V Římě v březnu t. r. skončila Generální
kongregace Tovaryšstva Ježíšova, v pořadí 34. během 450 let existence
řádu. V jejím průběhu byl přijat pozoruhodný dokument, překvapující
otevřeností a vstřícností v dnešní době, kdy zaznamenáváme tak málo
signálů ze strany oficiálních církevních institucí k dialogu a naslouchání
druhým. Jedná se o rezoluci o postavení ženy ve společnosti, církvi a
Tovaryšstvu. Obsah dokumentu lze shrnout do následujících bodů:
1) Nelze popřít, že během dějin docházelo k diskriminaci
žen ve společnosti i v církvi. Dochází k ní i dnes. Tento postoj je
zakořeněn do ekonomických, sociálních i náboženských struktur naší společnosti.
I jezuité se v minulosti podíleli na tomto postoji, .vydávajíce jej za potvrzený Bohem", a
dnes jej hluboce litují.
2) Jezuité chtějí na základě rovnosti stvoření (Gn
1,27) a Ježíšova vztahu k ženám podporovat plnoprávnost žen ve všech
složkách života. Uvědomují si, že by svou službu bez jejich pomoci nemohli
vykonávat. Nechtějí mluvit jejich jménem, ovšem .můžeme mluvit o tom, co jsme se naučili o nich, o nás
samých a o našich vztazích s nimi".
3) Všichni jezuité jsou vyzváni, aby .NASLOUCHALI odvážně a
citlivě zkušenostem žen. Mnohé z nich necítí, že jim muži naslouchají. (. . .) Bez tohoto naslouchání
by se žádná akce v této oblasti, ač by byla míněna jakkoli dobře, nedotkla
skutečných potřeb žen, potvrdila by mužskou blahovůli a
- 40. strana podpořila by dominantní postavení mužů. Naslouchání v duchu
přátelství a rovnosti je nejkonkrétnějším způsobem, jak reagovat, a je dokonce
základem naší odvážné účasti na reformě nespravedlivých struktur".
4) Všichni jezuité jsou vyzváni jako jednotlivci i
instituce, aby vyjádřili s ženami svou solidaritu, např. následujícím způsobem:
a) ve školách a
univerzitách vyučovat v duchu rovnosti mezi muži i ženami
b) podpora určitým
proudům osvobozujícím ženy, povzbuzování ke vstupu do politického a sociálního
života
c) vystupovat proti
násilí páchanému na ženách
d) vhodná je přítomnost
žen ve službách jezuitských institucí, nevyjímaje službu vzdělávání a formace
e) mnohé z kroků
podniknutých na celém světě tímto směrem nelze opustit, ale je třeba je
rozšířit
5) Tovaryšstvo .děkuje za vše, co bylo již vykonáno, často za cenu
velké námahy, při vytváření spravedlivějších vztahů mezi muži a ženami.
Děkujeme ženám za příklad, který dávaly a dávají. Děkujeme zejména řeholnicím,
kterým se cítíme zvlášť blízko a které byly průkopnicemi v mnoha oblastech
při svém poslání pro spravedlnost a mír. (. . .) V Tovaryšstvu se chceme zejména věnovat
zřetelnějšímu a jasnějšímu způsobu vyjádření této solidarity s ženami. To by
mělo tvořit nedílnou součást našeho poslání. (. . .) Víme, že rozumná a nadšená podpora uctivému
smíření může vyplývat jen z toho, že náš Bůh lásky a spravedlnosti všechno
smiřuje a slibuje svět, v němž už není rozdíl mezi židem a pohanem,
otrokem a svobodným, mužem a ženou (Ga 3,28).
8) Text obsahuje četné úseky, které lze chápat ve vztahu ke
kněžství žen.
.Tato otázka nebyla probírána," upřesnil José Maria
Devera, mluvčí kongregace. .Ovšem určitá
část jezuitů se staví ke službám žen kladně. Není jich však většina." Církev je
společností s neustálým vývojem a .nikdo neví, kam tyto změny povedou".
Jezuité jsou .otevřeni" každému vývoji.
Podle Le Nouveau Quotidien 25. - 26. mars 95 (francouzský překlad
dokumentu) zpracoval Pavel Podorebský
Poslední komentáře