Nové
přikázání je založeno na Boží záchraně člověka ze soudu. Přichází současně
s evangeliem a žádá sebeobětování v lásce. Přikázání Stvořitelova přicházejí v sebezjevení
Stvořitele všem lidem a žádají od nich, aby se angažovali pro zachování všeho
lidského života a zkrocení zla spravedlivou mocí.Přitom je třeba rozlišovat
spravedlnost v lidském soužití od spravedlnosti Boží, která se věřícím
udílí v evangeliu.
Podobně jako ve SZ jsou přikázání Stvořitele a Uchovatele
pojata i do novozákonních napomenutí. Např. v horském kázání je převzato
jako Ježíšovo shrnutí Zákona a proroků pravidlo známé mnoha národům: Jak byste
chtěli, aby lidé jednali s vámi, tak vy ve všem jednejte s nimi (Mt
7,12). Mezi napomenutí novozákonních listů jsou pojaty mnohé etické pokyny,
rozšířené v židovskohelénském světě a v helénské populární filozofii.
Platí to např. o katalozích ctností a
neřestí, přičemž Pavel předpokládá, že Boží zákon je napsán do srdce všech lidí
(Ř 2,15). Jen odtud má smysl napomenutí křesťanům, že mají vést takový život,
aby neměli u nekřesťanů špatnou pověst. I
pohanská politická moc je v novozákonních napomenutích několikrát výslovně
uznána za Bohem zřízenou moc a požaduje se poslušnost vůči ní. Stejně jako převzetí kanaanejských právních
řádů do SZ bylo i převzetí etických norem helénistického světa mezi novozákonní
napomenutí kritickým aktem. Všelidsky platné požadavky Boha Stvořitele byly
zbaveny deformací, které je postihly v důsledku přizpůsobení lidským
žádostem sebespravedlnosti. Pavel např.
ostře odmítl homosexuální styk (Ř 1,26), ačkoliv helénistický svět proti němu
mnoho nenamítal. Ani ve výpovědích o uznání pohanské politické moci jako Božího
zřízení (Ř 13, 1-7) nechybí kritický moment.
Vždyť měřítkem, jemuž jednání světské moci podléhá, je rozlišování dobrého
a zlého.
Současně je však vztah mezi novým přikázáním a přikázáními
Stvořitelovými jiný než mezi ním a SZ. Starozákonní zákon byl založen na Božím vysvobození
Izraele z Egypta a na zaslíbení pozemské země a zachování v ní. Nové
přikázání však má základ v příchodu budoucí Boží vlády, která není z tohoto
světa, ale bude tento svět soudit a přinese nové stvoření. Jinými slovy: Základem nového přikázání je
vyvýšení ukřižovaného Krista, jemuž je předána moc nade vším a který prosadí a
uskuteční Boží království. Zatímco
izraelské putování do zaslíbené země provázely války, stal se příchod Boží moci
v utrpení bezbranného Krista. Zatímco Izrael hájil svou existenci pouze
stále novými krvavými válkami, začíná Boží vláda bezmocí, bude naplněna bez
použití lidské síly a ukončí všechny války.
To znamená, že v novozákonních napomenutích nejde pouze o kritický
výběr z toho, co Bůh Stvořitel žádá od všech lidí a co oni nepochopili
nebo zneužili. Je zde naopak zřetelné napětí mezi příkazem k zachování
života a novým přikázáním. Vždyť v prvním jde o zachování tohoto světa,
kdežto druhé vychází z budoucího konce světa. Tento protiklad je
zásadnější než - 50. strana protiklad mezi Izraelem a právními řády a kultem
jeho okolí. Zde stojí proti všem pozemským královstvím království, které není z tohoto
světa, ale vtrhne do všech pozemských království a přivodí jejich konec. Teprve
na základě Ježíšova kříže a vzkříšení je poznatelná hloubka nepřátelství tohoto
světa vůči Bohu a nezměrnost paradoxie toho, že Bůh uchovává svět i přes jeho
nepřátelství a propadlost soudu. Proto věřícím v Krista platí dvojí Boží
přikázání. Již dříve platná přikázání Stvořitelova a nové přikázání Vykupitele. Až do konce světa budou platiti obě
přikázání. Vždyť tentýž Bůh stvořil i vykoupil svět. Víra v Krista
poznává, že trpělivost Boha Stvořitele už byla určována láskou, která se pak
zjevila v Ježíši Kristu, a že Boží utrpení působené lidstvem nebylo
omezeno na Kristův kříž, ale začalo už dávno snášením lidského nepřátelství.
