Nepředpojaté vnímání je předpokladem možnosti setkat se
s živým Bohem. Boha je nutno
přijmout bez předsudků a je třeba stále znovu se jej bez předsudků dotazovat.
Jen tak ho lze nalézt a vnímat jeho odpověď. Jak ale ukazují rozmanité
zkušenosti, spočívá jeden z hlavních důvodů nedostatečné pozornosti
v tom, že mnozí lidé jsou zatíženi předsudky, úzkostmi, vnitřními a
vnějšími konflikty a začínají se obrňovat vůči všemu, co by ještě navíc mohlo
přistoupit k množství jejich práce a četným závazkům; proti zkušenostem,
které by mohly zpochybnit dosavadní přesvědčení; proti dalším zraněním. Jakkoli
mohou být důvody rozdílné, důsledek mají všechny tentýž: Většinou nevědomky
rozdělují tito lidé všechno, s čím se setkávají, podle toho, zda je to pro
ně věc příjemná, důvěrně známá, .bezpečná" - nebo obráceně, zda je to pro ně
neznámé, nepříjemné nebo nebezpečné. To
však znamená: Již dříve, než začnou věci vědomě vnímat, proběhne spontánně
intuitivní soud (příjemné/nepříjemné), sloužící jako filtr, aby si k sobě
nepřipustili něco nežádoucího. Tento sklon ukazuje i jazykový úzus:
.Tomu se raději vyhnu." Jinými slovy: Nechtěl bych
riskovat, že mě nějaké setkání uvede do nepříjemné situace nebo dokonce zraní. Každý člověk jistě potřebuje určitou ochranu,
aby vůbec mohl žít, přesto však vyhraněně silný sklon k uzavírání se vede
ke zužování života, k pocitům prázdnoty a nudy, a překáží obrácení,
obratu, bez něhož se nemůže život z víry zdařit. Je to proto tento postoj,
jakožto tendence vězící v každém z nás, proti čemu je nutno
v doprovázení působit, aby se pomalu rozbila .vyjetá" ztuhlá schémata
hodnocení. Cílem není odbourat schopnost nutného a uváženého omezení, ale spíše
ji posílit tím, že se může opřít o zásadní přijetí skutečnosti. Starec Siván
proto stanovuje pro styk s těmito ještě neznámými, vnitřními a vnějšími
zkušenostmi následující základní pravidlo:
.Nepřijímat a neodmítat." Tento dvojí postoj postupně
umožní odbourat předsudky, a tím otevřít cestu pro něco nového. Tato vnitřní
svoboda je podporována zacvičováním do stálé bdělosti.
Simone Weilová se ve svém díle stále znovu zabývala touto
.základní ctností" a poukazovala na její význam. Vypracovala jakousi
.fenomenologii" pozornosti. Pozornost pro
ni znamená způsob, jak být stále disponován; život v přítomnosti, cvičení
bezpodmínečné otevřenosti a soustředěného .bytí při tom", vědomé a trpělivé
snášení rozpolcenosti a rozpornosti lidského života. Pozornost spočívá v tom, že .udržujeme
své myšlenky v nehotovém stavu, uchováváme je v disponovatelnosti,
svobodně přístupné objektu". Pozornost udržuje pohromadě odstředivá síla a
soustřeďuje je nakonec k Bohu:
.Pozornost zcela a úplně očištěná od všech příměsí je
modlitba." Tento výrok se stane srozumitelným, když si uvědomíme, že pozornost
rozbíjí uzavřenost člověka a otevírá jej Bohu.
Převzato z knihy Doprovázení na duchovní cestě
vycházející v Karmelitánském nakladatelství.
Poslední komentáře