FUNDAMENTÁLNÍ CHYBOU
protestantské bohoslužby je její jednostranná vazba na "slovo", která neznamená nic jiného než vazbu na člověka a na rozum. Slovo,
které se v církvi zvěstuje, je jistě slovo Boží, ale lomeně, zatemněno a
často dost znetvořeno a zfalšováno člověkem s celou jeho subjektivitou, a
sice - a to je to neštěstí - člověkem, který často nežije v tom, co je
svaté, který neví nic o tajemství setkávání s Bohem a který proto nemůže
zvěstovat Boha, ale pouze nabízet své racionální reflexe o Bohu. Protestantské
kázání jistě často vysoko převyšuje římskokatolické kázání formou i obsahem, a
přece za ním povážlivě zaostává, co se týče náboženské síly a životnosti. Proč?
Jedině a pouze proto, že katolické kázání je obklopeno kultickým mysteriem,
proto, že katolický kněz nemluví ze své subjektivní reflexe, ale z celkové
zkušenosti církve; proto, že se nepouští do racionálních úvah o Bohu, světě a
člověku, ale čerpá z mysteria, v němž jako kněz stojí a k němuž
vede věřící. Katolické - 43. strana kázání slouží mystériu, je úvodem a
přípravou k trojnásobnému mysteriu inkarnace, oběti kříže a vzkříšení,
živě přítomnému ve svátostném kultu. Kdyby
evangelické kázání bylo skutečně svědectvím prorockých osobností, povolaných a
zasažených Bohem, pak by si mohlo nárokovat i přednost před katolickým kázáním.
Takovéto prorocké postavy a prorocká svědectví však nejsou pravidlem, ale
vzácnou výjimkou, a na takovýchto vzácných výjimkách nelze stavět pravidelnou
bohoslužbu sboru. I bohoslužba sboru může být pouze mysterijního rázu.
V mystériu tkví působivost a nevadnoucí krása
katolické bohoslužby, přes její mnohé těžké nedostatky a chyby. Naopak ve
ztrátě tohoto mystéria tkví bezmoc protestantské bohoslužby, přes všechny její
nepřehlédnutelné přednosti před římskou a východní bohoslužbou. Mysterium je
to, co činí z katolické bohoslužby .nebe na zemi", nevysychající pramen
svatého pokoje a radosti přemáhající svět. Absence tohoto mysteria je tím, co
činí protestantskou bohoslužbu tak chladnou a neživou, tím, co stále vyhání
zbožné lidi z protestantské církve do stále otevřené náruče římské církve.
Má-li se proto evangelická bohoslužba stát bohoslužbou v plném smyslu
slova, má-li se vyrovnat nejen východní a latinské církevní formě, ale stát
vůbec nad leckterou pohanskou bohoslužbou, pak se to může stát jedině tak, že se
na evangelické oltáře vrátí ztracené mysterium. Oživení starocírkevního mysteria
může být jediným heslem evangelické bohoslužebné reformy. Jak k tomu však může dojít? I když jsme
nalezli příčinu neštěstí evangelické bohoslužby i bohoslužebný ideál, staví se
do cesty veliké překážky. Teologie
natolik zabředla do puritánského pojmu bohoslužby, že je neschopna rozpoznat
svátostný charakter prvokřesťanské bohoslužby, a pokud jej rozezná, označí jej
jako odpadnutí od původně .duchovního" ideálu bohoslužby. Sbory, které se zpočátku (aspoň na luterské
půdě) s velkou láskou držely katolické bohoslužebné tradice, byly nejprve
násilně připraveny o katolický kult, pak jim byla tato tradice zprotivena
staletou polemikou, takže každý pokus opět zavést kdysi oblíbené katolické
formy naráží na tvrdý odpor. Církevní vedení jsou ve svých postojích ke
katolickým kultovním obsahům i formám závislá na protikatolických tendencích
