Čtvrtý mešní kánon pokoncilní liturgie byl odpočátku
koncipován s ekumenickým zřetelem a skutečně stále roste jeho ekumenický
význam. Namísto původního záměru prostě převzít alexandrijskou anaforu sv.
Basila byl vytvořen kánon nový, spojující východní antiochenskou tradici s tradicí
západní. Z východní tradice byla převzata anamneze dějin spásy a epikleze,
obětní formulace však odrážejí západní pojetí reálné přítomnosti a fixaci na moment
proměňování. To působí určité těžkosti jak v rámci katolické teologie, tak
v ekumenickém rozhovoru - proto je čtvrtý kánon na jedné straně ekumenicky
široce akceptován, na druhé straně však v katolické církvi i mimo ni lze
pozorovat pokusy o jeho úpravu.
Teologické námitky se týkají obětní formule, kde se z prosby
o účast na oběti Kristově stalo přinášení jeho těla a krve církví. Námitky jsou
však vznášeny i proti literární struktuře, protože anamnetické chválení Božích skutků
k naší spáse je přerušováno zpěvem Sanctus, epiklezí k proměňování a
aklamací po proměňování. Proto se navrhuje, aby bylo možno Sanctus případně
vypustit, jak to mají některé staré liturgie, spojit epikletické prvky v jednu
epiklezi před přijímáním a aklamaci věřících přesunout až na závěr anamnetické
chvály. Nejjednodušší a liturgicky zřejmě nejlepší je nahradit aklamaci dvojím
Amen po slovech ustanovení, jak je to ve východních liturgiích obvyklé. Některé
méně významné přímluvy by bylo možno z kánonu příležitostně vypustit,
popř. je aktualizovat vzhledem k situaci konkrétního slavení.
Tyto návrhy jsou realizovány v neoficiálních
liturgiích ekumenických kruhů. A Common
Eucharistic Prayer, vypracovaná neoficiálním ekumenickým kruhem v USA,
byla doporučena v metodistických, luteránských, presbyteriánských a
sjednocených církvích a r. 1979 ji převzali i američtí anglikáni jako jednu z možných
forem. V modifikované nebo i nezměněné podobě přejaly čvrtý kánon i
ekumenické a liturgické kruhy a společenství v Evropě. Vedle Limské liturgie a Jakubovy liturgie,
jíž stojí velmi blízko, je tak čtvrtá eucharistická modlitba významným
činitelem na cestě k budoucí ekumenické liturgii křesťanských církví.
Podle Irmgard Pahlové zpracoval -jv-
Poslední komentáře