Každý, kdo tam byl, uvěří, že 30 dní strávených na čtyřech
místech na severu USA a pak 4 dny v Torontu, je opravdu .nahlédnutím" do
země zaujímající tři časová pásma. Podívejme se proto jen na pár detailů z míst,
kde jsem se díval i divil: Grand Rapids (Michigan), Rochester (New York State),
New York City, Toronto (Ontario Can.) a Chicago (Illinois). Obrovité soustátí pionýrů, ostrých hochů,
kteří sem vyrazili za lepším, leč do nejistoty, se samo považuje stále a velice
za zemi křesťanskou. Proto veliké téma (issue, item i challenge), jakým je tu
potrat - abortion, je současně politikum. Prezidenti tu mluví o Bohu, leč nikdo
se většinou nemusí bát, že by se to myslelo vážně.
V televizi můžeš spatřit neuvěřitelně obézního
černého uzdravovatele, který hopsá, stále si utírá pot velikým kapesníkem,
vykřikuje Halleluja (s výskavým přízvukem na první slabice HAleluja) a tu a tam
vybraným osobám z davu řekne jejich dosavadní krutý osud, ty pak řeknou
YES a upadnou do mdlob uzdraveny. Možné je vše: Kazatel se modlí na kameru, ona
(rozuměj kazatelka) přizvukuje .YES" a pak nakonec radostně čtou z tabulky
jména těch, kdo přispěli 5 dolary na zbožný účel.
Začít bychom mohli tedy odkudkoli. Tak například .církve"
zaujímají v telefonním seznamu půlmilionového města Grand Rapids na
.žlutých stránkách" ne méně než 9,5 strany. Pokusím se tedy o nějaký .systém v tomto
šílenství" a pohovořím v několika blocích, odpovídajících tomu, čeho jsem si
všímal.
1. Život církve v USA
předně nelze za tak krátkou dobu vůbec postihnout. Jedna
věc je ovšem zřejmá: je to země obrovských extrémů. .Pokud chcete vidět
liberály," říká mi presbyteriánský profesor církevních dějin W. Wright, .jeďte
do Bostonu. Tam najdete všechno:
potraty, rozvody, feminismus. To oni berou. V Berkely (Kalifornie) je to podobné."
Liturgie se prý také slaví všelijak, každý podle svého
gusta. To nepochybně vede k protireakci - k fundamentalismu. Tak jsem
byl na jednom .spolču", kde ti lidičkové vkleče latinsky zpívali nešpory.
Určitě jim nerozuměli. S chorálem
to mělo málo společného, takže jsem je to choře učil, řka, že jsou to vzpomínky
na mé mládí. Oni ovšem byli spokojeni, jak prý to dobře zpívám. . . Nechtěl jsem
je shazovat, nicméně jemně jsem se jim snažil povědět, že k Bohu bych
nejspíše měl mluvit tím jazykem, kterým říkám .I love you" nebo .Good morning".
V samotném Actonově Institutu (Grand Rapids), kde
jsem byl stipendistou, jsem narazil na tiskového mluvčího, který když viděl, že
kopíruju knihu od H. Künga a E. Schillebeeckxe, se zděsil a vykřikl: That‘s
a disease! (To je nemoc!). Dodal jsem .Yes, it‘s a pest" (Ano, to je mor.) v domnění,
že to říká z legrace. Jak jsem se ale divil, když jsem zjistil, že to
myslí vážně! Od té chvíle ve mně začly
fungovat mechanismy z dob předrevolučních, dokonce něco jako strach:
.dával jsem majzla", abych nebyl odhalen jako renegát ortodoxie!
Církev v USA je zcela odloučena od státu. Peníze,
které se vyberou, jsou také jediným církevním majetkem. Není ho ovšem málo.
Američani umějí dobře vybírat. Zúčastnil jsem se katecheze pro dospělé.
Probíral se tam nový římský katechismus. (Za 60 min. stačili probrat svátost
manželství, kněžství, pomazání nemocných a ještě přidat kus morálky.) I zde se
platilo vstupné. Na chodbě se pak v přestávce prodávaly encykliky Casti
connubii, Humanae vitae, či příručka Jak hospodařit s financemi ve
farnosti (pro neúčetní).
