Bytostná potřeba bližních
Člověk je stvořen jako tvor společenský, proto bližní pro
něho má znamenat a znamená někoho neméně důležitého, než je on sám. Jinak
řečeno: všichni jsme už svou stvořenou přirozeností povoláni být někomu
bližními, protože bez bližního nebude zralého já. Praktickou školou takového
povolání je např. manželství. Možná je
manželství dokonce nejlepší protilátkou proti viróze fundamentalistických
ideologizací. A opravdu, mnohé se na tomto modelu může člověk naučit; i
porozumění povolání k ekumenické práci, o které věříme, že je úkolem mezi
nejzávažnějšími: sám Pán o to naléhavě prosil.
Hodnota z nejvyšších
Jak dosvědčuje Janovo evangelium, jednota mezi jeho
učedníky ležela Ježíšovi velice na srdci; je o tom řeč i ve chvílích, kdy se
Janův Ježíš loučí se světem; patří tedy jaksi k Ježíšově závěti. Podobně
jako jeho přání učinit jeho sebevydanost znamením jeho památky. Tehdy ovšem šlo
o jednotu několika učedníků, přesto byla Ježíšovi vzácná ne méně než jeho
vlastní jednota s Otcem; tím spíš by dnes Ježíš naléhal, aby přátelství
mezi jeho učedníky se neomezovala konfesně, ale aby ta přátelství stavěla mosty
přes neustále vznikající roztržky a propasti.
Jednota, uniformita
Každý, kdo už prožil aspoň jedinou krizi svého manželství,
dobře rozumí, oč jde v jednotě skutečných lidských bytostí; ví ovšem také,
oč naopak v zájmu církví ani v zájmu jednotlivce jít nemá: nejde tu
ani o levné iluze bezzubé lásky, ani o despotické umlčení každé opozice.
Manželství láskyplně funguje jen tam, kde muž je mužem a žena je ženou, kde
tato radikální různost je vítána, nikoli zastírána, kde každý z partnerů
vyznává, že sám je ze své podstaty celku lidského poslání nedostačivý, ale s milovaným
Ty se odváží i překročit svůj stín a hle - v jednotě s jinakou
bytostí to opravdu dokáže, taková jednota různých je dokonce i plodná. Nic
pozititivního se však nestane, pokud se jinakost druhého přijímá nekriticky,
tedy nesoudně, s apriorními pro nebo proti. Ne vždy a ne ve všem má přece
kdokoli z nás pravdu, je třeba to znovu a znovu posuzovat. Ale také:
Neshoduje-li se partner se mnou v některé věci, pravdu může mít i on,
nikoli já. Také mezicírkevní jednota je
všechno jiné než produkce žáčků, kteří unisono zpívají podle pokynů nějakého
veleučitele, jen na pokyn se usmívají a na jiný pokyn se všichni naráz
rozpláčí, zdánlivě jedno tělo, jedna duše, jeden družinový pokřik, ve
skutečnosti jen masa nebo dav stmelený strachem z okřikování a vedený
drilem. V takové pseudojednotě není pro Ducha místo, tam nelze milovat,
tam lze jen vydržet.
Jednota různosti
Jednota nevznikne drilem stereotypů pod taktovkou tak či
onak nejsilnějšího. Nevznikne trestáním
odchylek, jako kdyby ty odchylky prokazovaly neúctu k autoritě; jednota je
smířením různosti bytostí, smířením chtěným - 20. strana a jako hodnota ctěným.
Každý zralý člověk totiž s jistotou ví, že skutečná odlišnost dvou bytostí
jejich lásce nepřekáží, ale spíš ji podporuje, ne-li vůbec podmiňuje. Každý
manžel také ví, že láskyplná jednota bytostí je všechno jiné než infantilní
uniformita. Jednota dospělých je dynamické tajemství. Nevznikne zakrytím nebo smazáním rozdílů v názorech,
přesvědčeních, postojích a výkonech, ale jejich trpělivým a šťastným smiřováním, hledáním
a nalézáním společného úběžníku, kam my různí v poctivosti a pravdě
skutečně můžeme mířit spolu.
Konflikty různosti
Kde už je jednota skutečností, tam i konflikty dostávají
jiný význam. Jestliže v domácnosti věřících křesťanů resp. v církevní
obci dochází ke střetům, k různému nazírání, neznamená to ještě nic víc,
než že toto společenství skutečně žije. Jen mrtví na hřbitově se vzájemně
neliší svými názory a nároky. Každé skutečně zrající společenství se prodírá ke
své zralosti krizemi a ne všechny krize budou úspěšné. Také Petr musel dojít ke
zralejšímu vztahu k Ježíši vzkříšenému až těžkou zkušeností svého
totálního selhání na nádvoří velekněze ve své chvilkové osamělosti; jen tím se
stal také schopným posloužit sjednocování svých bratří. A také naopak: kde
každý jinak běžný konflikt znamená vždy bouři obhajování nebo potřebu
protiútoku všemi prostředky, tam o jednotu nejde, tam se buď ještě ani
nenarodila, anebo už umřela. Manželé se smějí kritizovat, pokud se ještě
milují. Ztratí-li se pravda jejich vztahu, je kritika nejen ne-plodná, ale i
nebezpečná, destruuje.
