Když jsem k vám před dvanácti lety přišel, katedrála
svou velikostí stačila, aby se do ní shromáždění křesťané vešli. V okamžiku,
kdy vás opouštím, nemůže katedrála již pojmout ty, kteří přišli z daleka.
Velké množství lidí stojí venku, věřící spolu s nevěřícími. Děkuji i těm,
kdo nevěří a přišli. Kritickou pozornost nevěřících nelze usmlouvat. Udržuje
vědomí křesťanů bdělé pro evangelium. Těšíme se z mnohostrannosti našeho
setkání. Potřebujeme se navzájem, abychom mohli žít tvůrčím způsobem. (. . .) Nemějte v sobě
nenávist. Ať ve vás není násilí. Lidské srdce není stvořeno k tomu, aby
nenávidělo. Stačí, že Bůh je zarmoucen, když je v Japonsku zemětřesení,
když se v Čečensku lidé vraždí, když nočními předměstími bloumají mladí
lidé bez práce. Neplačte! Tento den je dnem svátku a radosti. Vlna důvěry a solidarity, kterou nejrůznější
lidé vyprovokovali, se stala příslibem naděje. Událost, ke které došlo,
odhalila hluboká očekávání, existující ve společnosti stejně jako v církvi.
Čekání na svobodu slova, na právo na odlišnost, na respektování hodnoty
jednotlivce, na demokracii. Tyto hodnoty
mnozí podporují a očekávají, zatímco odpovědní často jednají, aniž by brali
zřetel na člověka. Apoštol Pavel vyzývá každého, aby přijal svůj díl
zodpovědnosti.
Kristovo tělo není dokonalé, pokud existují bariéry mezi
lidmi nebo dokonce mezi křesťany, pokud všichni, kdo jsou posilováni jedním
Duchem, nedojdou pravého ocenění v bratrské lásce. Kristovo tělo, které v tomto
okamžiku tvoříte, je místem soucítění a především sdílení. Když trpí jeden
člen, sdílejí jeho utrpení všichni členové. Když je jeden poctěn, všichni se
radují. Všichni zde shromáždění, vy
dáváte Božímu lidu budoucnost. Vy jste Kristovým tělem. Každý svým dílem jsme
částí tohoto těla. Je za něj zodpovědný každý na svém místě. A tato
zodpovědnost Božího lidu je posláním člověka. Lukášovo evangelium nás upomíná,
že je to Kristovo poslání, a toto poslání přichází od Boha. Toto poslání nikdo
nevlastní, ani jej nikdo nemůže zabavit. Každý pokřtěný je nositelem tohoto
poslání ve společenství svatého Ducha.
To, co jsem s vámi zažil v diecézi Évreux, co
jsem zažil i na jiných místech při různých příležitostech a za různých
okolností, mi zřetelně ukazuje, že tato Kristova slova jsou jedinou cestou
zvěstování. Každá křesťanka, každý - 62. strana křesťan, každé společenství,
každá církev, která nemá jako prioritu člověka v nouzi, nemá šanci, že jí
bude nasloucháno jako poslu radostné zvěsti.
Žádný člověk, žádné společenství, žádná církev, která se nejprve a
především nechová sestersky a bratrsky ke každému člověku, nemůže najít cestu k jeho
srdci, k onomu tajemnému místu, které přijímá radostnou zvěst. Co se mne týče, ve společenství s církví
budu pokračovat na své cestě, abych chudým zvěstoval radostnou zvěst.
Evangelium je poselstvím svobody a lásky. Zvěstovat Boha v dnešní
době znamená bránit svobodu člověka. Svoboda být opravdově člověkem rovněž znamená
žít solidaritou a především být hlasem těch, kteří žádný hlas nemají.
Nalézáme sami sebe v Ježíši, který je vyloučený.
Paradoxním způsobem je to on, v němž se otevírá budoucnost, vkořeněná do
naděje. Církev musí být církví vyloučených a nikoli tou, která vylučuje.
Kristus na svém těle zakusil tuto cestu, cestu opuštěnosti, nespravedlivého
odsouzení, vyloučení. Cesta vzkříšení, při níž se otevřely široce do světa
brány naděje, přináší hodiny radosti, něhy, pokoje, nepřemožitelné naděje.
Vlna důvěry a solidarity, která se dnes vytvořila, se nesmí
zhroutit. Nemůžeme zůstat stát se zkříženýma rukama. Když se lid chápe slova,
otevírají se nové cesty, vznikají iniciativy. Když se lid chápe slova,
přestává vládnout strach a bázeň, ale všude se šíří nová energie.
přel. Pavel Podorebský
Poslední komentáře