jak teologů, tak sborů, a proto obvykle mají sklon čelit ekumenickým reformám
bohoslužby s rozhodností hodnou docela jiných .pokusů o reformu". Za
těchto okolností je dnes prakticky vyloučeno vrátit kultické mysterium do
evangelické bohoslužby způsobem, který by mohl překonat bohoslužebnou krizi
protestantismu zemských církví. Chceme-li s touto krizí zápasit, musíme se
vydat různými cestami a vyzkoušet různé metody.První cestou je pomalá a taktní,
ale cílevědomá výchovná práce sborů jejich evangelicko-katolicky smýšlejícími
faráři. Nejprve musí jít o svátostné naplnění bohoslužebného života v rámci
agendárních předpisů. To se děje přiměřenou úpravou chrámu, především oltáře,
který má jako centrum chrámu a viditelné znamení boží přítomnosti přitahovat
pohledy všech přítomných. Ten, kdo
vstoupí do chrámu, má při pohledu na oltář ihned poznat jako Jákob v Bételu:
.Svaté je toto místo! Není to nic jiného než dům Boží, je to brána nebeská." K tomu
přispívá i důstojný liturgický postoj a vyjadřování, které naznačí sboru
svatost toho, co se děje - přitom nesnesitelný, falešný protestantský
kazatelský patos musí ustoupit klidnému, přirozenému, ale současně objektivnímu
sakrálnímu vyjadřování. Tam, kde vymizel zpěv u oltáře, by měl být podle
možnosti zase obnoven, protože zpěv podle starých, většinou gregoriánských nebo
gregorianikou ovlivněných nápěvů vyjadřuje mysterium ještě bezprostředněji než
sakrální vyjadřování. Neméně důležité je i kázání, které má vést člověka k nadčasovým
skutečnostem, místo aby jej upoutávalo k všednosti. Právě ve stálém
spojení s církevním rokem dokáže kázání vést sbor k liturgii, tzn.
vychovávat jej ke stálému slavení božích tajemství spásy. Kázání může mít
svátostný charakter, může vést posluchače k svátostnému postoji, může z prosté
bohoslužby slova podle agendy učinit svátostnou bohoslužbu tím, že vede sbor ke
spoluúčasti na slavení mysteria inkarnace, smíření a vzkříšení a k duchovnímu
přijímání. Je v možnostech kazatele
a liturga, který opravdu svátostně myslí a žije, proměnit agendární bohoslužbu
z protestantské bohoslužby slova v evangelickokatolickou svátostnou
bohoslužbu. Jedno je však nutné: aby sám stále svátostně žil, aby mohl v kázání
a liturgii čerpat ze svátostných zdrojů; musí sám vést svátostný eucharistický
život, z něhož stejně jako římskokatolický kněz přijímá sílu k svátostnému
působení a zvěstování. Tím, že farář
utváří takto svátostně bohoslužbu slova, vychovává svůj sbor automaticky k vlastní
svátostné bohoslužbě, tj. ke správnému slavení křtu a svaté večeře, probouzí
touhu po častějším slavení svaté večeře; bude možné ji o určitých nedělích a
svátcích vložit do hlavní bohoslužby. Přinesla-li jeho práce ovoce, může se
odvážit posledního kroku, totiž slavení sv. večeře každou neděli, i kdyby k přijímání
přistupovala pouze menší část sboru. Dosáhl-li
toho, pak je starokřesťanská bohoslužba v podstatě obnovena.
Je ovšem nutné, aby v kázání neustále připomínal
základní pravdy starocírkevního učení o eucharistii: Její obětní charakter ve smyslu
promítnutígolgotské oběti kříže a živé sebeoběti celého sboru jakož i
opravdovou přítomnost Kristovu v konsekrovaných darech - a sice stále,
nejen v okamžiku přijímání.
