoluúčasti
toho, kdo o požehnání prosí a o koho se bezprostředně jedná. Nyní už neexistuje
žádné žehnání na farním úřadě, v pokojíku nebo v sakristii -
privatissime et gratis! Proto ukazuje plná forma slavnosti žehnání
benedikcionálu stavbu, jakou ji vybavila obnovená liturgie. Máme dvě hlavní
části, totiž liturgii slova a pak liturgii požehnání; tyto hlavní části jsou
ohraničeny zahájením a propuštěním. Vedle
aplikace plné formy se může uskutečnit podle situace odpovídající varianta. Také tam, kde je žádoucí značné zkrácení,
musí být zachováno čtení z Písma nebo alespoň krátké slovo z Písma,
stručné vysvětlení aktu žehnání a žehnací modlitba. To má především ekumenický
význam; neboť tam, kde se jedná o veřejná zařízení, je bezpochyby motivací pro
ekumenická požehnání, aby byla hlavní částí slavnosti požehnání liturgie
bohoslužby slova. Je v podstatě
docela velký pokrok, že se již úkon žehnání nesmí v žádném případě omezit
pouze na modlitbu požehnání.
Od nynějška by bylo také vhodné připojit - podobně jako u
slavnosti křtu - v naší obci k bohoslužbě i slavnost požehnání. To by
se mohlo konat podle společenského, konfesionálního nebo náboženského složení
třikrát až šestkrát do roka. K těmto slavnostem požehnání přinesou členové
obce všechny předměty, pro něž chtějí vyprosit církevní požehnání. Tvořivě
provedená a důstojně slavená slavnost požehnání může v mnohém ohledu
účastníky vnitřně motivovat a zbystřit jejich vědomí odpovědnosti, právě vůči
světu a lidem. K tomu mohou takové bohoslužby přimět k uvědomění si
bohatství forem křesťanské liturgie, která je vždy navíc příliš zúžena na
vysokou formu eucharistické slavnosti.
A tak si můžeme jen přát a doufat, že obnova liturgie
požehnání v novém benedikcionálu povede správnou realizací k hlubšímu
porozumění žehnání. Neboť styk se světem ve víře znamená také zvýšenou
zodpovědnost za zachování našeho světa a za zachování dobrého Božího stvoření.
přeložil Ondřej Bastl
Ekumenicky o požehnáních
Pracovní společenství křesťanských církví v Bavorsku
vydalo 26stránkovou brožurku s názvem Žehnat věci - Bohu ke cti, lidem ke
spáse. Nejprve je popsán konsens zúčastněných církví. Jedná se v podstatě
o úvodní text (německého) katolického benedikcionálu, obecně křesťansky
přijatelný. V druhé části jsou uvedeny důrazy jednotlivých církví.
Starokatolíci zdůrazňují nutnost větší obezřetnosti v otázce, kdo nebo co
se žehná. Evangelickoluterské stanovisko zmiňuje podobně větší zdrženlivost,
ale i obnovený zájem o žehnací bohoslužby a nový smysl pro žehnání věcí ve
smyslu jejich správného užívání jako alternativy jejich zbožštění či
kořistnického přístupu ke stvoření. Z biblických odkazů se zmiňuje např. 1Tm
4,4n pro žehnání věcí. Metodisté
zdůrazňují charakter dedikace, která nepropůjčuje věci novou kvalitu.
Pravoslavné stanovisko zdůrazňuje vztah žehnání ke svátostem a k jejich
základu v mystériu církve. Různě odpovídají církve na otázku, kdo může
žehnat. V katolickém a evangelickém prostředí je to v zásadě laik v domácím
a duchovní v církevním prostředí. V pravoslavné církvi může žehnat
pouze kněz, laické žehnání členů rodiny a jídla je chápáno pouze jako modlitba.
Brožura konstatuje, že katolický benedikcionál se běžně užívá ve starokatolické
i luterské církvi, luterská Agenda IV je užívána i starokatolíky.
Vlastního formuláře se drží pravoslavní a požehnání budou
mít ve své nové agendě i metodisté. V brožuře se dále uvádí příklad
možných ekumenických žehnání na veřejnosti a v závěru se upozorňuje na
problematičnost některých žehnání a na povinnost nepohoršovat slabé ve víře.
Církev nemůže přizdobovat světské zájmy - pokud by se světil např. pivovar,
nesmí se zamlčet nebezpečí alkoholismu. Problematické je svěcení atomových
elektráren, chemiček, letišť a automobilů. Nový obchodní dům může znamenat zkázu
mnoha živnostníků. Protože novinové či televizní zpravodajství zpravidla zmíní
jen fakt svěcení a nikoli to, co se při něm otevřeně řeklo, je pro věrohodnost
církve lepší zdrženlivost.
Přílohu sponzoruje Dr. Ivo Kadlec
Poslední komentáře