Obě přikázání se však nekryjí, ale je mezi nimi napětí.
Na jedné straně platí křesťanům jako všem ostatním lidem
přikázání Boha Stvořitele a Uchovatele. Se všemi ostatními nesou zodpovědnost
za zachování bližních, věřících i nevěřících. Nemodlí se pouze za denní chléb a
pokojný život pro křesťany, ale za chléb a pokoj pro lidstvo, a nezápasí
aktivně pouze o sebezáchovu, ale o ukojení hladu a odstranění nespravedlnosti a
nepokoje v celém lidstvu. To současně znamená odpovědnost za správné
užívání politické moci. Tato odpovědnost nemůže být omezena pouze na poslušnost
existujícímu politickému zřízení. Již ve vázanosti této poslušnosti na dobro přikázané
Bohem je obsažen příkaz neposlušnosti politickým zřízením, která se protiví
Bohu a tím i odpovědnost za správné užívání politické moci. Na druhé straně však věřícím platí Ježíšova
přikázání, jak jsou shrnuta zvláště v Kázání na hoře - přikázání, jimiž
jsou křesťané vyňati ze samozřejmosti, s níž se jinak užívá světských
právních řádů a politické moci pro zachování vlastního života. Poté, co Ježíš
povolal své učedníky z jejich rodin, povolání a statků k následování -
tj. z toho, co Bůh Stvořitel a Uchovatel poskytoval a chránil -, je i pro
křesťany navždy otřesena samozřejmost, s níž se člověk zajišťuje ve světských
řádech. Proti právu na vlastnictví stojí Ježíšův požadavek: .Kdo tě prosí, tomu
dej." (Mt 5,42) Proti právu na sebeobranu stojí Ježíšovo přikázání neodporovat
zlu: .Kdo tě uhodí do pravé tváře, tomu nastav i druhou." (Mt 5,39) V Ježíšově
chování ani v jeho pokynech učedníkům nenajdeme žádné instrukce pro
užívání moci, kterou dal Bůh politickým mocnostem a také Izraeli k sebezáchově.
Naopak poslušnost vůči novému přikázání se nakonec děje zřeknutím
sebezachování, totiž v bezbranné sebeoběti lásky. Zatímco Stvořitelova
přikázání jsou základem - 51. strana právních řádů chránících život,
manželství, rodinu, práci a majetek, nové přikázání lásky přineslo do lidského
soužití velmi neregulérní moment. Proto
je věřící přikázáními Boha Vykupitele a Stvořitele postaven před dvě protikladné
otázky:
Nestane se spásná zvěst o ukřižovaném Kristu nevěrohodnou,
není-li zvěstována právě tak bezbranně, jako se nechal Ježíš bezbranně a bez
odporu vést na kříž? Není křesťanům i v dobách pronásledování zakázáno
sáhnout pro svou záchranu k násilí?
A na druhé straně: nezíská zlo na světě převahu,
nebudou-li se křesťané podílet na spravedlivém užívání politické moci ke
spoutání zla a nebudou-li pomáhat utiskovaným v jejich zápase proti
utlačovatelům? Celými dějinami církve se
v nejrůznějších variacích táhnou pokusy odstranit anebo oslabit rozdíl
mezi přikázáními k zachování života a novým přikázáním. Jejich určitá harmonizace začala už v etických
instrukcích pozdních novozákonních listů. V jejich napomenutích pro vztah
muže a ženy, dětí a rodičů, otroků a pánů, a pro vztah k politické moci
neznějí ani Ježíšovy radikální požadavky opustit všechno kvůli následování, i
ženu a rodinu, ani závazek ke změně nespravedlivých sociálních a politických
řádů. Děly se i pokusy o překonání napětí mezi oběma přikázáními jednostranným
zdůrazněním jednoho a odpovídajícím oslabením druhého. To se dělo na jedné straně
užíváním politické moci nejen k zachování lidského života v nejširším
smyslu, ale i k zachování a šíření církve. Na druhé straně tomu odpovídala
asketická hnutí, která chtěla hájit neomezenou platnost nového přikázání, odmítala
proto užívání násilí a přenechala politickou moc více méně jí samotné.
