V březnu 1994 byl v Nikolaus-Kolleg na Hl. Berg
Andechts pořádán kurz na téma .Jak se vypořádat s vinou - nová orientace".
Angažovaná práce - 27
účastníků kurzu (kněží všech věkových kategorií) dospěla k následujícím tezím
a otázkám, které chceme předat spolubratřím v biskupské a kněžské službě.
Působí nám totiž starost vleklý úpadek svátosti smíření, která je tak důležitá
pro člověka a jeho bytí před Bohem. Pokladem těchto tezí jsou pastorační
zkušenosti z jihoněmecké oblasti.
I. Skličující zkušenosti se
svátostí smíření
1. Mnohým kněžím dnes
připadá, že nemohou zodpovídat za konkrétní zpovědní praxi. Existuje
opodstatněná domněnka, že biskupové nejsou informováni o skutečném dění na
.zpovědní scéně". Chceme jim, kteří jako první jsou zodpovědni za pastoraci,
opět jednou - a to velmi naléhavě - položit na srdce konkrétní svízel se
svátostí smíření.
2. Všeobecně se naříká,
že zájem věřících o osobní zpověď klesá. Důvody tohoto vývoje jsou - nikoli
neprávem - spatřovány v ochabování lidové zbožnosti mnoha křesťanů. Často
se však přehlíží, že tento vývoj je též důsledkem zpovědní praxe a zpovědní
výchovy, která z jedněch učinila nedospělé vykonavače rituálu a druhým
nepomohla pochopit, oč vlastně při zpovědi jde.
3. Pokoncilní pokusy
pomoci lidem objevit osobní zpověď až na výjimky ztroskotaly. Pastýřské listy
na toto téma jsou dobře míněny, ale téměř ničím konkrétně nepohnou.
4. Přibývá lidí, kteří
nemají vědomí vlastní hříšnosti. Tak jsou předmětem vyznání maličkosti jako
roztržitá modlitba a zameškaná bohoslužba (.pro nemoc") - zatímco celá oblast
zodpovědnosti za sebe sama a zodpovědnosti mezilidské, sociálních vztahů a
základních mravních postojů je zcela opomíjena. Praxe pokání spíš skutečnému
pokání překáží, než aby sloužila obrácení. V mnoha případech chybí výchova
svědomí: jedni nereflektovaně ztotožňují obsah církevní nauky s hlasem
svědomí, druzí řeknou svědomí a myslí zvůli, resp. egoistické zájmy.
5. Prožívaný vnitřní
odstup od svátosti pokání, který se může projevit jejím odmítáním stejně jako
magickým konáním bez obrácení, je nezřídka zaviněn tím, že se v hlásání i
praxi pokání téměř nebo vůbec nemluví o základních otázkách a problémech, které
rozhodujím způsobem ovlivňují utváření života. Při výchově svědomí jednotlivce
právě toto chybí.
6. Těžkosti se zpovědí
namnoze souvisejí s těžkostmi vyjadřování. Většina lidí není schopna
přiměřenými slovy vyznat své viny. Utíkají se k frázím zpovědních zrcadel
s jejich zestručňováním, mnohoznačností, fabulistikou. Není snad praxe
obrácení v biblickém smyslu následkem církevně-historického vývoje příliš
komplikovaná, než aby k ní prostí lidé mohli mít nezaujatý postoj? Také
řeč zpovědníka bývá necitlivá a odtržená od skutečnosti.
7. Zjednodušeně lze
říci: Lidé nepřicházejí kvůli obrácení, nýbrž kvůli rozhřešení a s ním
souvisejícím pocitem osvobození. Namnoze zůstali dětmi a neochvějně opakují
dětské formulky (.mlsal jsem"). Holdují zkrátka duchovnímu materialismu. Je
otázka, zda se v těchto lidech na základě zafixované (církevní?) morálky
nezredukovalo všechno na dětinskou kazuistiku a zodpovědné vědomí viny
(svědomí) se v nich nemohlo vyvinout.
Především je přitom k politování, že církevní výchova k pokání
nevede - jak se zdá - k samostatnému, zodpovědnému vypořádání se životem a
nedokáže ani zdaleka zpostředkovat obrácení jako proces osvobození k zodpovědnému
životnímu postoji před Bohem a lidmi.