Dalším důležitým krokem je rozšíření přijímání nemocných a
jeho spojení se sv. večeří sboru. Starým a nemocným, kteří nemohou přijít do
kostela, má farář přinášet o Velikonocích a jindy, zvláště o velkých svátcích,
svatou eucharistii domů. A sice nemá s nimi konat privátní svatou večeři
doma - to stará reformovaná církev právem odmítla - ale má jim podle
starokřesťanského pravidla přinášet chléb a víno, konsekrované ve shromáždění
sboru, aby měli skutečně účast na hostině sboru a spolu s ním jedli z jednoho
chleba a pili z jednoho kalicha. Z toho plyne, má-li to být možné
kdykoli, i při náhlých těžkých onemocněních, nutnost uchovávání eucharistie,
nejprve asi na faře na domácím oltáři, pak v sakristii. Nakonec sám sbor
tam, kde se ze středověku dochovaly svatostánky, zatouží, aby tu nebyly
zbytečně, ale byly dány do této praktické služby, a tím naplnily své původní
určení. Nestačí však pouze probudit
porozumění pro tuto ústřední svátost.
Z ní je naopak třeba oživit smysl pro sekundární
svátosti a svátostiny. Nezáleží na
dosažení uznání teorie o sedmi svátostech - jejich terminologické vymezení
oproti svátostinám a omezení na počet sedmi je, jak známo, až pozdně středověké
- ale o to, že církev má .plnost svátostí", plurima sacramenta, .velmi mnoho
svátostí", jak to definovala synoda v Arrasu 1025. .Protestant má příliš málo
svátostí," neřekl nikdo jiný než Goethe.
Je třeba ukazovat svátostný charakter všech .funkcí", pro něž má
církevní agenda formulář, a vychovávat sbory k účasti a společnému
slavení. To se týká v první řadě křtu, pak konfirmace, sňatku a ordinace,
absoluce a .žehnání umírajících", což jsou všechno zřejmé paralely sekundárních
katolických svátostí; ale i svěcení kostela, oltáře, zvonů, žehnání
šestinedělky, pohřby atd. Důležité je především seznámit sbor s agendárními
formulacemi a vysvětlit jejich smysl. Jakkoli jsou luterské agendy nedostatečné
z hlediska starocírkevní a ekumenické tradice, přesto obsahují i skutečné poklady.
A jakkoli nedokonalé jsou často texty i úkony, přesto to jsou většinou pozůstatky
z katolické doby. I zde platí Kristova slova po nasycení 5000: .Seberte,
co zbylo, aby nic nepřišlo nazmar." Sesbíráme-li všechny tyto zlomky bohaté
svátostné tradice, jimiž byl křesťanský lid po staletí živen, naplníme jimi
úžasně mnoho, snad i .dvanáct košů". A zdá-li se to někomu málo, pak musí konat
podle slov jistého přítele hudby, který řekl, - 46. strana že dobrý hudebník
musí umět zahrát i na zápalku. Opravdový evangelickokatolický farář musí
vykřesat jiskry starocírkevního mysteria i z nejžalostnějšího statku
bohaté liturgicko-svátostné minulosti. Svitlo-li sboru nad nedokonalými agendárními
formami tušení o prvokřesťanském mysteriu, může výchova sboru postoupit na
vyšší úroveň. Agendární texty lze doplnit o ty prvky starocírkevních liturgií,
které se z většiny luterských agend ztratily, jako je modlitba při
přinášení darů, epiklese, modlitba společenství svatých a zemřelých atd.
Podobně lze pořady ranních a večerních chval, dochované v některých
agendách, nejen uvést opět do života, ale i obohatit o ztracené prvky
předreformační Denní modlitby církve. Právě tak by bylo možno do formulářů
.funkcí" včlenit modlitby ze staré východní i západní tradice. Když si sbor na takovéto doplňky začne
zvykat, lze přistoupit i k obohacení a úpravě vnějších forem bohoslužby.