Opravdu si vážíme partnerské různosti?
Obtíž sjednocování a někdy i ztroskotání už darované
jednoty tkví často v tom, že odlišnost partnera a priori neceníme,
obejdeme se prý bez ní. Lze to snadno a podrobně studovat na vývoji
společnosti, ve které se mění statut ženy. Tak např. žena to nemá obvykle v církvi
lehké, muži si prý stačí.
(Netřeba naslouchat feministkám, postačí dívat se do
rejstříků teologické literatury, do církevních úřadoven, má-li žena opravdu
statut bytosti s mužem sjednocené křtem, anebo je tvorem spíš trpěným.) Nejde totiž
zdaleka jen o to, aby směly být ordinovány podobně jako mohou být se
samozřejmostí ordinováni muži. Jde o cosi mnohem vážnějšího: o vliv na
církevní život ve všech jeho vrstvách. Kde tento vliv neexistuje, tam
je lidství takových společenství časem mrzačeno do osudných jednostranností.
Příliš dlouho odmítáme naslouchat božímu slovu v Písmu,
které vidí člověka jako stvořenou polaritu muže a ženy. Příkladů zná každý
dost: Kde se odpírá ženě její přirozená nezastupitelnost, tam za čas kvete zbabělost,
změkčilost a zženštilost mužů. (Dobře to ukazují např. dějiny spiritualit po
radikálním řezu Řehoře VII.)
Má-li se jednota mezi mužem a ženou opět stát zvoucím
znamením vztahu mezi Kristem a církví, je třeba učit se vážit si této polarity
jak v lidské historii (včetně historie církví), tak v lidské
společnosti (včetně společnosti zvané církev) a v boholidském obcování
(včetně přiměřených forem liturgických).
Aby mohla pravá ženskost lidsky autentizovat i teologii, duchovní vedení
v církvi, církevní kult a další potřebné role katolických mužů, musí tu
jinakost žen muži pokorně postrádat.
Pak porozumí katoličtí teologové i tomu, že absence
teologických kontaktů mezi církvemi pauperizuje i je samé. Dokážeme-li uznat
svou lidskou nedostačivost bez komplementárních příspěvků od těch .jiných" žen
či mužů, můžeme pak pochopit i nedostačivost své vlastní církevní tradice. Ať
je sebevíce úctyhodná, sebevíce životaschopná, sebevíce Bohem milovaná a vyznamenávaná
přízní dějin, potřebuje komplementární dary, kterými disponují jen ty tradice
další, protože ji nesou dějinami lidé, z principu nedostačiví, jakmile
jsou omezeni jen na sebe samé.
Láska se vtělila, i jednota je vtělená
Nejen z přirozených, ale i z nadpřirozených
důvodů vidí věřící manžel ve své manželce znamení blízkosti milujícího Boha, a
to nejen v dobách, kdy si oba dobře rozumí. Ano, právě v době, kdy
prvotní zamilovanost dávno odezněla, kdy ten kdysi naprosto nepostradatelný,
dnes už ovšem všelijak obtížný a možná občas jakoby nesnesitelný partner spíš na
prvý pohled v úředních povinnostech ordinovaného partnera překáží, právě
tehdy je převzácným znamením tajemného partnerství mezi Kristem a církví. Také
jednota mezi konfesemi není a nikdy nebude něčím ukořistěným jednou provždy,
musí se pokorně a v naději znovu a znovu budovat. Nesmí nás překvapit, že láska
vtělená je jaksi málo odolná oproti lásce ve světě ideálů; láska vtělená je z principu
křehká, někdy dokonce umírá, jak vidíme na kříži. Podobně to platí i o jednotě
(i to vidíme na kříži, svědectví evangelisty si všímá Ježíšova křiku!). Ale to
je právě to mysterium: ač vtělené umírá doopravdy, je doopravdy vzkříšeno.
Autentická láska
Církev Krista zajisté miluje. Dějiny však dokazují, že
svou lásku ke Kristu dává církev najevo někdy i prapodivnými postoji; někdy
trucuje, někdy je slepá, někdy vnucuje Kristu svou vůli, pokouší se jej
vydírat, jindy zase koupit; někdy jej v jeho autentických nárocích ohavně
ignoruje, jindy jej na čas dokonce opouští, okouzlena zjevem jiného pána či
iluzí jiných pořádků; ne vždy se pak vrací kající. . . Zkrátka: je ta .Kristova nevěsta"
právě taková, jak to známe od své vlastní manželky a jak to zakouší i naše
manželky od nás. Kdo sám nezápasil o jednotu s živým člověkem, obvykle
tyto neslavné partie církevních dějin buď kamufluje, anebo nekriticky hájí. Tím
ovšem ztrácí možnost něco se z dějin naučit a dělá pak .tvrdošíjně" tytéž chyby,
které udělali jeho barvoslepí předchůdci.