8. V mnoha poutních
kostelích je příležitost ke zpovědi paralelně s eucharistickou bohoslužbou
- jednak proto, že není k dispozici oddělený prostor, a za druhé, že lidé
přicházejí také slavit nedělní bohoslužbu.
Biskupové v souladu s liturgickými předpisy tuto praxi
zakázali, ale není známo, že by se někdy pokoušeli tento zákaz prosadit. Změna
by zvlášť v poutních chrámech byla těžko uskutečnitelná, i kdyby se daly
vytvořit podmínky, v nichž by bylo možné se této paralelní praxi vyhnout.
9. Mnozí zpovědníci se
cítí přetíženi. Těch několik minut, které mají pro jednoho penitenta, nestačí k tomu,
aby mu mohli porozumět, natož opravdu lidsky pomoci. Penitenti jsou - i v případě
podobných problémů - příliš rozdílní, takže se snadno může stát, že zpovědník
hodnotí situaci úplně špatně.
Zejména starší kněží udělují svátost smíření tradičním
způsobem (.Vyslechnout zpověď jsem ještě schopen!"). Mnozí pro své stáří (nebo
také mládí) nebo pro strukturu (vývoj, zralost) své osobnosti ještě nebo vůbec
nejsou schopni dostát kladeným požadavkům. Umění zpovídat je ostatně charisma, které
každý nedostane automaticky s kněžským svěcením. Mladší kněží nemají ke
konkrétní praxi dostatečný vztah. Starší se vydávají až do vyčerpání a nechtějí
ani zdaleka vzít na vědomí, že podléhají sporné rutině. Vymlouvají se na
biblickou pravdu: .Duch vane, kde chce" (J 3,8) a nepomyslí, že milost staví na
přirozenosti (gratia supponit naturam!).
10. Dosavadní
pokusy o konstruktivní řešení situace často uvázly v polovičatostech (je
bezpodmínečně třeba hlubšího, kontinuálnějšího rozboru). Na jedné straně při
společném slavení pokání nesmí být u nás udělováno svátostné rozhřešení, na
druhé straně převládá nářek nad zřejmým úbytkem ochoty ke zpovědi - ačkoli v pastoračním
plánování je známo, že klesající počet zpovědníků by byl totálně přetížen,
kdyby chodilo ke zpovědi tolik lidí jako v první polovině našeho století.
Tato církevně-úřední nepoctivost je k zlosti.
Mnohé nasvědčuje tomu, že ti zodpovědní v církvi bezpodmínečným hájením
sporných tradic a bašt zas jednou prohráli šance budoucnosti - ke škodě
věřících a ke škodě poselství o odpuštění hříchů.
II. Co by mohlo pomoci
11. Slavení pokání
se svátostným rozhřešením by bylo .výběrové" (jen pro způsobilé). S výjimkou
určitých psychických nemocí resp. dispozice k nim by se od zpovědnice
odmítali ti, kteří .pouze" chtějí rozhřešení. Potom by bylo více času pro ty,
kteří si prostřednictvím zpovědního rozhovoru skutečně chtějí uvědomit svou
situaci; ne pouze pro ty, kdo kvůli těžkému hříchu jsou v přísném smyslu
povinni vykonat osobní zpověď. Rozdíl mezi svátostným a nesvátostným
rozhřešením je prakticky bezvýznamný - srozumitelný jen teologickým odborníkům.
Prostí věřící si s ním nemohou nic počít. Pro ně odpuštění je odpuštění,
lhostejno zda svátostné či nikoli.
12. Když už kající
bohoslužby s kolektivním svátostným rozhřešením u nás (kromě Švýcarska)
nejsou možné, nemohly by se projektovat modely takových bohoslužeb, při nichž
by na společné slavení navazovalo (bez podrobného osobního vyznání) udílení
osobního rozhřešení (včetně vzkládání rukou)? Pro nebezpečí mechanistického
přístupu by se muselo konkrétně zvážit, jak umožnit lidem vyjádření toho, co
hýbe jejich duší; jak by se mohli přiměřeně projevit.
