Dostali jsme od Vás opět řadu dopisů: milých, pochvalných -
i kritických a nesouhlasných. Děkujeme za ty i za ony.
Čtenářka Jana Mišejková, (sama maminka čtyř dětí - 6, 5,
3, 2 roky, další na cestě) polemizuje s názory paní Parmové (G 12/93).
Píše mj.:
Musíme se řídit určitými pravidly. Samotný Bůh . . . nám dává svá
pravidla. . . . Ve víře přijímáme Jeho Syna . . . a jeho
nástupce. Potom také ve víře přijímáme každé ustanovení papežovo, protože
věříme v Jeho neomylnost. . . .Ano, jestliže
jsme se opravdu rozhodli pro Boha, přijímáme i Jeho pravidla pro život, byť se
nám zdála sebetěžší. .
. . Zbývá jediná cesta - přijmout tu cestu a ty dveře, které nám nabízí
Bůh Otec. Ta cesta je trnitá a bolestivá, ale tak prověřuje naši víru a ochotu
ke spolupráci a Ním a Jeho Stvořením a hlavně - vede do Nebe.
Amen. Asi by se však mělo dodat, že encyklika Humanae
vitae nebyla vydána s nárokem na neomylnost a že sama církev považuje
svědomí každého z nás za rozhodující místo poznání Stvořitelovy cesty.
Ostatně, ne všechna papežská ustanovení v historii se ukázala být zcela
neomylná. . .
Jiná Jana (Jana Zázvorková) se k problému staví ovšem
jinak:
(.
. .) Problémy zejména katolické církve jsou mi stále odtažitější. Držím
se hesla, které kdysi vyslovil nějaký prastarý farář, vůbec ne sugestivní: Být křesťanem
znamená poznat Ježíše, uznat Ježíše a žít Ježíše! Jde o samotný princip
křesťanství. Tomu se úplně vymyká týrání nejnadšenějších následovníků i jejich
obdivovatelek celibátem. Také odpírání kněžství ženám. V rané církvi ještě
tyhle nesmysly neznali. Do Arménie přinesly křesťanství už roku 303 pozdější
mučednice Gajáné, Mariáné a Hripsimé. Netvrdím, že to byly určitě kněžky, ale
velice aktivní křesťanky jistě. Boj proti antikoncepci je další nesmysl. Když
psali bibli, tak většina lidí pomřela a dospělosti se dožilo z těch 10 až
20 dětí nejvýš několik. To trvalo do doby celkem nedávné a v hladových a
zaostalých zemích vlastně dosud trvá. Museli bychom se tudíž vrátit
k přirozené regulaci záškrtem, morem a všemi tradičními pandemiemi včetně
hladu. Různé výpočty neplodných dní jsou ostatně taky rafinovaný zásah do
neomezeného rozmnožování. (. . .) Další bod je stále znovu vyrážející snaha o nekřesťanskou
pompéznost, zlaté ornáty a vůbec zbytné věci na úkor nezbytných starostí církve
křesťanské o 1 až 2 miliardy hladových, nemocných a negramotných na chudém Jihu
a sociálně slabé, opuštěné, citově deprimované a duchovní vedení potřebující
v Česku a zemích civilizovaných. Někde na Západě existují i církve či
sekty, které si vybílí nějaké skladiště, aby měly co nejprostší a nejlevnější
shromaždiště, odmítají zvony i varhany a parádu ne kvůli obrazoborectví, ale
aby ušetřily pro misie a sociální činnost. Touto cestou jde vlastně i
římskokatolická církev v Latinské Americe, která nachala katedrály
nedostavěny a všecky prostředky vynakládá na záchranu chudých. My musíme
samozřejmě opravit starožitné kostely a kláštery. Měli bychom však mít
v srdci jakousi nepřekročitelnou mez, co je nutné a co by počkalo. Na
rozdíl od názoru páně Roskovcova v KT, že na provoz katolické církve stačí
vybrat půl miliardy Kč ročně, je podle mne všechno jinak. Jím vyjmenovaný
provoz nelze totiž oddělit od nutnosti opravovat a stavět kostely, fary,
kláštery, lidumilná zařízení všeho druhu, živit to všechno a ještě seminář,
misie, boj proti lepře a spoustu dalšího. Stát se možná nezříká spoluúčasti,
ale většinu musíme stejně zaplatit my. Teď zrovna žebrají boromejky o příspěvek
na přestavbu ženské trestnice v Řepích na Ústav sociální hospitalizace. Stát
to asi nezaplatí. Jelikož ani výpočet, že z možných 2 milionů
praktikujících katolíků v Česku je jich 1 milion ekonomicky činných,
nebude tak docela odpovídající, tak máme co šetřit na nutné výdaje, které
rostou do nekonečna. Z katolíků,
kteří chodí do kostela, je určitě větší procento chudých babiček, invalidních
důchodců, početných rodin, učňů a studujících než v průměrné populaci. O
to méně bohatých, kteří by mohli obětovat své víc, aspoň kdyby chtěli. Na
rozdíl od jakýchsi statistických průměrů tedy živíme církevní i lidumilné akce
asi ponejvíce my - svíčkové báby, ze svých stále ostudnějších penzí. Kacíři
neboli odloučení bratři tyto problémy dávno překonali a nejsou tím vůbec méně
křesťanští! Jenže jim zase něco z katolické církve chybí.
Čtenář Ing. Stanislav Kosík nám zaslal .několik odborných
poznámek k článku ,Několik laických poznámek k encyklice Humanae
Vitae‚" (viz G 2/94).
