Všeobecný úvod k Římskému misálu (odst. 18)
stanovuje, že .způsob pronášení různých textů" má odpovídat jejich druhu,
způsobu slavení či slavnostnosti shromáždění. Rovněž je třeba dbát na povahu
jazyka a národní osobitost. Tento pokyn dává velkou volnost a zároveň klade
jisté nároky na liturgické vzdělání a cit těch, kteří liturgii připravují.
Zpěv je vřele doporučován. Máme-li však např. volit, zda
zpívat Gloria či Krédo, pak má pochopitelně Gloria přednost. Je svým původem
zpěvem chvály. (Jeho zpěv patří všemu lidu, je lépe jej zpívat vcelku.) Krédo
naproti tomu je původně křestním vyznáním víry, obsahujícím (ve své
Nicejskocařihradské podobě) teologické formulace prvních ekumenických koncilů,
a je pro ně proto přiměřenější recitace. To však nevylučuje výjimečně Krédo o
slavnostních příležitostech zpívat, neboť je zároveň boží oslavou. Podobně by např. responsoriální žalm měl být
zpíván vždy, kdy je to možné (pokud je výjimečně recitován, pak souvisle, bez
responsoria, které je určeno právě ke zpěvu).
Modlitba Otče náš si naopak svým charakterem zasluhuje
spíše recitaci. Používat při liturgii
různé .mše", komponované v minulých staletích a mající často velkou
hodnotu hudební, se dnes nedoporučuje. Nesplňují základní požadavek liturgické
reformy - umožnit činnou účast celé shromážděné obce. Jsou navíc sestaveny pro liturgii jinak
uspořádanou. To však nevylučuje jejich použití např. při koncertech duchovní
hudby.
Lidové mešní písně v našem prostoru sehrály v minulosti
významnou roli, neboť přibližovaly liturgické dění věřícím, kteří většinou
nerozuměli latině. Dnes u nás používané
kancionály však mají velmi různou liturgickou kvalitu. Bohužel se stále
používají (a vydávají!) takové, které liturgickou reformu v mnohém
bojkotují.
Např. v kancionálu vydaném ČKCh v r. 1984 (s
církevním schválením, 19 let po koncilu) je píseň č. 829 .Ejhle oltář
Hospodinův září". Je zde zařazena sloka nadepsaná .Po ,tajemství víry‚", ačkoli
liturgické předpisy nepřipouštějí takto přerušovat nebo dokonce překrývat
eucharistickou modlitbu. Navíc v této
písni výrazy jako .slovo zázračné kněz vyslovil" nebo .jenž se v způsob
chleba, vína skryl" hraničí z herezí. Taková píseň namísto toho, aby k podstatě
liturgie přibližovala, od ní odvádí.
Vysoce je třeba naproti tomu hodnotit .Mešní zpěvy" vydané
Českou liturgickou komisí v r. 1990. Nejenže neobsahují teologické
nedomyšlenosti, ale je tu navíc potěšitelný ekumenický zřetel, se kterým byly
zpěvy vybírány.
Poslední komentáře