Těžko ovšem zobecňovat, na to bych tu prostě musel žít
aspoň rok a hodně cestovat k tomu. . .
Kdosi si mi tam stěžoval, že se padělá Písmo, když se v anamnéze
říká .lámal a dával svým přátelům" - namísto učedníkům. Týž muž - konvertita nebyl
spokojen s tím, že se před svým křtem nezpovídal a že byl hned biřmován.
(No comment!)
2. Katolická liturgie
Předně je vesměs (směs tvoří tři zkušenosti z Grand
Rapids, jedna z Chicaga a jedna z Toronta) uvolněnější - lidsky
přirozenější. Před liturgií se představí jménem lektor, pozdraví .Good morning"
a vyzve přítomné, aby se navzájem pozdravili (ti si podávají na všechny strany
ruce, a neznají-li se, pak se představují). Pak následuje několik informací o
liturgii. Přijde kněz v průvodu, nese procesionální kříž a lekcionář
zdvižený do výše. Pak pozdraví a všichni odpovídají .dobré jitro". Nezdá-li se
mu odpověď dost nahlas, proces se opakuje. Povinné uvtípnutí snad nikdy nesmí v Americe
chybět - ani v chrámu ne. Na pozdrav .Pán s vámi" se vedle slov
odpovídá též gestem ruky směřující k celebrujícímu knězi. Tak alespoň tomu
bylo u sv. Tomáše apoštola v Grand Rapids. (Mají tu též pěknou kapelu -
klavír, spinet, zobcová a příčná flétna, kytary, bicí, kontrabas.) Hrají
vkusné, obsažné písničky.
Zajímavé je též, že v eucharistické modlitbě není
přímluva za .papeže", ale za .římského biskupa". Při vzpomínce všech věrných
zemřelých byla liturgie v bílém - s dvěma zlatými pruhy (což mě
docela potěšilo). Pěkné aleluja před
evangeliem (přinesl jsem jejich hymnář - snad to tam je). Před čteními se
shromáždí kupa dětí (snad 60, dětí je tu v katolickém kostele daleko víc
než u nás) před presbytářem: Pár neformálních poznámek kněze k tomu, co se
bude číst, vyslechnou lekce a odcházejí na bohoslužbu slova, někdo z dospělých
v čele nese zdvižený evangeliář. Též
celebrant pak vezme stříbrný evangeliář z ambonu, slavnostně ho nese doprostřed
chrámu, nakonec ho uchopí jen pravou rukou v rohu, pozdvihne ho jaksi
dostrany se slovy .toto je slovo boží" a pak začne číst. Při přípravě darů kněz
nalévá víno do vysoko zdviženého kalicha ze skleněné konvice, která pak se
zbytkem vína na oltáři zůstává.
Před přijímáním přinesou na oltář asi osm kalichů. Stejné
množství akolytek a akolytů se pak postaví za oltářem. V řadě si podávají
Tělo a Krev Páně a pak sami poslouží všem na různých místech chrámu. Je to tak
funkční, neboť přijímají všichni. Svátost smíření. . . je ovšem .v krizi" (jako v západní
Evropě), takže 5-6 lidí přichází v jediný termín, kterým je neděle před
mší. Někteří kněží to vidí a kážou proti
tomu. Jiní se bojí něco k takovému tématu říci, protože se nechtějí stát
terčem kritiky. Jinde (u naší menšiny v Chicagu) se dozvídám, že vše je
záležitostí (a vinou) biskupů. To oni propagují tzv. generální absoluci na obecné
společné vyznání. Jiný kněz říká: .To máš těžký, kněz, který sám smíření
neslaví, těžko může i smířením sloužit." Po nedělní liturgii je v basementu
(sklepní prostora odpovídající plochou půdorysu kostela) snídaně.