Není nic nebezpečnějšího než zavádět .katolizující" bohoslužebné formy ve
sboru, kde není ještě připravena půda, tj. kde sbor ještě nezískal plné
pochopení pro bohoslužebné mysterium. Výstižně
říká Pusey: .Překrásné květy ze starocírkevní zahrady se přesazují do písku, v němž
musí uschnout." Nejprve je třeba otočit osu celé bohoslužby k mysteriu,
dříve než lze oživit vnější starocírkevní obřady (i tehdy, jsou-li ještě
součástí staroluterské tradice). Probudí-li se ve sboru liturgicko-svátostný
duch, bude sbor sám žádat bohatší a krásnější výrazové prostředky mysteria, než
je nabízí dnešní luterská liturgická forma.
Nejlépe je začít zavedením psalmodie, která v řadě luterských sborů
nikdy nezanikla, obnovit klečení při absoluci a konsekraci, pak zavést
bezprostředně po konsekraci adoraci svátostného Krista mlčky a v kleče,
žehnání znamením kříže (právě nad dary určenými pro eucharistii) a naučit sbor žehnat
se křížem při bohoslužbě i mimo ni. Až na závěr bohoslužebných reforem patří
změna dnešního bohoslužebného oděvu. Liturgicky vychovaný sbor pocítí sám
nechuť k neradostnému profesorskému taláru a zatouží po světlé bělobě alby
a podivuhodném barevném kánonu církevního roku i v liturgickém oděvu.
Nejsnáze lze zavést štolu v barvách církevního roku, i když se zpočátku
bude nosit přes černý talár. Vždyť mohou-li být liturgické barvy na oltáři a
kazatelně, může je nosit i ten, kdo u nich slouží. To však už přijde samo, když sbor opět ví, co
je to mysterium, které bylo pro křesťany po staletí zdrojem duchovní síly a
radosti, dokud je nezačal rozkládat protestantský puritanismus.Práce farářů i
laiků pro znovuzískání mysteria do evangelické bohoslužby musí nutně skončit
únavou, pokud nečerpá stálou potravu z plného svátostného života, jaký
dnes v bohoslužbách evangelických církví není možný. Příležitostné svátostné
bohoslužby při evangelickoekumenických konferencích nestačí. Proto bylo nutné
vydat se novou, na první pohled zvláštní cestou:
Vytvořit společenství pro pěstování svátostného života.
Evangelickokatolické eucharistické společenství (dnešní ESJ), které vzniklo na
podzim r. 1929 v Německu a ve Švýcarsku, si dalo za úkol znovuoživení
mysteria v evangelickém křesťanstvu. Nejdůležitějším úkolem
eucharistického společenství je usilovat o časté a pravidelné slavení
eucharistie. Jako ve staré církví má být eucharistie pro duši chlebem života,
který ji stále spojuje s Kristem a jeho tělem, církví. Stará církev
slavila eucharistii na Východě i na Západě každou neděli, v mnohých
krajích i v určité všední dny, v některých, např. v Africe,
denně. Tohoto starocírkevního pravidla musí dbát všichni, kdo se označují za
evangelicko-katolické či evangelicko ekumenické eucharistické společenství.
Ordinovaní duchovní slaví eucharistii v domácí kapli či na domácím oltáři
se svou rodinou a kruhem přátel. Je radostné a slibné, že je už dnes řada
evangelických duchovních, kteří pravidelně slaví starokřesťanské mysterium a
sice ve vnitřním společenství s ekumenickou církví Východu a Západu, s toutéž
vírou, kterou církev Kristova vyznávala a žila po všechna staletí, s tou
vírou, kterou protestantismus z velké části ztratil - na rozdíl od obou
velkých reformátorů, Luthera a Kalvína. Slaví toto mysterium v kněžské
lásce zástupně za nesčetné evangelické křesťany, kteří o něm nic nevědí a
nechtějí vědět, aby se i jim otevřely oči pro toto mysterium.
Aby byla dána možnost evangelicko-katolické slavnosti
eucharistie i kruhům, v nichž není evangelicko-katolický duchovní, doporučuje
se konání .liturgie předem posvěcených darů" ordinovanými diakony.
