Jeden z největších teologů ruské exilové církve
Bulgakov označil bohoslužebný život pravoslavné církve jako .nebe na zemi", tím
vyjádřil to, co všichni zbožní křesťané ve východní církvi prožívají ve svém
kultu. Ale i všichni zbožní římští katolíci, kteří pronikli do podstaty
liturgie, by bez váhání souhlasili s touto charakteristikou svátostného
bohoslužebného života. Dnešního protestanta by však sotva napadlo takto
charakterizovat bohoslužebný život své církve, ba mnohý by s poukazem na
starozákonní prorockou kritiku kultu takové chápání bohoslužby rozhořčeně
odmítl; dialektický teolog by - jako ostatně často ve vztahu ke zbožnosti -
mluvil o blasfemické domýšlivosti. To,
že dnešní protestantská bohoslužba téměř vylučuje takovéto slavnostní označení,
má hluboký důvod. Chybí jí mystérium, které je středem katolické bohoslužby
východní i západní církve - a které bylo středem starocírkevní bohoslužby; nebo
přesněji vyjádřeno mysterium, z něhož něco zachránilo luterství
reformačního století a do jisté míry i starý kalvinismus, z běžné
protestantské bohoslužby dalekosáhle vymizelo. Protože bohoslužba většinou
přestala BÝT ŽIVÝM SETKÁNÍM S TAJEMNĚ PŘÍTOMNÝM BOHEM, proto z ní
zmizel proud života, proto působí tak suše, pustě, chladně a neživě. Bylo by
možné sestavit několik knih, kdybychom chtěli shromáždit všechny hořké nářky
nad protestantskou bohoslužbou, vyslovené hlubokými evangelickými křesťany,
kteří to v posledních 150 letech cítili.
Je zcela přirozené, že mnozí se k takovéto protestantské bohoslužbě
obrátili zády a spokojili se se svým individuálním setkáváním s Bohem,
zatímco jiní utekli z neživotných protestantských církví do světlých a
života plných prostor římskokatolické, pravoslavné nebo anglokatolické
bohoslužby. Paradoxně lze označit protestantskou bohoslužbu jako nejlepší
přípravku pro konvertity ke katolictví. Jeden protestantský farář projevil
zdravý instinkt, když studentce se silným sklonem k římskému katolictví
prostě zakázal chodit na protestantské bohoslužby, aby ji tím udržel v protestantské
církví! Obvyklá protestantská bohoslužba
však postrádá nejen přitažlivost pro lidi s bohatým vnitřním životem, ale
přímo je odpuzuje a zabíjí v nich něco jemného a něžného. Jedna duchovně
hluboká žena řekla kterémusi známému protestantskému faráři, že obvyklá
protestantská bohoslužba je nebezpečím pro opravdový náboženský život. Ačkoli
to je asi přehnaná formulace, jisté - 42. strana je, že naše běžná
protestantská bohoslužba nemůže zpravidla člověku, který hlouběji pronikl do
podstaty adorace, modlitby a liturgické bohoslužby, pomoci dále ve vnitřním
životě, a často se mu dokonce musí stát zdrojem vnitřní trýzně.
Pocit neuspokojivosti dnešních protestantských bohoslužeb
a nutnosti hluboké reformy je v protestantských kruzích velmi rozšířen, a
to i tam, kde je vše .katolické" přísně zakázáno. Není málo pokusů odpomoci
této nouzi protestantské bohoslužby, a tím získat ty, kdo jsou zklamáni či
odpuzeni, zpět do chrámů. Většina těchto pokusů však zůstane stát u vnější
úpravy či estetického vylepšování, aniž pronikne k podstatě neštěstí.
Jejich nedostatečnost vede ke stále novým experimentům, jejichž množství jen
jasně ukazuje rozpaky a bídu, ale nemůže pomoci.
Volání po větší svobodě pro církev je nakonec právě tak
bezvýznamné jako opačné volání po omezování církve. Tam, kde chybí skutečný
život, tam svoboda nepomůže, a tam, kde život je, nemohou žádná omezení
uškodit.
Poslední komentáře