V Bernarticích padá kostel
V Bernarticích padá kostel, co kostel, přímo
katedrála, padání ohrožuje lidské životy, zabránit nejhoršímu bude stát milion
a cenu opravy si nikdo netroufá odhadnout. Na tom by nebylo nic tak zvláštního,
takových Bernartic dnes je! Něco zvláštního tu však přece je: V Bernarticích
není jediného člověka, který by chodil do kostela. Možná se podaří někde sehnat
potřebné miliony, dotyčný duchovní správce jistě obětavě zabezpečí opravu - a k čemu
to všechno? Rýsuje se absurdní situace, kdy katolická církev bude mít všude
nějaký kostel, ale žádné věřící, kteří by do něj chodili. To vše bude stát - už
dnes stojí - nepředstavitelně peněz a lidských sil a duchovní užitek je nulový.
Přemýšlí o tom někdo?
Vrátíme se k proselytismu?
K vymoženostem
ekumenické epochy patří, že si církve nepřetahují své věřící. Co s tím dnes, kdy katolická
církev není schopná zabezpečit pastoraci svých věřících? Z ekumenických
ohledů je ostatní církve nezvou k sobě a jen bezmocně přihlížejí mohutnému
proudu, který plyne z katolické církve do nejrůznějších sekt. Hlavní
příčinou asi není špatný image hierarchie, ale prostě pocit opuštěnosti a
nevyužitosti obdarování, který katoličtí věřící mají. Není to jen český
problém, v Latinské Americe takto končí vysoké procento aktivních laiků.
Proselytismus či jen jeho zdání by zhoršil již tak nevalné ekumenické klima.
Lepší by bylo, kdybychom byli schopni řešit problém ekumenicky - ekumenickou
pastorací, ekumenickými bohoslužbami, ekumenickou prací se skupinami zvláště
ohroženými odchodem do sekt. Současný stav je v každém případě neúnosný.
Před „Únor" raději ne
Heslo návratu církve před r. 1948 zní mnohým lákavě.
Pražský advokát A. Pejchal nahlédl (viz Listy 3/95) do tehdejších zákonů a
předpisů. Ve skutečnosti má církev dnes svobodu, jakou asi nikdy v historii
neměla, určitě ne v posledních staletích. Státní jmenování duchovních v otevřené
či skrytější podobě bylo zákonné, nakládání s církevním majetkem dražším
než pouhých 200 korun bylo vázáno na státní souhlas, stát naopak mohl církevní majetek
sekularizovat. Stát rozhodoval, co je vnitřní záležitostí církve, do níž
nemluví, a co nikoli. Dnes mají církve všechny výhody odluky, zatím při
zachování státní dotace. Takže se raději nikam nevracejme. . .
Poslední komentáře