Není-li možné ani slavení eucharistie diakony, pak je nahradí laická
eucharistie, tj. laické podávání darů předem posvěcených knězem. I to je obecně
rozšířený starokřesťanský zvyk. Věřící si brali eucharistický chléb domů, kde jej
pečlivě a s úctou uchovávali a ráno přijímali, kdykoli jim
nebyla možná účast na společné eucharistické slavnosti církve. Takto je možné
všude obnovit starocírkevní eucharistické mysterium. Při tomto díle obnovy však nesmíme zapomenout otevřít účast na svátostné obnově i dětem. Stará
církev jim nebránila v přijímání tohoto nebeského pokrmu; východní
církev udržela většinou tuto tradici a římská církev v naší době
snižuje hranici prvníhopřijímání. Odložení prvního přijímání sv. večeře bylo
nešťastným přehmatem protestantské církve, vysvětlitelným jen hrubým racionalismem
a jeho úplným nepochopením mysteria. Je zcela převrácené argumentovat tím, že dítě
musí nejprve učení o večeři Páně .chápat", dříve než k ní může být připuštěno.
Ne, chápat zde nemůže ani dítě ani dospělý, ale věřit může dítě více než
dospělý, zatížený racionalismem. Ten, kdo jako dítě věřil v Krista přítomného
ve svátosti a zbožně jej ctil, ten bude moci i jako dospělý akceptovat a
milovat toto nepochopitelné tajemství.
Ze stati Vom Neuentzündung des erloschenen Mysteriums,
1931 přeložil - jv-.
Základní programový text ESJ. V další části
zdůvodňuje F. Heiler důležitost obnovy apoštolské sukcese pro obnovu
eucharistie. K témuž tématu však už jsme přinesli rozsáhlejší studii z pera
téhož autora.
Komentáře
protestanti
Dobrý den,
již delší dobu se zajímám o to, čemu věří katolíci. Jsem členem charismaticko letniční církve, jsem znovuzrozená, pokřtěná ve vodě a pokřtěná v Duchu Svatém, mluvím jazyky a jsem svědkěm mnoha zázraků. Nedokážu si představit, že jsou křesťané, kteří toto odmítají, protože je to něco, k čemu nás písmo nabádá, abychom to měli a usilovali o to. To jen pro úvod, jaká je má víra... Mezi naší církví a tou katolickou, která o sobě tvrdí, že jen v ní člověk může najít spasení až na výjimky, jsou veliké rozdíly. Bylo by to nadlouho. Ale co chci říct je, že nelze vůbec srovnávat katolickou víru s vírou protestantskou. Jsou to prakticky jiná náboženství. I v protestantskách církvích jsou ale takové, které odmítají působení Boží moci a křtí malá miminka. Sice máme stejného Boha, ale některé rozdíly jsou tak markantní, že opravdu nelze tato náboženství stavět vedle sebe. Je ovšem jasné, že mezi námi budou stále rozpory, protože Boha máme toho samého - co se týče Jeho osoby, avšak ne stejného, co se týče našeho vnímání... Jinak vnímáme většinu věcí, které máme společné. Na první pohled to vypadá stejně, ale když se podívate hlouběji, zjistíte, že se to zase v mnohém liší. Proto mi přijde scestné srovnávat cokoliv, co pochází od katolíků s čímkoliv, co pochází od protestantů. Pokud toto čte katolík, zřejmě si říká, že jen dokazuji pravost jeho víry. Já ale VÍM že to, čemu věřím je pravda. Věřím Bibli a vše si v ní ověřuji. Každá důležitá informace je tam zmíněna několikrát. Hlavně jsem se setkala s živým a milujícím Bohem, s jeho úžasnou mocí a milostí... Moje víra není stavěná na rituálech. Moje víra je opravdové přátelství s Bohem...
Milá přítelkyně, Pán
Milá přítelkyně, Pán Bůh Vám jistě nadělil i míru zdravého rozumu. Zkuste ho používat.