13. Obce by se měly
cíleně učit využívat celou mnohotvárnost pokání. K tomu je nutné
vypracovat modely. Zpovědní kostely a poutní místa k tomu nejsou vhodná,
ale kooperace farností (např. farnosti a poutního místa) by to mohly zvládnout.
14. Především na
poutních místech by se také měly sbírat zkušenosti s bohoslužbami s různým
důrazem (eucharistie s předchozí kající pobožností?), které by pomohly při
řešení těchto těžkostí. Bez zodpovědných pokusů se nic nepohne dál!
15. Při
.konkurzních dnech" by na poutních místech měla být přídavně nabídka
nejrůznějších poradenských možností (např. poradna pro výchovu, manželská
poradna), aniž by se to ovšem dalo snadno zaměňovat. Někde je třeba začít.
Začít spolupráci zpovědníků, poradců a terapeutů, z nichž každý přiznává
své hranice a společně budou sloužit celkovému zdraví člověka.
16. Praxe pokání se
v průběhu dějin často měnila, protože se přizpůsobovala znamením času a
pokoušela se dát co nejpřiměřenější formu životodárnému působení Ducha. Neboť
boží odpuštění a jím nově utvářený život je tu pro člověka a ne naopak. Neměla
by tedy tato praxe - v otevřenosti vůči tomu, co nám Duch chce říci - i
dnes měnit svou podobu a mnohotvárnost?
17. Pro duchovní
správce zpovědních kostelů by měl být závazný - je-li to možné a individuálně
žádoucí - .dohled" (supervize) nebo terapeutický doprovod, resp. práce ve
skupinách (např. bálintovských). Obecně je třeba klást podstatně větší důraz na
další vzdělání, zvyšování kvalifikace a kontinuální výchovu zpovědníků (na péči
o růst osobnosti a osobní kompetentnosti; teologicko-spirituální kompetence;
kompetence v humanitních vědách i v praktickém životě) a nabízet jim
pomoc zaměřenou na zpracování zkušeností a zpětných otázek při zpovědích. Bylo
by možné si představit diecézní středisko (.útočiště") pro zpovědí
traumatizované penitenty a zpovědníky. Tak by se dalo předem zabránit mnohému
pastoračnímu diletantismu a odvrátit škody páchané na svátosti pokání i na
zúčastněných lidech.
18. Leckerému
zpovědníkovi by měla být zpovědní jurisdikce vlídně, ale rozhodně odňata. Kdo
je vlastně zodpovědný za škody, zaviněné psychicky nezpůsobilými zpovědníky?
Kdo odpovídá za oficiálně trpěné praktiky fundamentalistických skupin, které
zbavují svéprávnosti duše lidí - zejména též mladých?
19. Zahraniční
kněží, kteří konají zpovědní službu v německých obcích, mají k tomu
být připravováni zvláštním způsobem.
20. V problémových
situacích (např. nový sňatek rozvedených) by měla být i ze strany biskupů
umožněna schůdná pastorace (srv. např. Pastorační zásady hornorýnských biskupů,
k nimž se připojili i další biskupové!). Jednání, které klade nadměrné
požadavky na duchovního správce i na dotyčného konkrétního člověka, nikomu
neprospěje. Je veřejným tajemstvím, že penitenti s tímto problémem
většinou dostávají rozhřešení - proti oficiálnímu ustanovení. Záleží jen na
tom, kterého zpovědníka vyhledají. Nepoškozujeme trvale touto dvojí strategií
věrohodnost církve? Toto je také jedna z nesnází zejména mladých kněží!
21. Biskupové jako
nejvyšší pastýři s nejzazší zodpovědností by se asi tu a tam měli sami
posadit do zpovědnice (pokud možno na poutních místech), ne kvůli senzaci, ale
aby si udělali obrázek o tom, co se zde děje.
22. Duch boží vane,
kde chce. Dovolme si znovu uvážit, zda praxe tzv. laických zpovědí, jak je
známe z dřívějších staletí, by nemohla být pokládána za svátostné dění.
Pořadatelé kurzu: Dr. Georg Beirer, Bamberk; P. Benedikt Grimm OFM,
Vierzehnheiligen, Prof.
Dr. Karl Schlemmer, Pasov. Z .Anzeiger für die
Seelsorge" 2/1995 přeložila Zdeňka Munzarová.
Poslední komentáře