Zajímavým specifikem kostela sv. Tomáše bylo prostorové
oddělení stolu slova a stolu eucharistického. Předsedající sedí na centrálním
sedes uprostřed apsidy (chrám má charakter trojlodní baziliky), ambon je mírně
po jeho pravé straně. Zato mensa je zcela na levé straně od sedes, takže svou projekcí
vůbec do presbytáře nezasahuje. Hezkou liturgii jsem též zažil na Thanksgiving
Day v Chicagu, resp. v Lisle (benediktinské opatství - kdysi výlučně
české). Předsedal opat, 22 kněží koncelebrovalo. Není bez zajímavosti, že se tu
účastnilo 6 budhistických mnichů v žlutočerveném s vyholenými hlavami.
Dva z nich byly mnišky, leč to nebylo možné rozeznat.
3. Teologické fakulty -
ekumenismus
Už jsme pověděli, že v Americe je obrovské množství
denominací. Tak v semináři Kalvinovy University v Grand Rapids (mají
mj. skvělou teologickou knihovnu o 450 tis. svazcích) studuje 240 studentů,
mezi nimiž jsou zástupci 40 denominací!
A tak vyjdeme-li pouze z tohoto holého faktu, můžeme
říci, že vlastně snad všechny fakulty jsou nějakým způsobem na cestě k ekumenismu.
K takovému soudu postačí pouhý fakt společného usilování. K tomu
ovšem přistupují další skutečnosti: .We have common class, common chapel and
common refectory. Máme společnou výuku,
společnou kapli a společný refektář," říká děkan William H. Peterson v Rochestru.
Velkou praktickou úlohu přitom vesměs hraje univerzitní
campus, tj. seskupení fakult a kolejí na jednom místě. Existují též speciální
koleje pro rodiny s dětmi.
Vedle pouhého seskupení hraje při společném ekumenickém
směřování podstatnou úlohu samozřejmě výuka. Předně základní biblické
disciplíny se vyučují společně. Kdyby tu měl být anglikánský profesor Starého
zákona a k tomu ještě katolický, metodistický či jiný, bylo by to plýtvání
silami. Proto se v těchto oborech
vůbec nerozlišuje. Každý vystupuje, jak je, neztrácí svou identitu či církevní
příslušnost, a je jako takový přijímán. Teprve ve vyšších ročnících se semináře
dělí podle denominací. Nicméně navzájem se na tyto semináře zvou. Někdy je
dokonce povinností alespoň nějaký kurz .vedlejší" denominace absolvovat.
Pontifikální kolej v Columbus (Ohio) ukládá svým studentům účast na
interprofesních kurzech, kde se účastní na případových studiích právníci,
lékaři, teologové či zástupci jiných profesí.
Tu a tam jsem se snažil přiblížit atmosféru našich fakult
místním profesorům. Ti to jen s obtíží
mohli pochopit. Žijí v univerzitních campusech, kde jeden má velice blízko
k druhým - je to skutečná universitas, či studium generale. Kdosi radil,
aby se začalo tím, že profesoři - řekněme Starého zákona - z různých
fakult povedou stálý dialog. Jiný navrhuje: .Pošlete nám sem mladé nadané
studenty, budete mít dorost." Myslím si o tom své. Končím vyprávění. Jsou to ovšem jen střípky z velké
země, snad něčím poučné. Slušelo by se mluvit o naší emigraci. Kdo jsou tito
lidé, odkud a kdy přišli, jaké mají problémy, kde spatřují svou identitu. To
snad zas jindy.
Snad ještě nakonec jednu poznámku k ekumenismu:
Profesor Vandervelde (president Americké asociace pro
ekumenismus) z Christian Institute v Torontu soudí, že ekumenismus je
dnes v jakési slepé uličce:
Jedni jsou liberálové a nekladou si příliš otázky, jsou
prostě pro .svobodu a spravedlnost" - nevidí problémy, vše je přece jasné.
Druzí, (zejména katolíci a pravoslavní) vlastně blokují pokrok tím, že se
ptají, co ještě je třeba vykonat (není tedy vykonáno vše, je to ve slepé uličce
- .log jam" - jak jsem se naučil novému idiomu - .nakupení plaveného dřeva").
Přistupuje k tomu otázka svátostí považovaných na katolické straně za
komunikaci milosti ve vertikálním směru, zatímco kalvíni (prof. Vandervelde)
zdůrazňují působení milosti v božím lidu (horizontálně).
Poslední komentáře