Avšak přes všechna oslabování a harmonizace se nakonec
vždy prosadil elementární rozpor mezi přikázáními Boha Stvořitele a Boha
Vykupitele. Neodstranila jej ani
institucionalizace světských a duchovních povolání a úřadů. Protože každému
člověku, jak držiteli politické moci, tak od světa odvrácenému asketovi, platí
obě přikázání. I odmítnutí politické odpovědnosti je rozhodnutí s politickými
důsledky. Rozhodující je, aby v křesťanstvu zůstalo stále živé vědomí
napětí mezi těmito Božími požadavky. To, že se obě přikázání nekryjí, staví
věřícího ve zvláštní míře před rozhodnutí. Současná platnost obou těchto
navzájem se neshodujících přikázání nevytyčuje cestu konkrétní poslušnosti, ale
ukládá ji křesťanovu rozhodnutí. To nemůže být odňato logickými dedukcemi z obou
přikázání, ale musí je stále znovu zvažovat a uskutečňovat v historické
odpovědnosti k oběma přikázáním.
Při tomto rozhodování je třeba zvláště zvážit následující
hlediska:a/ Napětí mezi přikázáními Stvořitele a novým přikázáním není
nadčasová dialektika, ale je charakterizováno tendencí Božího řízení světa k uskutečnění
Božího království a tím ke konci světa. Rozhodování věřících mezi těmito přikázáními
je tedy rozhodováním v tomto světě vstříc přicházejícímu Pánu. Přítomné rozhodnutí má určovat především
očekávání Přicházejícího a vzpomínka na jeho historický čin spásy. b/ Protože zachování světa má svou příčinu v téže
Boží lásce jako spasení v Kristu, nelze užívání politické moci oddělit od
přikázání lásky. Ochrana, soud a trestání se sice dějí jinými prostředky, než
jaké požaduje Ježíšův příkaz neodporovat zlému. Vykonávání politické moci
křesťany však má sloužit především blahu jejich bližních, nikoli jejich
sebezáchově. Přitom se má Boží láska projevit mírným a trpělivým užíváním moci,
pamatujícím i na dobro a spásu toho, kdo poruší zákon. c/ To, že cestu poslušnosti je třeba stále
znovu hledat v proměnách sociálních a politických událostí mezi oběma
Božími přikázáními, neznamená, že by křesťanská etika byla jen formální etika,
žádající poslušnost vůči Bohu a neříkající, v čem tato poslušnost spočívá.
Protože přikázání Stvořitele i Vykupitele jsou dána v obsahově určitých
příkazech a zákazech, je to jistě materiální etika. Není ovšem možné udělat z ní
uzavřený materiální systém, z něhož by bylo lze odvodit komplexní
kazuistiku, v níž by byla do podrobností stanovena Bohem přikázaná
rozhodnutí. V novozákonních spisech se sice příležitostně nacházejí náběhy
ke kazuistickému výkladu Božích přikázání, jako např. údaje o výjimkách z Ježíšova
absolutního zákazu rozvodu v dodatku Mt 5,32 .kromě případu smilstva" a v pavlovských
vysvětlivkách 1 K 7, 12-16 o manželství mezi křesťany a pohany. Ale
takovéto údaje jsou ve srovnání se SZ v novozákonních spisech nápadně
řídké. Stejně snadno, jako lze zásadně vymezit
vztah mezi Božím království a Božím řízením světa, jakož i Kristovým
královstvím a Kristovým kralováním nade vším, lze snadno zásadně vymezit
vztah mezi novým přikázáním a přikázáními Stvořitele a Uchovatele. Jinou
otázkou však je konkrétní
historická poslušnost. (ED 456-459) přeložil -jv-Edmund Schlink (1903-1984), studium
přírodních věd a teologie, docentem v Bethelu, farář v Bielefeldu,
vedoucí westfálského kazatelského semináře, vedoucí představitel Vyznávající
církve v Hessensku a Vestfálsku, 1946 profesor teologie v Heidelbergu,
ředitel ekumenického institutu tamní university, oficiální delegát Evangelické
církve Německa na II. vatikánském koncilu, člen a později evangelický
představitel katol.-evang. pracovního kruhu v Německu. Významně se podílel na teologické práci SRC v šedesátých
letech. Jeho strukturální hledisko
umožňuje nově ocenit teologický přínos různých církví. V teologii vycházel
z Kristova aktuálního jednání dnes a očekávání Kristova příchodu. Dobrým
úvodem do jeho myšlení je sborník přednášek Der kommende Christus und die
kirchlichen Traditionen, Göttingen 1961.
Spoluvydavetel Kerygma und Dogma a Oekumenische Rundschau. Účastník konferencí
SRC v Amsterodamu, Evanstonu, New Delhi.
Poslední komentáře