Považuji za nutné reagovat na pavědeckou kritiku encykliky
Humanae vitae . . . Úvaha,
že je nemožné vyrábět dostatek potravin pro rostoucí světovou populaci . . .byla vyvrácena
množstvím empirických výzkumů. . . . Proces zvětšování zdrojů pomocí lidské inteligence je
ilustrován v pracích Rosenzweiga, Evensona a dalších. . . . Ram a Schulz
dokumentují, jak se zvýšení průměrné délky života v Indii v rámci
boje s malárií .
. . pozitivně promítlo do úrovně produktivity práce. . . . Je rozhodně
irelevantní dokazovat chybnost encykliky Humanae vitae malthusiánskou
ekonomickou argumentací.
Nejsem ekonom, ale zdá se mi, že by bylo třeba uvážit
ještě cosi jiného: důkaz teoretické neplatnosti Malthusova učení sotva
v praxi pomůže vyčerpané černošské mamince, které děti před očima umírají
hlady. Ing. Kosík má bezesporu pravdu v tom, že člověk dokáže cílevědomě
rozšiřovat své zdroje obživy - a J. Ullmann by se s ním v té věci asi
shodl. A je i možné, že teoreticky by zdroje potravy stačily. Bohužel právě
empiricky je zřejmé, že třetina lidstva se již dnes dostatečně nenají a že se
situace v tomto směru stále zhoršuje, že rozvinuté země sice dávají
hladovějícím špetku milodarů, přehršel dobrých rad a povzbuzení
k protipopulační politice a technickému rozvoji, sem tam výzkum o boji
s malárií nebo nějakou tu antimalthusovskou teorii ekonomického růstu,
jakož i celé arzenály děl a kulometů - ale nic z toho se zatím nezdá být
dostatečné. . .
Proti našemu psaní o otázkách ekonomických a politických
se ale neohrazuje jen Ing. Kosík. Například jsme dostali dopis od přítele
Václava ze Sázavy:
Díky za to, že se nevyhýbáte ošemetným závažným problémům,
jež obcházet a tutlat jistě není křesťanská ctnost. Vaše otevřenost je natolik
nezaběhnutá, že se teprve musíme učit vnímat, diskutovat, a je-li možno,
vzájemně si pomáhat. O to poslední bych se rád pokusil k Siricovi a kapitalismu
(č. 36, str. 8 - 10). Nepodařilo se mi poslechnout dobrou radu a přečíst si
onen rozhovor v Respektu, ale titul .politruk kapitalismu" mě zabolel a
tón článku rovněž. .
. . Docela jiného přístupu si vážím na Etice hospodářství nedávno
zesnulého švýcarského protestantského teologa a ekonoma prof.
Arthura Richa. Český překlad je už dlouho na cestě a letos
na jaře se přece jen má objevit na trhu. Rich s výrazem .kapitalismus"
zachází mnohem obezřetněji než M. Nowak (a nejspíš Sirico), ale přínos tržního
hospodářství mu z analýz vystupuje velmi zřetelně, i v problému Sever
- Jih. Tuze dobře ví i o vztahu mezi bídou a populačním růstem Třetího světa.
Čtenář A. Balík vyslovuje ve svém dopise nedůvěru
ekumenismu:
Bylo by sice dobře, kdyby se církve semkly proti
společnému nebezpečí materialismu, ale to by musely obě strany hrát poctivě a
ne se odvolávat na ekumenismus, když se jim to hodí. Výrazně to dělá CČH. . . . Mám dojem, že
protestanti jednak chápou ekumenismus jako návnadu na udici Petrově, jednak
mají legraci z našich potíží, a kde mohou, si přisolí. Je-li ekumenismus
brán poctivě, pak platí, že je církev jako církev, což ale ta naše popírala. Je
schopna toto stanovisko změnit, či je to nutné? Jestliže ano, pak si můžeme jen
povzdechnout, proč nás tak dlouho citýrovala. . . . Protestanti neměli mystiku, byli
praktičtí, ale vývojová linie vede od Luthera k Hitlerovi a totalitě, čili
tyranii vladařů. . .
. Luther sám měl autoritářské, dogmatické pojetí a vůbec neměl nic
z liberála. . .
. Přece snad je něco na krásné myšlence G. K. Chestertona. Je nekonečné
množství úhlů, v nichž je možno stát šikmo, ale jen jeden, v němž se
stojí kolmo. Uznáme tedy úhly, které se asymptoticky blíží k úhlu pravému
či kolmici? Které z nich uznáme za kolmé? A které za takové neuznáme?
Náš časopis se ze všech sil snaží být ekumenický, ale
samozřejmě dobře víme, že existují i horší druhy ekumenismu. Jen bych byl
opatrnější s příliš jednoznačným spojováním Luthera a Hitlera. Ten druhý,
pokud vím, .kázal" zpočátku v pivnicích katolického Mnichova a mezi jeho
.apoštoly" byli i gauneři z dobrých katolických rodin.
Zakončím pozdravem, který nám přišel ze zahraničí, ale
nikoli z ciziny. Píše Anton Semeš z Bratislavy:
Celému kolektívu vydavateľstva žičím zdravie, vytrvalosť a
.oko špízovné", aby vám nič neušlo, čo by mohlo Getsemany obohatiť. . . . Máte šťastie,
že sa to dá u vás vydávať. U nás by už lietali pomaly .anatémy".
V samizdate sme mali voľnú ruku.
Rádi bychom tedy s Vaší pomocí tohoto .štěstí" využívali
co nejlépe. I ono je myslím darem od našeho Pána.
připravil a z dopisů vybíral JaS
Poslední komentáře