Slovanská liturgie, kalich a manželství kněží
(k svátkům Cyrila a Metoděje a Prokopa)
To, oč dnes jde, nejsou žádné .modernistické požadavky",
ale už jsme to v našich dějinách měli, a to dokonce ne na truc Římu, ale
ve spojení s ním. Cyrilometodějští kněží sice byli zčásti prodáni do otroctví,
část jich však unikla na jih Čech a vytvořila tam něco jako mlčící církev. O té
víme jen málo, oficiálně vlastně jen díky nerevidovanému životopisu sv.
Prokopa. V jeho době byly ideály
zmíněné v titulu této úvahy opět realizovány, ovšem i tehdy šlo zase o
krk, a když se jeho žáci vrátili z maďarského exilu, vyměnili západní
slovanskou liturgii za východní obřad. Jihočeské podzemí se přihlásilo v době
husitské, nejprve požadavkem kalicha. Přechodem na pozice světové reformace
byly výše uvedené ideály realizovány v přeznačené podobě a za cenu jednoty
církve. Opětovný pokus o jejich realizaci znamenal vznik Církve československé,
jejíž myšlenkový vývoj se však rychle otočil jiným směrem, a velikou šancí byl
vznik českého pravoslaví, kde se zpočátku rýsovala možnost obnovy slovanské
západní liturgie. Zda by tím bylo možno zabránit milionovému odpadu od
křesťanství, zůstane nezodpovězenou otázkou, příklon k východní liturgii a
pozdější orientace na Moskvu tyto šance zmařily. Po II. světové válce se k této
nevyužité šanci přihlásilo české starokatolictví, ovšem nedošlo širšího ohlasu
v národě. V době komunistického pronásledování docházelo k realizaci
cyrilometodějského a prokopského odkazu v katolickém podzemí. Konec této
epochy sice nebyl tak drastický jako za časů po smrti slovanských apoštolů a
sv. Prokopa, k realizaci těchto ideálů v širším katolickém kontextu
však nedošlo. Soudím, že realizace cyrilometodějského a prokopského odkazu v jednotě
s obecnou církví zůstává i dnes vhodným programem pro ekumenismus v zemích
s touto duchovní tradicí.
Jaroslav Vokoun
Poslední komentáře