Trucující manželka
Manželka je pro poslání manžela angažovaného v církvi
velkým darem dokonce i tehdy, kdy už změnila svůj původně snad romantický
souhlas s takovým povoláním svého manžela a dnes už jen láteří. I tak zůstává
pro ordinovaného i pro jeho obec božím darem; zůstává citlivým lakmusovým papírkem
mužských iluzí a snů, pomáhá nechtěně rozlišit zrno od plev. Manželka je totiž
kritickým posluchačem. Je ovšem zaujatá; stále bude platit, že nejmíň vážnosti
najde prorok v kritické chvíli právě u těch nejbližších z bližních.
Jenže i to je ve skutečnosti boží dar: vždyť i mezi ostatními posluchači vašich
promluv budou někteří nepřejně zaujatí, ale tají to před námi, netají to však
za rohem. Partneři obvykle bourají sebeobdivné iluze. To je jistě nepříjemné, je to však ideální
prostor pro dialog. Dialog lze totiž vést jen s tím, u koho předpokládám,
že i on mne může obohatit. To patří k podstatě věci.
Všechny církve nosí v srdci přesvědčení, že právě ony
uchovaly svou věrnost Kristu lépe než ty druhé. Je v pořádku, že zůstávají
věrny tím způsobem, který pokládají ve svědomí za optimální. Čertovo kopýtko je
spíš v tom hodnocení těch ostatních ve hře: abych byl já dobrý, nemusí být
ti druzí horší. (Málo si připomínáme, co říká Ježíš Petrovi na jeho zvědavé
otázky ohledně Jana: .Co je ti po tom? Ty mne následuj!") Nepřehlédněte,
prosím, že podobnou roli jako manželský partner mohou hrát i sesterské církve.
Krize vztahu Krista a Nevěsty
Jsou ovšem i chvíle - a mohou to být měsíce i roky - kdy
soužití připadá spíš jako soužení než soužití. Pak nezbývá než připomínat svému
bouřícímu se já: i partner je bližním a jednota je dar eschatologického
významu. A jako ve faktických
společenstvích rodiny, tak i mezi církvemi postiženými momentálním hlubokým
nedorozuměním platí tatáž rada: Postižení by si měli aspoň v duchu
připomínat, že mezi manželi je to jako mezi Kristem a církví.
Říkám: .je to jako. . .". Každý z partnerů hraje totiž
střídavě obě role,
dokonce si je může i vybírat, ale musí jim zůstat věren v celé konkrétní aktovce.
Řekněme, že jeden z partnerů je spravedlivě popuzen, protože prý zneuznán
a nedoceněn (je právě teď v roli Krista, církví mistrovaného). Jenže taková role vyžaduje k pravdivosti
i další krok: Ježíšovu smířlivost. Jistě,
i Ježíš našich evangelií se dovedl rozzlobit a metal tvrdá slova. Netřeba mít
vždycky jen milou a pokojnou tvář. Je však třeba potom vydržet i ránu na druhou
tvář. Je třeba nepřestat nikdy s rolí služebnou. Kdo má roli Krista,
nemůže se uhnout umývání nohou všem ve sporu přítomným. Nepřestat se smiřováním. Nemylme se, role
Kristovy bývají drsné! Také mezi
církvemi se stane leccos, co se zdá postižené straně neodpustitelnou ranou do
zad. I každá z církví ekumeny si může pak vybrat, kterou z rolí
dvojice Kristus - církev chce pak hrát.
Kdo hlavou a kdo poslouchá
Nejčastější a nejzavilejší boje ovšem lidé podnikají kvůli
mocenské pozici.
Bojují o moc nejen v politice, nejen ve vědě, ale i v církvi
a v rodině. Jistě budou bojovat i v sjednocené
ekumeně. Všichni přitom uznávají, že poslušnost je nutná, jen se nemohou
dohodnout, kdo z nich má tu povinnost.
I tentokrát poslouží jako dobré znamení zkušenost manželské jednoty. Žena je mužova, muž boží, učí sv. Pavel.
Leckterý muž v tom chce slyšet potvrzení svých domnělých práv k nadřazenosti.
Jenže v každém lidském reálném jedinci je už od stvoření, tedy z přirozenosti
něco z mužského principu, něco z principu ženskosti, učí nás vědy
antropologické. A tak chce-li potom kterýkoli skutečný člověk, muž či žena,
poslechnout tuto výzvu Božího slova, musí být sám někdy hlavou a jindy zase i
tou poslouchající částí lidstva - podle okolností, podle znamení doby, podle
daru Ducha, který je mu dán pro dobro jejich manželského společenství. Jen tak
naplní zákon - 24. strana Kristův věrně. A jen bláhový touží stále jen
poroučet: Kristus přece byl veleknězem pro svou poslušnost, učí list k Židům.
Z meditací Duchovních cvičení pro nekatolické věřící
1995
Poslední komentáře