Prof. Häring připravuje k vydání novou knihu „Kněz dnes - kněz pro zítřek"
s podtitulem "Jaké kněze potřebuje církev a svět?". Dílo má v nejbližší
době současně vyjít ve všech důležitějších západoevropských jazycích. Kopii
rukopisu knihy nám však autor zaslal předem, a jako ukázku nabízíme následující
úryvek.
Povolání apoštola Matouše, celníka Leviho, je důležité
nejen tím, co nám říká o vděčné poslušnosti Božímu volání, nýbrž také tím, jak
vede k hlubšímu porozumění poslání apoštolů, svědků, poslů, kteří byli
Ježíšem povoláni. Jaký byl úžas celníka
Leviho, že se Ježíš obrací přímo na něho a srdečně ho zve: Pojď, příteli, buď
jedním z nás. Levi se od prvního dne v Ježíšově společnosti ukazuje
jako skutečný náboženský génius se zdravou logikou:
Když pozval za přítele a spolupracovníka mne, vykřičeného
šejdíře, aniž by mi předtím umyl hlavu, proč ne také ostatní, kteří jistě
nejsou horší než já. A aniž by rozvažoval o možnosti, že může Ježíše popudit,
zve do svého prostorného domu na hostinu spolu s Ježíšem celé množství celníků
a jiných osob se špatnou pověstí. Ježíš s nimi bez okolků zasedne ke
stolu. To znamená: s obráceným
celníkem Matoušem a s jeho starými známými - s celou řadou lidí,
kteří vědí, že jsou hříšníci - slaví mesiášskou hostinu. Co to má říci nám kněžím, ba všem křesťanům?
Velmi mnoho, myslím si. Býváme-li rádi v Ježíšově
přítomnosti, v jeho službách, slavíme-li s ním eucharistickou, mesiášskou
hostinu, nezapomínejme ani na okamžik, že jsme povoláni z čiré,
nezasloužené milosti. Na nikoho nemůžeme hledět svrchu.
Nepeskujeme ubohé hříšníky, ale hned na počátku i potom
dále se vyznáváme: „my ubozí hříšníci". Chraňme se vylučovat někoho, ba celé
kategorie lidí.
Má se kněz snažit budit nebo udržovat dojem, že je
naprosto čestný člověk, dokonce člověk svatého života? Jako komentář k této
otázce, kterou jistě nelze obejít, převyprávím, co jsem před lety slyšel od
jedné spřátelené spisovatelky (Winowské).
Farář dostal návštěvu z tajné státní policie,
Gestapa. Před farníky to nemůže zůstat skryto. Co ti tam mají co pohledávat?
Ano, hledají spolupracovníka. Hned
farářovi vysvětlili: Jako důvěrník biskupa a mnoha kněží nás budete od nynějška
průběžně informovat, co se děje. Přirozeně k vám budeme velkorysí. Na
rozhodné .ne" ukáží knězi obrázek ženy s dítětem. Znáte je? S ženou
měl před lety poměr. Dítě je jeho. Přiznal to. Prosí však o lhůtu na
rozmyšlenou, zda má spolupráci s tajnou státní bezpečností přijmout. Příští neděli byl kostel k prasknutí.
Lidé byli zvědaví, zda je farář po návštěvě potlučený. Farář si hned povšiml,
že mezi věřícími jsou známí agenti. Mše
začíná vyznáním, Confiteor. Namísto obvyklého formalismu kněz říká své plné
vyznání hříchů, daleko více, než o něm špiclové zjistili. Nic nezatajuje. Nakonec poprosí věřící o odpuštění. Ať
nechají hříšníka odejít v pokoji; chce někde jinde konat pokání, už ne
jako kněz, protože nyní poznal, že není svého kněžství hoden.
Reakce byla překvapující: Mužové i ženy plakali a volali na
něho: Zůstaň!
My jsme přece také všichni hříšníci!
Kněz se musí snažit připodobňovat Kristu. Nemá však sám sebe
klamat a myslet si, že mu je už podoben dost. V nejlepším případě je
odhodlaně na cestě. Nepotřebuje si k tomu nasazovat masku. Naši křesťanští
bližní nás trpělivě přijmou se všemi našimi chybami a slabostmi, když a nakolik
se nad ně nebudeme povyšovat.Slavíme-li se svými bratry a sestrami v Leviho
duchu mesiášskou hostinu, ke které zve Kristus a při níž On sám obsluhuje, pak
jsme na pravé cestě s Kristem, který je naše cesta, pravda a život.
Přístup k mesiášské hostině víry neblokují kněží,
kteří vědí o svých selháních, a jsou proto před Bohem i lidmi pokorní, nýbrž
samospravedlivé typy na vlásek přesně rozlišující .kategorie" lidí .v
objektivním stavu hříchu" bez výjimky nehodných mesiášské hostiny s dobrým
Samaritánem.
Vybral a přeložil JaS
Poslední komentáře